Taksa plaćena u gotovu

GODINA XXIV

izlazi svake subote.

Pretplata u Jugoslaviji Din.“
48- godišnje. Polugodišnje
i tromjesečno srazmjerno;
za strane zemlje Din 96,
za Enolesku, Ameriku i
Australiju Din 144'—

Pojedini broj din 1-

Dubrovnik, 3 Juli 1057

UL

Broj 253

Dopisi se šalju uredništvu
a pretplata, oglasi i javne
zahvale administraciji lista.
Rukopisi se ne vraćaju; ne-
frankirana pisma se ne pri-
maju. Oglasi se plaćaju po
dogovoru, a za javne za-
hvale i priposlano Din 7'-
za svaki centimetar visine
jednog stupca.

Vlasnik, izdavač i urednik; DOMINKOVIĆ P. KRISTO Osnovan 1892 god.

Uredništvo i administracija: Kraljice Marije br. 2

Uspomeni Meda Pucića

dubrovačkog vlastelina
O 55-godišnjici njegove smrti

Kroz duge vjekove svog slo:
bodnog života Dubrovnik je, kao
primorje Hercegovine, iako od nje

politički odvojen, i pored svih |

suprotnih prilika ondašnjih vre-
mena, bio i ostao uvijek duhovno
sastavni dio svog prirodnog zale-
đa. Istim elementima tog svoga
bližeg i daljeg zaleđa, kojima je
bio naseljen i cio njegov terito-
rij, Dubrovnik je jedino  popu-
njavao praznine nastale usljed
grdnog pomora od gladi, kuge i
drugih boleština, i jezikom nje-
govim čistim narodnim sticao u-
slove za svoju samostalnu knji-
ževnost i obranu od  odnarođe-
nja, koje bi inače bilo moglo
nastati pod silom i uplivom  za-
padne kulture.

Najbolji prestavnici dubrovač-
kog duha i karaktera, njegova
vlastela; to sw vrlo dobro osjeća-
la, ali taj osjećaj njihov došao je
do čistog.i otvorenog | izražaja

tek u 19. vijeku. u eri narodno- |
izvan svih tuđinskih upliva i o-

sti, akon t1 republike,
kad je čežnja a milom i zlatnom
slobodom bila ne manje jaka no
i ljubav prema njoj, kad su si
novi Dubrovnika uživali sve nje-
zine plodove i blagodati.

"Ta se je čežnja sve više budi-
la, u koliko je većeg. maha za-
hvatio ustanak Šumadijske raje
protiv Turaka, a srce pravih i
dostojnih sinova Dubrovnika sve
se je više priljubljivalo najboljim
prestavnicima našeg nacionalnog
duha i zatočnicima Slobode, -——
Vileškom  Voždu  Karađorđu i
njegovim divnim borcima i juna-
cima. U doba dakle preporoda u
nacionalnom duhu, nije nikako
čudo, što je Dubrovnik, pod u-
Plivom osjećaja krvi i porijekla,
zadahnut duhom Slobođe, pristu-
Pio odmah ostalim Srbima, svo-
jim sunarodnicima, želeći da po-
kaže ujedno pravi put i ostalim
djelovima naroda, čija svijest pod
Silom suprotnih prilika bijaše za:
mrla, — i to sve pod. svetim d
Spasonosnim geslom : pBrat je
mio, koje vjere bio!“ i , Baška
vjera, a baška narodnost! .

Pokretač i vođa tog preporoda
u srpskom dahu bio je Medo Pu-
Cić, rođen 12 marta 1821. On
je svršio licej u Mlecima, a pra-
va slušao u Padovi i Beču. Po-
slije svršenih nauka bio je neko
Vrijeme društveni vitez i odvora-
nin u Italiji na dvoru Burbonca
Karla Ljudevita, vojvode o Luke,
a poslije komornik vojvode od

arme. Od 1849 stanovao je
stalno u Dubrovniku, osim čestih
Putovanja po svima zemljama
Evrope. Od 1868—1872 bio je

čak i odgojiteljem maloljetnom
srpskom knezu, docnije kralju
Milanu. Od 1872 do smrti. 30
juna 1882 živio je opet u .Du-
brovniku, radeći neprestano u
duhu svoje uzvišene ideje. Bio je
najugledniji među dubrovačkom
vlastelom, najveći pjesnik nakon
propasti republike,  naučenjak
Svjetskoga glasa, istoričar, pisac
raznih i političkih rasprava i naj-
bolji poznavalac prošlosti dubro-
vačke kao i najbolji razumjeva-
lac pravih potreba Dubrovnika.
Svoju grandioznu zamisao počeo
je izvoditi od god. 1849 preko
»Dubrovnika, cvijeta narodnoga
kujiževstva“, pa preko , Dubrovni-
ka, zabavnika Štionice dubrova-
čke“, te preko drugih svojih pjes-

| ničkih, povjesničkih i. političkih

radova.

Taj prepored u srpskom-duhu,
kome je Medo Pucić bio začet-
nikom, osnovan na ideji čistog
nacionalizma i slobode narodne

kvira, ubrzo je bio zahvatio go-
tovo svu vlastelu i cvijet dubro-
vačke inteligencije i građanstva.
Njemu je bio smijer, da otvori
oči i prosvijetli pamet svima ne-
prosvijećenim i zavedenim, — ne
samo u Dubrovniku, no _ 1 na
dugo i široko oko njega, svud
gdje su u našem narodu zlotvori
narodni vjerom i plemenskim raz-
likama razdvajali braću i potica-
li ih na međusobnu borbu. Taj
pokret, koji je išao za tim, da
sjedini duhovno svu raznovjernu
braću, i da ih orjentiše
jedinoj i spasonosnoj ideji  na-
rodnoj, oličenoj u Pjemontu na-
rodnom, obnovljenoj državi srp-
skoj, naiđe ubrzo na goleme
smetnje i zapreke i čitav siste-
matski plan udruženih dušman-
skih sila, austrijske državne vlasti
i pionira bogumrske i protuna-
rodne vjerske mržnje, te, najveće
naše — uz neslogu — nesreće
narodne. Teška je i duga bila
borba, u kojoj su utrošene mno-
ge energije, mnoge materijalne
žrtve podnesene, mnoge patnje
okušane, ali je zdrava ideja na
kraju ipak triumfovala.
Katoličko Srpstvo, koje je ci-
jelu ovu borbu izvodilo, cijenilo
je nakon rata borbu završenom 1
da će ono mirno bez borbe i bez
zapreka moći, u jedinstvu i slo-
bodi, nastaviti i dovršiti velike
zamisli svog velikog učitelja Me-
da na spas i napredak zajedni-
čke domovine. Dočekalo je na
žalost grdnih razočaranja i sone
strane, od koje se moglo i na-
dati, kao i od one od koje se

prema |

nije nikako nadalo. Izmoreno du-
gom borbom, zanemareno,
oslona, videći sve bješnje i dr-
skije nasrtaje starih dušmana, bez
zapreke i ustuka, nije čuda
što se pometoše za neko vrijeme...
Bogu hvala već se pribiraju sta-
ri borci za narodnu ideju, a mno-
gim se slijepim kod očiju poma-
lo oči otvaraju te počimlju gle-
dati pravu stvarnost i prema to-
me se upravljati...

U ovom momentu, prigodom 55-
godišnjice smrti velikog Meda,
dozivlju nam se same sobom u
uspomenu ove znamenite  opro-
štajne riječi drugog našeg velika-
na, pok. profesora Pera. Budma-
nija, izrečene pri sahrani Puci-
čevoj na groblju sv. Mihajla u
Lapadu: ,,Dok bude svijeta, dok
jedno naše srce bude kucati,
tvoje. će slavno ime, spojeno s
Njegoševim i  Brankovim, biti
neumrlo!... Kunemo ti se, da će-
mo svagda tvoje stope slijediti,
i obećavamo ti, da iskra, što si
nam u srce ukresao, neće nigda
se ugasiti i da se plodno sjeme
neće nigda izjaloviti, što si u na-
še duhove bacio!“...

Te zakletve na grobu Medovu

nije riješen ni jedan pravi sin
ovijeh strana, iako se je već
postigao naš najveći ideal:  po-
litička sloboda i ujedinjenje na-

šeg naroda.

Mi smo sada baš više no ikad
dužni da neuke  prosvjećujemo,
da zavedene izvodimo na pravi
put, da novi naraštaj toliko utvr-
dimo u duhu Medove nauke, pra-
ve ideje narodne, da ne uzmogne
više ni nicati, a kamo li bujatii
napredovati i pogubne plodove
davati pogano sjeme tuđinštine,
mržnje i razdora, koje je od pri-
je ljuto morilo, a i sad još teško
dosađuje zdravom nasadu na pra-
voj njivi narodne sreće i napretka.

Tek kada to sve postignemo,
možemo mirno isa zadovoljstvom
istaći ove stihove velikog našeg
Meda Pucića:

Što je Srbin bez Hrvata?

Što i brat bez brata!
A bez Srbina Hrvat?
Što bez brata brat!
Što će Kranjac bez njih dvoje?
Što i svoj bez svoje!
A bez Kranjca njihov broj?
Što bez svoje svoj!
Samo kada oni troje
Jedno sviju hčro,
"Tek onda smo jedan rod,
Slovinski narod!

bez |

IstokiDubrovniRk

Ima elemenata kod nas, koji-
ma je hrvatsko ime samo srestvo,
jer za hrvatstvo oni i ne haju ij
| ne osjećaju, no zaklonjeni iza le-
\đa njegovih  provađaju ciljeve
| protunarodne politike. Takovi bi
htjeli, ističući svoje ,,zapadnjaš-
| tvo“ i hvaleći i uznoseći u sve-
mu Zapad i sv» što je zapadno,
| kao tobožnja čeda zapadne kul-
| ture, prikazati Srbe kao sinove
| Orijenta (Istoka), po njima u sve-
| mu zaostala i nenapredna, i još

kao nedostojne, da s njima tobož

civilizovanim, naprednim, žive
| pod jednim krovom i u državnoj
| i općenarodnoj zajednici.

Ne osvrčući se u ovom mo-
mentu na te i suviše žalosne po-
jave, i ustežući se. od _ svakog
svog mišljenja o njima, te ostav-
ljajući svijesnim i zdravim  ele-
mentima da prosude čemu sve o-
vo vodi, ako se pusti da i dalje
nastave zavoditi ovakvim načinima
prost, neupućen i lakovjeran svi-

jet, mi ćemo se. ograničiti na
same neke  konstatacije  istorij-

skih istina u vezi s ovim pred-
metom, a budemo li izazvani,
progovorićemo i jače i potpunije.

Prije svega srpski dio našega
naroda, ne može se i ne smije
identifikovati s Istokom na na-
način, kako bi to htjeli da pri-
kažu neki naši, na silu zapadnjaci.

Za Srbe istočne crkve ne mo-
že se reći ni da su bili prihva-
tili neku istočnjačku kulturu, vi-
zantijsku ili drugu. Oni su na-
stojali — vazda da budu koliko
je više moguće samostalni, kao
u političkom i vjerskom, tako i
u kulturnom smislu, te su se i
prama jedinoj njima  pristupnoj
istočnjačkoj kulturi, biva vizan-
tijskoj, držali dosta rezervisano,
Stari srpski spomenici  arhitek-
turni pokazuju utjecaj vizantijski
samo u nekoliko, dok su mnogi
proizvod čiste 1 originalne srpske
umjetnosti. Manastir srpski  Hi-
lendar u Svetoj Gori bio je cen-
tar srpske književnosti do  ko-
sovske katastrofe kao što je bio
od god. 1410 za Visokog Steva-
na (sina cara Lazara) manastir
Manasija. Srbi se nijesu obazira-
li na pretsudne, kulturne i vjer-
ske faktore, jer su se i protiv
jednovjernih Grka borili ne sa-
mo politički, no i crkveno-hierar-
histički. U tom je zaista sv. Sa-
va bio i najveći političar i naj-
veći nacionalistički svetac i obra-
nitelj. Od onih srpskih  književ-
nika i neumornih naučnih trud-
benika, koji su se iza kosovske
propasti bili preselili u Rusiju,
mitropolit Kiprijan prvi je po-
ložio pravilan osnov ruskoj lite-
raturi radi daljeg njezinog raz-
vića.