SEDMIČNI INFORMATIVNI I PRIVREDNI GLASNIK



Godišnja pretplata 80 Din.
Za inozemstvo 200 D.



Dr. MATIJA VIDOEVIĆ

Urednik :



8. augusta 1925.



i Odgovorni urednik: |
STIJEPO M. BJELOVUČIĆ

Plativo i utuživo u Dubrov=
niku. Oglasi po tarifi.





 Najpreče potrebe našeg Jadrana.

Da naš Jadran ima potreba, to svako
znade, a da megju tim potrebama ima
prijekih, najbolje nas može da uvjeri
nemila pojava emigracije iz našeg Pri-
morja. Iz statistike iseljivanja godine
24. moći ćemo lako izračunati da se
je iz našeg Primorja iselilo skoro 5%
čitavog pučanstva, a kad odbijemo se-
ljenje Nijemaca i Madžara, pri čemu
igraju glavnu ulogu politički motivi,
vigjet ćemo, da se iz Primorja seli
najmanje 4 puta toliko našeg naroda,
koliko iz drugih pokrajina. Ta pojava
sili nas da se zamislimo i da se za-
brinemo. Jer sve kad uzmemo u obzir
da se iz Primorja lakše seli, i neke
druge sporednije razloge, glavni razlog
te seobe, koja guta tako strašan po-

stotak radne sile već slabo napućene
naše obale, jest nevolja.
Uzroci su te nevolje razni: vino je
prema žitu nerazmjerno jeftino, a Pri-
morje nema žita nego glavno vina ;
da jad u tom pogledu bude veći, fi-
loksera je neke krajeve baš sada utukla:
Korčula. Mnogo naših pomoraca koji
su svoju zaslužbu nalažili na tršćan-
skim i riječkim brodovima, tu su za-
službu talijanskim ekskluzivizmom iz-
gubili, pa neki krajevi od toga mnogo
pate. To i koješta drugo goni na seobu.
Stoji dakle činjenica da se na našem
Primorju slabo živi, pored njegovog
velikog blaga: mora. U toj činjenici
leži i dokaz, da je to blago slabo is-
korišćeno. I ako treba imati obzira na
sve uzroke nevolje, i pobijati ih koliko
se može, ipak glavnu pažnju treba
pokloniti moru, a to toliko više što
pogrešna pomorska politika, ne bije sa-
mo Primorje, već čitavu zajednicu:
državu.
More pruža razne koristi, ali glavna
korist mora jest kao svjetskog druma,
jer je ono najbolje sredstvo za megju-
narodnu izmjenu dobara, najvažniji
iaktor u megjunarodnoj trgovini. I po
tom od sebe dolazi da je najpreča
potreba našeg Jedrana, razvitak po-
morstva i iim u vezi, pomorske trgo-
vine — ili drugim riječima prometno
iskorišćenje mora.
Prometno se more iskorišćuje putem
lagja i putem pristaništa.
Iskorišćivanje je direkino: ako se
vrši svojim lagjama preko svojih luka;
indirektno : ako se vrši tugjim lagjama
i preko tugjih luka. U pravilu ga po-
morske države iskorišćuju na prvi na-
čin, kontinentalne na drugi.
Prednosti su direktnog iskorišćavanja
tako velike, počinjući od koristi za dr-
žavnu bezbjednost do koristi za na-
rodnu privredu, da već ovo potonje
goni danas i kontinentalne države na
bar djelomično direktno iskorišćivanje
mora: na gradnju svojih lagja i tra-
ženje slobodnih pristaništa. A8,

“Naša je država pomorska država:
mi Bogu hvala imamo svoje more,
imamo nekoliko stotina kilometara za-
vidno razvijene obale, imamo odličan

sku tradiciju, pa imamo nešto svoje
mornarice i neka svoja pristaništa. Ali
sve to što imamo nije dosta za direktno
iskorišćenje. Naša tonaža u internaci-
jonalnom pogledu, ne dolazi skoro u
ODzZir, a naša pristaništa u modernom
tehničkom pogledu nijesu luke. Naša
država prema tome koristi se danas
u glavnom indirektno, tugjim lagjama,
i što je gore, preko tugjih luka: na
zapadu Trstom i Rijekom, na istoku
Solunom.

Na to nas je doveo istorijski razvoj
prilika.

U bivšoj Austro-Ugarskoj, koja je
držala istočnu obalu Jadrana, bile su
dvije luke: Trst i Rijeka. Prema poli-
tičkoj strukturi bivše monarhije, jedna
je bila njemačka, a druga madžarska
domena. Obala od Rijeke do Spiča
mrtvo je ležala, baš za to što državna
politika nije dozvoljavala da se razvije
takmac onim dvjema. Ta ista politika
nije dala Srbiji na more. Protiv te dr-
žavne politike mi nijesmo mogli skoro
ništa, a ono malo što se je moglo to
se je radilo. VIR a



Na jednoj strani uzdržavali smo po-
jedina domaća društva, koja su vršila

, djelomice obalnu plovidbu i nešto se

kretala u slobodnoj plovidbi. Na drugoj
strani Srbija se je pripravljala za ko-
načni obračun sa tom politikom. No
nemajući svoje luke, sav pretičak što
je maša nacija davala u pomorskoj ini-
Cijativi i energiji, išao je u tugje Juke
i tamo je ostao. Imena: Tripković,
Polić.Libera, Kozulić, da druge ne spo-
minjem, to dovoljno dokazuju.

Kad je došao“ dan obračuna, i mi
došli do svoje države, Trst i Rijeka i
ako spadahu našem nscijonalnom teri-
toriju, nama ne pripadoše, a ne pripa-
doše nam — bar Rijeka — uz ostale
razloge i za to što su bile luke. Dr-
žavna politička misao Austro-Ugarske

prema našem plemenu, nagje nasljed-
nika.

Zbog tog gubitka i zbog željezničkih
spojeva koje nam je željeznička austro-
ugarska politika namrla, mi danas i
ako smo pomorska država, dišemo na
istoku i na zapadu na tugje škrge, na
tugje luke, a naša obala u koju bije
os države — Subotica- Dubrovnik —
razmjerno je mrtva. Sto znači već samo





pomorski stališ, imamo bogatu pomor» ,

za našu privredu, da politiku ne spo-
minjem, hraniti tugje luke, a svoju
obalu zanemarivati, ne lreba da kažem,

Danas je tako, ali tako ne smije da
ostane.

Prema tome i imajući u vidu da se
mornarica može pravo razvijati u dr-
Žžavi samo u harmoniji sa razvitkom
luka — koje su zapravo središtem po-
morskog života — te dižeći dalje u
vidu da pravi razvitak luka moguć je
jedino gdje kopneni saobraćaj harmo-
nično djeluje sa pomorskim saobraća-
jem, jasno biva da pravi razvitak naše
mornarice i naših luka, ovisi konačno
o našoj željezničkoj mreži; drugim
riječima mi ćemo se moći emancipirati

od .tugjih luka, mi ćemo biti pomor-
\ska država koja će moći da more di-
rektno iskorišćuje, tek onda kada naše
| željezničke pruge probiju gorsku kosu,
\ koja dijeli naše glavno zalegje od na-

šeg mora -—— kosu koja nai jeu isto-
tiji tako usudna bila — i izbiju u
naše luke.

To je po mom mišljenju najpreča
potreba Jadrana, a istovremeno jedna
Od prijekih državnih potreba.

Lička-željeznica, koja će ovih dana
da se otvori, već je nešto, ali nije mnogo.

Neka mi se dozvoli ovdje pomenuti
kako je.

Lička željeznica, tekovina je onena- |

|

cijonalne politike, koju smo započeli
| Riječkom — Resolucijom. Madžare se
| prisililo, da nam dađu silaz na more.
| Oni su teškom mukom dali onaj koji
| njuna — Rijeci — imagiaše najmanje
| da odmogne, a nama najmanje da po-
, mogne — pa već po tom se razumije
da taka željeznica ne može da nas
zadovoljava. Za Unskom željeznicom
| vapi naša središnja obala Splita i Ši-
| benika, a pitanje veze Dunava sa Ja-
| dranom — Jadranska željeznica
| Cijelu državu drži u nervozi. To, u
| istinu jedno od naših najkrupnijih pi-
i tanja, tretira se često sa velikom dozom



ekainog patriotizma na jednoj, a sa

megalomanijom na drugoj strani. Za
izvršenje jednog nomialnog- idealnog
spoja nije dovoljna ni sp .znaja po-
trebe, ni vol a da se to: potrebi doskoči,
čak ni poseban zajam — Blaerov za-
jam docet — već se hoće fnancijske
snage i vremena. N» pošto je ovdje
riječ o najprečim potrebama, o takom
spoju ne ću da se dulje bavim Kao
najpreča potreba u pogledu veze Du-
nava s morem, po mome mišljenju jest
ojačanje I ana, te gradnja željezn ce
Višegrad - Foča - G_ cko -Tre binje. Tako
bi se «tvorio najkrać: pr stup na more,
i najracijonalnije iskoristila post :jeća
uskotračna mreža, koju ne možemo
izmijeniti, a ne smi emo uništiti. Toi
u skladu stim povezati Siaru Srbiju
i Crnugoru s morem na Dubrovnik i
Boku, jest ono, što bi se moralo što
prije izvršiti.

U pogledu pristanišia prijeka je po-
treba da se naše postojeće luke urede
gradnjom obala i drugim napravama
tako da se uzmognu do krajnosti is-
koristiti kopneni putevi kojima je za-
legje povezano i kojim se ima da
poveže. Nije odista lijepo da se godi-
nama oteže i sa najprečim rednjama
u našim lukama, čak i sa onim za
koje je previgjeno pokriće. Nije ozb ljno
da se nepresteno tpka ki misijama,
anke'ama pa za ljubav stanovitih fan-
tasučkih projekata spri ečava pov: ćanje
petercijalnosti naših luka i pušta da
prepada ono što je postojalo. Za ovo
zbilja vrijedi riječ: bis dat qui cito dat.

U pogledu samih lagja potreba je
voditi brigu o umnožavanju, a naro-
čito o renoviran u naše tonaže, te po-

“luka. i inostranstva. U tom smjeru
imade još skoro sve da se uradi, ato
je tako potrebno da država mora po-
duprijeti privatnu inicijativu,

Pered podizanja pomorstva nužno
je podizanje ribarstva. Ito blago mor-
sko slabo se kod nas iskcrišćuje, tako
slabo da smo i mi na moru gladni
ribe.  Griješio bi po mome mišljenju
ko bi mislio da je tomu uzrok po-
manjkanje ribe. Ribe ima, ali ribara
nema, .Mi nemamo pravog ribarskog
stališa, nemamo ljudi, koji bi se riba-
renjem isključivo“ bavili. Naši su ribari



ponajviše težaci, koji se ribarstvom

stavljanju stInih veza izmegju naših.

 uzgrede bave. Ribar podalje centruma
| redovno ne riba nego koliko je njemu
| potreba, jer s pomanjkanja brzih ko-
munikacija i uregjaja ne zna što bi
| s ribom, a ribar u blizini grada, opet
| tako dobro unovčuje ono malo ribe
što bez velike muke uriba, da se dalie
ne brine. O racijonelnom savremenom
ribarstvu još nema zapravo govora, a
ipak koliko bi se u tom pogledu đalo
uraditi! Spomenut ću samo malostonj-
ski zaliv ,M+lo more“ koje uz izvrsnu
kamenicu obiluje svakovrsnim školjci=
ma. Talijani dolaze da grabe ono što
| ima, a mi u Dubrovniku ne možemo
da okusimo kamenice, dok racijonal-
nom gojidbom kamenice i drugi školjci
"mogle bi da zadovolje domaću potre-
bui postanu unosni ekspvitni predmet.
Podizanje ribarstva odista je prijeka
potreba našeg Jadrana.

I lepota je “blago, a ljepota kraja
na Primorju za onoga, koji je zna da
iskoristi veliko je blago, jer more pri-
vlači samo po sebi. Priroda nam nije
bila maćeha ni u tom pogledu, i ob-
darila nas je ljepotom kraja, kojemu
na daleko premca nema. Hoće neki

, da je Jadran nailjepše more, ako je
tako, onda mi imađemo naljepšu obalu,
jer zapadna obala Jadrana jamačno ne
može da se mjeri sa istočnom našom
obal:m. Ja sam često konirolirao svoj
zanvs za ljepotom našega kraja sa
do movima št» na stranca pravi, i ko-
| liko sam megao primjetiti, moj zanos
nije neopravdan. Da spomenem samo
| jedan dožvljaj, koji je dosta karakte-
| rističan. Kad sam stizao u Rio de Ja-
neiro, bio sam u društvu. jednoga
gospodina Evgleza, koji se je rodio u
Rio, a putujući svijetom proputovao je
i naše krajeve. Ked sam se ja divio
onoj ljepoti, kojoj mučno da ima na
svijetu premca, on mi jednostavno od-
vrati: pa vi imate svoju Boku! Čuduo
bali ugodno mi bješe što jedan objek-
tivni i kompe'entni posmatrač i za rio-
žaner-ku prirednu ljepotu u našem
kraju negje psndan, A nije samo Boka,
tu je Dubrovnik, pa Korčulanski zaliv,
pa više i manje sve ono do podno
Velebita. No gola prircda za putnika
nije dosta. Danas se mnogo putuje,
no povod puiovanju nje semo želja
| za upoznavanjem novih krajeva, već i
potreba za počinkom i razonodom. Ži-
vet je danas uopće mnogo intenzivniji
nego što je bio. Gradski centrumi troše
i čovjeka, da os eća petrebu promjene
| okoline pa se duje na put da otpočine
i da se razonodi. Konfvr i razonodu
| on traži i samo krajevi koji to pružeju
| mogu da privlače veliku masu putnika,
| Za industriju stranaca nama treba još |
mnogo u saobraćaju, konforu i razo-
| nodi, a nada sve nam treba jedan
| centar života ma našoj rivijeri, koji
s da se atrakcijama i konforom.

|
|
|









takmi sa tvgjim sličnim centrumima.

Ima na Jadranu i drugih potreba i
mogao bi na dugo da nabrajam, uo
od je ovdje riječ o najprečim, ogra-
ničit ću se na ono što sam spomenuo,

Dr. MELKO ČINGRIJA.