plaćena u gotevu t

PINA XXV

OD

zlazi svake subote,

pretplata u Jugoslaviji Din.
48. godišnje. Polugodišnje
| tromjesečno srazmjerno;
strane zemlje Din 96'.,
Englesku, Ameriku i
Australiju Din 144'—

pojedini broj din 1--

Vlasnik, izdavač i urednik: DOMINKOVIC P. KRIST

Dubrovnik, 7 maja 1938

JUNO

Broj 18

Dopisi se šalju uredništvu
a pretplata, oglasi i javne
zahvale administraciji lista.
Rukopisi se ne vraćaju; ne-
frankirana pisma se ne pri-
maju. Oglasi se plaćaju po
dogovoru, a za javne za-
hvale i priposlano Din 7'-
za svaki centimetar visine
jednog stupca.

O Osnovan 1892 god.

Uredništvo i administracija: Kraljice Marije

br.. 2.

PRETKA

Ravnopravnost i privilegije

Ravnopravnost je riječ koja se
lanas mnogo čuje u jednom di-
jelu hrvatske javnosti, O njoj se
sragdano diskutuje kao da nije
već davno uređena 1 zakonom
mjamčena, po se uporno ističe
kako se ona ne poštuje, kako
g čak ne uzimlju u Obzir razna
hrvatska prava itd. Ne iznoseći
međutim ni jednog slučaja koji
bi dao dokaza povrede  ravno-
pravnosti. i ma kojih građanskih
prava koja su državnim  zakoni-
ma zaštićena, kritikuje se vlada
i njena politika, vitlja se hrvat-
skim pitanjem po vazduhu kao
nauzbunu,uvjeravajućitrpeljivisvi-
jetkoji ili čuje, da je ravnopravnost
dominantan problem njihova po-
ltičkog života koji postoji otka-
ko je stvorena naša država, pa
još mi do danas mije riješen. I
kako ove larmadžije koje nalaze

podrške u U.O, hoće da se ispred
naroda istaknu kao veliki rodo-

ljubi kojima je država preča od
svega, ne prestaju oblijetati svoj

narod uvjeravanjem o čistim 1
poštenim Svojim namjerama, koje

ne vođi nikakva ambicija vlasti
ni lična korist, nego samo dobro

i sreća naroda, dok mu tim lak-
še ne povežu očići dok oni iz
čiste ljubavi i zabrinutosti za
swoj narod, ne zasjednu od ne-
volje na neželjene = ministarske
folelje i ne zahvate  kamdžije u
omke. I onda kuku tebi narode!
Međutim niko od njih. neće da
to važno pitanje, tej problem
Njihova života svede jednom ma
čisto, da dokažu u čemu je zakon
0 ravnopravnosti povrijeđen, ili
omanjkay, pa da predloži neku
izmjenu, ili dopunjenje toga Za-
kona putem narodne skupštine,
jer je to jedini legalni forum
pred kojim mogu sve te sivari
da se raspravljaju i konačno uce
de, a nikako  apstinencijom od
Skupštinskoga rada i bunjenjem
Naroda.

Kako pak neke zagrebačke
Novine pišu, hrvatska braća traže
da budu faktično u svemu ravno-
Pravna srpskom i slovenskom
Narodu, što nam izgleda nekako
Nejasno. Do sada je po njima
izgledalo da su samo Srbi paše
U ovoj državi; a sada kao da su
5 njima i Slovenci, a da Su Hr
Vati žrtve tog pašaluka, P4
tameće pitanje da li je to zbilja
isko, ili vjerovatnije to, da Srbi
i Slovenci tačnije shvaćajui Svo
l* građanske dužnosti kao prav!
"inovi ove zemlje, i svoja Prave
ja su im državnim zakomim?
Wezbijeđena, pa nemajt šta da
Taže i da : u. Zato je Ta

protestuju.
“unljivo, ma da nije nipošto 0"
Pravdano, što je taj. dio hrvat.
ke braće nezadovoljan u 09v?)

državi, kad traže i ravnopravnost

ma u ovoj državi ne slažu, jedno
isključuje drugo. U Jugoslaviji
nemaju privilegija ni Srbi, ni
Slovenci, pa ih ne mogu imati
ni Hrvati; u njoj vlada potpuna
ravnopravnost za sve građane

nekad privilegija i neki izuzetni
položaj u državi, to je bilo pod
tuđinom, koji je te privilegije
koje su bile samo na papiru, a
realne nikad , tolerisao i njego-
vao samo da se jaz između braće
još jače produbi, i nijesu se od-
nosile na hrvatski narod, nego
na plemiće i klerikalce, pa na-
rod nije imao od njih nikakve
koristi nego samo štete.

Nego hrvaiski narod — kažu
odgovorni i neodgovorni hrvatski
političari — stoji na stanovištu
narodnog individualiteta. A to
je stanovište sasvim pogrešno, to
je baš ono što bi sprječavalo rav-
“nopravnost i u nekoj zajednici

heterogenih narođa, jer bi se tu
moralo voditi računa o raznim
narodnim tradicijama i težnjama,
o raznim jezicima, . kulturi, obi-
čajima i preimućstvima, što. bi
sve ta zajednica morala da poštu-
jei da štiti. Ali u državi kao
što je naša, u kojoj je narod je-
dan, jedinstven, koga nikakve

međusobne razlike ni krvi, mi
jezika ne dijele, ne može biti
individualizmu,

govora 0 nekom
koji smatra da je država stvorena
radi pojedinaca, a ne obratno da
je svaki pojedinac rađi države i
da je svaki dužan da se potčim
njenim ciljevima. Pa kad bi se
nekoj komponenti našega naroda
prohtjelo da traži privilegije koje
ostali narod nema, a koje bi ona
tražila u ime nekog imaginarnog
individualizma, trebalo bi da drži
na umu, da tome individualizma
pojedinaca, sav jugoslovenski na-
rod = ispostavlja individualizam
cjeline. pBI '
Država koja je svoju braću 0-
slobodila ropstva i dala im sve
blagodati slobode i jednaka
prava koja uživaju Po zakonu
svi. njeni građani. podjednako,
traži od njil sviju i jednake du-
žnosti. Mi svi koji živimo u ovoj

našoj državi Jugoslaviji, jedan
mo narod, koji.ne rp! , ničija
razmimoilaženja u shvaćanju uni-

tarizma, ni izigravanja toga prin-
cipa. Ma što izmišljali ljudi koji
oriču maše narodno jedinstvo,
mi smo jedan narod. Nikakve te-
orije triju naroda, nikakva manje
ni vjerska, mi plemenska, nikakvo
namjerno kvarenje našega lijepog
jezika (da se tobože ozna! jače
razlika između Srba i Hrvata),
nikakav bijes m uvrede koje se

i Privilegije. Ali ta se dva poj- |

bez razlike. Ako su braća imala |

| koju bi sačinjavalo više raznih,,

nekažnjeno nanose našim sveti-
njama, nijesu u stanju da obore
i od samih prosvijećenih Hrvata
priznatu istinu da smo jedan na- |
rod, pa stoga treba da budemo
i jedna duša.

Danas je opšta težuja u svije- |
tu, da se i veliki narodi okup- |
ljaju i ujedinjuju ma osnovi pri-
rodnog principa narodnosti, koji |
je jedini sposoban da u metežu ,

raznih egoističkih aspiracija koje |
vladaju, bude arbitar za pravedno |

uređenje svijeta. “Treba da jed-

otadžbine, a ne za tuđe spekula-
cije i ambicije. I sva je prilika
da će ljudi kojima je povjerena
sudbina svijeta, uvidjeti u kakvu
provaliju srtaju dosadanjom  nji-
kovom politikom otimanja tuđega.
Mi Srbi — Hrvati — Slovenci

koji smo u našem životu pod tu-
đinom mnogo stradali i naše
patnje junački izdržali, srećni
smo što u slobodnoj i ujedinje:
noj našoj državi možemo mirno
da posmatramo razne evolucije u
svijetu, kao beati possidentes, za-
hvaljujući mudroj politici i in-
tenzivnoj djelatnosti maše Vlađe,
pa možemo sa zadovoljstvom reći,

| da je naša država mnogo dopri-

nijela što su se raspršale mnoge
crne oblačine koje su posljednih
godina prijetile da se sruče na
Evropu. I mi smo ubijeđeni da
će njena uloga budne  čuvarice

sretan m Jed | međunarodnog mira i zatočnice
nom prestanu intrigei gramženja | de
na Štetu drugoga, jer čovjek tre- | kod apkti A : je č
ba da žrtvuje svoj život ža dobro | služeno priznanje u svijetu 1 sve

stjecati i unaprijed za-

većeg ugleda, na ponos i zado-
voljstvo svega našega naroda, ko-
je neće biti pomućeno nikakvim
separatističkim težnjama, ni sre-
dovječnim predrasudama, koje su
mogle nekad da cvate samo na

.——

> donstrašivi Glos protesta u najkriičnije doba

U članku  uašem: Prilikom
osnutka organizacije političkih

mučenika  ,Narodna  Svest“
obećali smo, da ćemo iznijeti
glavnije iz znamenitog govora
D-ra_ Ante  Tresića Pavičića,

zastupnika narodnog, izrečena u
bečkom parlamentu 19 oktobra
1917., dakle još za vrijeme tra-
janja velikog svjetskog rata. Ovo
mi radimo stoga, da svak zami-
sli po ovom govoru, ograničenu
na vrlo odmjereno
doba kad je poslanički imunitet
bio prazna riječ i čista besmisli-
ca, te kad je i ono malo spome-
nutih površnih opisa grozota i
užasa, u koliko su mogli biti
preneseni preko granice, kadri
bili izazvati onoliko zgražanje
i uzbuđenje u svijetu; što li bi bilo
tek onda, da se je moglo obaznati
i sve drugo sto puta brojnije i
u mnogom  strašnije i nemilije !
Ovo donosimo jer to spominje
čestit rodoljub brat Hrvat, 1sam
politički mučenik, čijoj se ne-
ustrašivosti i samoprijegoru mo-
ramo u najvećoj, mjeri diviti i
sa zahvalnošćui blagoslovom spo-
minjati. Za ono doba on je ovim
govorom i suviše uradio i zadu-
žio još i buduća pokoljenja; ali
to je sve danas i previše nedo-
voljno za buduću istoriju ljutog
mučeništva i strašnih iskušenja
našeg naroda za vrijeme minulog,
do sad najgroznijeg, rata. Dua
žnost je svakog preživljelog mu-
čenika, da ili sam opiše ili ispri-
ča nekom drugome,  vičnu pri
kladnu sastavljanju svega izlože-
nog, te da to objelodani putem
naše patriotske štampe. Najbolje
bi bilo, kad bi sama novoosio-
vana organizacija »Narodna

trajanje, u.

|
|

|

|
|
|
|
|
|
|
|
|
|

Svest«, uzela preda se taj posao:
prikupljala i sređivala gradivo,
te sve u zbornicima vremenom ob-
javila nešto svojim  srestvima, a
nešto opet prilozima imućnih ro-
doljuba pa i same države, koja
je u prvom redu dužna da u
općem interesu pruži nužne pot-
pore za ovako plemenit pothvat
i poticaj na. patriotska djela, u
svrhu obrane državnih sloboda i
jedinštva narodnog.

Ovaj rodoljubni govor (s dru-
gim, od istog zastupnika izreče-
nim 21 februara 1918), bio je u
našem prevodu s njemačkog štam-
pan u Dubrovniku 1919 izdanjem
knjižare J. Tošovića. Za štampu
ga je priredio i predgovor mu
napisao, maš vrli prijatelj i ro-
doljub g. Ante Anić, konsuo
u penziji. Iz tog lijepog predgo-
vora izvađićemo, prije nego pre-
đemo na prenos glavnih poglav-
lja iz djega, samo ovo sljedeće:
»Dr. Tresić bio je tužen na smrt
radi govora u parlamentu; a on
znajući da se igra glavom i da
ostavlja meoskrbljenu obitelj, kad
se je otvorio parlamenat, drži u
njemu optužnicu protiv. Austrije
i Habzburga, kakve se u  parla-
mentu nije čulo i koja kao smrt-
na osuda odjekuje svijetom. To
je bilo 19 oktobra 1917 kadno je
izrekao prvi svoj govor, nakon
Što je bio ukinut ustav. Bio je
kao da su se usta. dvanaestmili-
onog naroda otvorila, kao da je
jauk bezimenih muka, pretrplje-
nih kroz tri godine, zaurlikao i
potresao nebesa. Nikada se ni-
jedan govor,  izrečen u bečkom
parlamentu, nije dalje i strašnije
čuo. Premda od toga govora nije
dospjela u vanjski svijet nego sa-