Taksa plaćena u gotovu;

GODINA XXVI

_—

Izlazi svake subote.

Pretplata'u Jugoslaviji Din.
48 godišnje. Polugodišnje
i tromjesečno srazmjerno;
za strane zemlje Din 96,
za Englesku, Ameriku i
Australiju Din 144'—

Pojedini broj din 1'-

: > Za

6

ko £iy. m4
. “Dubrovnik, 8 aprila 1939

,v

Broj 14

Dopisi se šalju uredništvu
a pretplata, oglasi i javne
zahvale administraciji lista.
Rukopisi se ne vraćaju; ne-
frankirana pisma se ne pri-
maju. Oglasi se plaćaju po
dogovoru, a za javne za-
hvale i priposlano Din 7'-
za svaki centimetar visine
jednog stupca.

Vlasnik, izdavač i urednik; DOMINKOVIĆ P. KRISTO Osnovan 1899 god

Uredništvo i administracija: Kraljice Marije br. 2.

Dubrovnik pred riješenjem
vazZnog pifanja

Kada poslije dugih zimnjih noći
i tmurnih dana prestanu mećave
i oluje, okopni snijeg i led; kada
vihor vjetar proplankom više ne
vije; kada prolista gora i kroz
nju blagi vjetrić proćarlija, a jar-
ko sunce postane opet jedini
gospodar neba, mi osjetimo neki
odlučni preokret u vasioni, neko
stišavanje surove prirođe, mi in-
stiktivno osjetimo da je nastalo
proljeće. Tako i naš javni život,
poslije duge zaoštrenosti među-
sobnih odnosa, nesporazuma, ne-
prekidnog trvenja, uzaludnog i-
nata i zlobe nepriznavanja istine
i pravde, osjeća sada u vazduhu
neki preokret koji sluti na dobro,
osjeća svoje premaljeće, vijesnika
ljepših i srećnijih dana.

Mi nijesmo u stanju da kaže-
mo na kojoj se tački nalazi da-
nas hrvatsko pitanje, ni koliko
će tačno još vremena proći, dok
ono bude svršena stvar. Ali to
nije baš ni tako važno, a kazali
smo već da tim poslom ne treba
Žuriti, nego se držati principa,
da je bolja razmišljena nego smi-
šljena, ili: »dvaput mjeri, trećom
kroj«. Mi smo zadovoljni što se
u cijeloj državi primjećuje neka
struja pomirljivosti i povjerenja,
kao preduslov sporazuma, koji
treba da bude iz ubijeđenja, a ne
iz same političke nužde.

Ne možemo da kažemo tačno
ni to ko jest, a ko nije za spo-
razum, jer mnogi ga ne žele, a
neće da se ogriješe pred Bogom
i pred narodom, pa iz oportuni-
teta viču u jedan glas: svi smo
mi za bratski sporazum. Ali lažu.
Oni su neiskreni, rađe što mi re-
čemo ,ispod vode“, jer bi htjeli
sporazum, ali na svoj način, bez
obzira što bi taj njihov sporazum
bio na štetu naroda i države.
Mi znamo da su to oni ljudi, koji
se nijesu još otresli svojih starih
grehova i tuđinskog mentaliteta ;
koji i danas kao nekad, zaziru
od sloge i ljubavi bratske; da su
to ljudi koji imaju glavu sa dva
lica kao u Janusa, pa jedno im
je nekad izražavalo veliku ljubav
i požrtvovanje za narod, a drugo
servilizam i robovanje državi,
koja je tom istom narodu spre-
mala propast. Tim ljudima ne
može se ni danas vjerovati sve
da se kunu da su za neki po-
šteni sporazum, jer znamo kakav
bi nam sporazum spremili i u-
redili državu. Ali neka viču i oni
da su za sporazum, jer najposlije
nijesu bili pravi ni svi oni koji
su Hristu vikali ,hozana“, niti
je baš prirodno da jedna dobra
ideja, jedna priznata istina, kao

što je ta da smo jedan narod,
bude od svakoga pojedinca prim-
ljena, jer nije svak ni dorastao
da razumije da smo braća koja
treba da se vole i poštuju, inače
da im prijeti propast. Jer kad bi
svak pojedini to razumio, ne bi
trebalo da lomimo glavu oko hr-
vatskog pitanja. To njihovo ne-
razumijevanje i nepriznavanje is-
tine, ne može se drukčije shvatiti
nego kao neku neizlječivu bolest,
koju bonik treba da snosi do svoje
smrti, jer kad ga nijesu mogle
ubijediti ni sve žrtve i stradanja
našega naroda za slobodu i uje-
dinjenje, znači da su sva sred-
stva za njegovo ozdravljenje u-

.zaludna, da su samo palijativi

koji ne vrijede. Nas ipak raduje
da sav narod hoće sporazum, a
kako će se to izvesti, pitanje je
koje će riješiti ljudi koji su na
upravi zemlje, koji znadu cijeniti
državu zato što su mnogi za nju

stradali. Tim je ljudima povjere-
no unutrašnje uređenje države,
isto kao i vanjsko, jer vanjski
svijet naročito interesuje kako
nam je uređena kuća, pa po tome
sudi kakav smo mi narod, iože
li uopšte da s nama ima posla,
ili ne. I zato nije dovoljno ure-
diti ni hrvatsko pitanje samo pa-
ragrafima, nego treba prije stvo-
riti duh pomirljivosti, sadružiti
ono što je tuđin rastavio, ispra-
viti sve ono što nam je skrivio
i krenuti putom istine i pravde,
putom narodnog jedinstva, jedini
koji vodi našoj sreći i blagosta-
nju. To se ne može odjednom
stvoriti, nego odgajajući naraštaje
koji dolaze, zdravom kulturom,
slobodnim načelima i pravim pa-
triotizmom, U tome neka nam
bude putokaz cijela dubrovačka
prošlost i sađašnjost, ako ova
bude nastavljala sa tradicijama

|
|
|

starijih vremena, kako se pouz-
dano možemo nadati.

Dubrovnik ne smije da bude
beđem natražnjačkih sredovječuih
ideja i vjerske mržnje, jer nje-
gova je misija određena vjekovi-
ma, a ona se sastoji u prvom
redu, u izmirenju zavađene braće.
Dubrovniku treba samo dati na-
čina, da razvija svoj prirodni na-
gon i svoju kulturnu djelatnost
u smislu liberalnih načela, pa da
u povezanosti bratske ljubavi i
vjerske snošljivosti, nađe uslove
koji će sami od sebe riješiti ma
koje zamršeno narodno pitanje.
On će zato potražiti samo jedan
akord srca, ispred koga će biti
izlišni svi nategnuti sporazumi i
proračunati aranžmani, koji kad
su stvoreni samo iz političke nuž-
đe, uvijek su vrlo problematične
vrijednosti, pa su stoga često
kratkotrajni i osuđeni na propast.

Nemoguća je tačna lokalizacija
groba Gundulića

Beogradsko ,,Vreme“ donosi
mišljenje g. don Nika kanonika
Đivanovića o grobu našeg veli-
kog pjesnika ,, Osmana“ Điva Fra-
na Gundulića. On tvrdi da je
Gundulić zaista sahranjen u crk-
vi Franjevaca, ali je nemoguća
tačna lokalizacija mjesta gdje je
sahranjen.

G. don Niko Đivanović, dao
je dopisniku ,,Vremena“ po tome
pitanju ovu izjavu, koju je ,,Vre-
me donijelo:

— Prikaz objavljem početkom
ovoga mjeseca u ,, Vremenu“ po
mojem skromnom mišljenju nije
potpun i sadrži izvjesna pogre-
šna tumačenja. Na prvom mjestu
poričem, da bi u bilješci Don
Stefana di Luka (Lučić ili Lu-
ković), koja govori o bolesti,
smrti i sahrani Điva Frana Gun-
dulića bilo pogrešaka ili nejas-
nih skraćenica. Pokušaću da to
dokažem, pozivajući se u prvom
redu ma popa Pavla Pavlića,
gradskog župnika u Dabrovniku,
i ono što je on objavio u ,,Spo-
meniku“ XXV Srpske Kraljevske
Akademije u Beogradu 1895, a
pod naslovom »Svjedočba smrti
Điva Frana Gundulića“.

»Vreme« je ovu svjedodžbu
tačno reprodukovalo u italijan-
skom tekstu, ali nije u prevodu
zbog skraćenica.

Bilješka Don Stefana di Luka
u prevodu glasi:

»Desetog oktobra 1638 g. Đivo
Frana Gundulića bolovao je I4
dana od vrućice, a umro je kada
mu je bilo oko 42 g. po prilici.
Primio je svete sakramente. Sa-
hranjen je u crkvi Sv. Frana sa
velikim sprovodom«.

Don Pavo Pavlić ne viđi ni-
kakvu pogrešku u pitanju godina
Gundulićevih jer mu je bilo poz-
nato, da su župnici onoga vre-
mena unosili u smrtovnice one
godine života, koje bi im  ozna-
čila porodica preminulog. Ako je
u citiranoj bilješci rečeno ,,oko
42 g.“ to nimalo ne smeta tvrd-
nji, da je Gundulić stvarno umro
kad mu je bilo 5o godina.

U bilješci je maveđeno »T.
Grande«, što znači da je umrli
sahranjen sa velikom povorkom
ili velikim sprovodom u kome
sudjeluje 24 sveštenika.

Što se tiče mjesta na kome je
sahranjen Đivo Frana Gundulića,
Don Pavlić kaže: ,sepelito a S
Francesco“ znači sahravjen u cr-
kvi Sv. Frane. To je crkva fra-
njevaca ili Male Braće, gdje su
bila dva groba Gondola. Jedan
se i danas vidi u sakristiji i to
u kapeli »Troica«. Tu je ukopan
1785 Šišman Gondola. Ali pjes-
nikov grob, kako sam mogao ra-

zabrati iz mekih listina franje-
vačkih, bio je pred velikim olta-
rom u crkvi Sv. Frana br. 6, jer
rečene franjevačke listine govore
da su u tom grobu bila ukopana
dva sina pjesnikova.

Svoj napis u ,,Spomeniku“ Don
Pavlić završava sa zaključkom:
da nema mjesta napisu koji je
1888 g. postavljen u crkvi Do-
minikanaca, a koji je reproduko-
van u ,,Vremenu'“ kao dokaz ne-
sigurnosti u pitanju mjesta gdje
je pjesnik sahranjen.

I franjevac Augustin Pavlić
pišući u ,,Srđu“ o životu i opo-
ruci poznatog dubrovačkog more-
plovca Miha Pracata, spominje
bilješku o sahrani Pracata i nje-
gove žene Vice, pa kaže da je
tu bilješku našao u jednoj od
triju knjiga, u kojima su Malo-
braćani bilježili svaku sahranu u
svojoj crkvi ili klaustru. U prvoj
od tih knjiga nađena je i bilje-
ška o sahrani Điva Frana Gun-
dulića, koju je objavio dr. Špa-
njol, današnji starješina Franje-
vačkog samostana. Tu su knjigu
imali u rukama i Don Pavo Pav-
lić i njegov brat franjevac Au-
gustim Pavlić.

Don Niko Đivanović označuje
pogrešnom godinu smrti, koju
smo maveli i tvrdi da je žena
Điva Gundulića stvarno umrla