POSTARINA PLA

Broj 4.

S INFORMATIVNE 1 | PRIVREDNI GLASNIK

Pojedini broj Din. 1:50



God. 3.



Vlasnici - izdavači - urednici: za odbor ,Dubr. Lista“

Dr. Matija Vidcević i Stijepo M. Bjelovučić, Dubrovnik

14. februara 1926.





Jadi Boke Kotorske.

Austrijska vlast pritiskala je Boku Kotorsku kao
kakva mora, nije joj dala da slobodno diše, gušeći
narodni pokret gušila je ujedno i svaki slobodan e-
konomski rad. Jer jedno se ne može od drugoga odi-
jeliti, sloboda je Jedna, ona je jedina plodno tlo za
svaki rad.

Posljedica je toga stanja bila, da je u Boci Ko-
torskoj nestalo svake privatne inicijative, s koje je u
stara vremena ovaj predio bio poznat. Spomenut ćemo
samo borbe Kotorana sa Dubrovčanima o prevlast na
moru, njihove veze sa srpskom državom, njihov utje-
caj na dvorovima Nemanjića, postepeno širenje grad-
ske oblasti na Krivošije i Župu. Sve su to znakovi
velike energije, koju Mleci nijesu mogli skršiti inače,
nego buneći okolicu protiv gradu. No uza sve to ko-
torska mornarica kroz dugo doba mletačke vladavine
sjajan je dokaz, kako ni ta sredstva nijesu skršila nu-
tarnju snagu i poihvatni duh Kotorana. To je učinila
tek austrijska policija. Što je slobodnije disalo, raz-
bjeglo se iz Boke, da traži slobode i zaslužbe u da-
lekom svijetu, a što je doma ostalo, ušutjelo i čekalo
nova vremena.

No i ako austrijska vlast nije stvarala život, sama
sredstva, kojim se ona očitovala, davala su pučanstvu
prilike, da zaradi svagdašnji hljeb. Velika vojnička
posada, brojni ratni brodovi, tvrgjave gdje god se o-
kreneš, činovnički aparat, policija i finacijske straže,
sve je to zahjevalo poslugu, a ta se posluga plaćala,
kadgod dobro plaćala. Od toga je pučanstvo živjelo
više nego od škrta ploda zemlje. Osim toga bilo je
onda mogućnosti zarade i izvan Boke Kotorske. Nijesi
samo nalazio Kotorane po brodovima austrijske trgo-
vačke flote, već i u dalekom svijetu; poznala je n.pr.
jaka naseobina Boko-Kotorana u Carigradu.

Oslobogjenje ovomu je učinilo kraj. Nestalo je
državne granice prama Crnoj Gori, a s njome i voj-
ske, financija i žandarmarije ; tvrgjave se više ne grade,
a ne grade ni strateški putevi, kojima je Boka bila
isprepletena. Tim je Boka u dva pravca oslobogjena,
narodno i oslobogjena čovječji. To je preduslov i za

ekomski procvat. No ne mogu se preko noći ukloniti
sve posljedice dugotrajna robovanja. Ljudi treba da se
priviknu_ ua slobodu, da opet steku samopouzdanje,
bez kojega nema rada, a kroz to prijelazno doba tre-
balo je misliti, kako će Boka Kotorska živjeti. Boles-
nika, kad je ozdravio, ne možeš potjerati ua polje iz
sobe da radi, treba mu njege, dok snagu ponovno
steče. Takove njege trebalo je i Boci Kotorskoj, a ona
je nije dobila. Mješte toga lječnici su je htjeli ozdra-
viti velikim željezničkim osnovama, ne pazeći da dok
se željeznice izgrade, ima vremena da cijela Boka
izumre.

Željeznice će se graditi za Boku Kotorsku, o to-
mu nema sumnje, to traže veliki državni interesi. U
Tivtu će se podići velika luka, i to je sigurno. Ali
je vrlo pogriješeno misliti, da će samo tim Boka Ko-
torska biti preporogjena.- Ona se može preporoditi
samo sitnim radom, koji u svakom kutu Boke stvara
mogućnost zarade. Treba dati mornaru, koji je izgubio
službu na tršćanskim parobrođima, mogućnost da se
zaposli na domaćim, a za ta treba stvoriti mornaricu.
Treba dati seljaku prigode, da plodove svoga znoja
što bolje unovči te tako ga potaknuti na življi rad.
Treba da oni pusti ljetnikovci posuti po krasnim uva-
lama Boke Kotorske iznova ožive u redu i smijehu,
pa ako hoćete i u plaču, ali da ne budu više turobni
i nijemi svjedoci prošlog sjaja. Sve se to može učiniti
razmjerno bez velika troška, ali treba imati smisla za
život i njegove potrebe, osjećaja za bijedu drugiieh.

A toga kod nas nema u onoj mjeri, u kojoj bi
trebalo da bude. Primjer nam daju naše državne in-
stitucije za promet stranaca. Teško je naći ljepših lje-
tovališta do onih, koje ima Boka Kotorska. No do njih
treba doći, a željezničke i parobrodarske sveze udešene
su tako, kao da se hijelo odbiti stranca od Boke Ko-
torske. Jedina Dubrovačka Paroplovidba uzdiži sada
jednu prugu, koja po danu putuje Bokom Kotorskom
drugi putnički parobrodi putuju tamo po noći. Jednaka
je nevolja sa željeznicom: ne samo što putnik treba
da čeka na Uskoplju vlak za Ercegnovi, no i vlakovi

Godišnja pretplata 60 Dinara. — Za inozemstvo 200 Dinara.
— Plativo i utuživo u Dubrovniku. —

Oglasi po tarifi.

su tako nepristojni, da putnik voli u Dubrovnik pa
automobilom ili lagjom u Ercegnovi. Za saobraćaj i ko-
načišta putnika nije se dakle kroz 7 godina učinilo a
ma baš ništa, a od toga bi mogla imati Boka ogromne
koristi, a s njome i Dubrovnik, jer što više siranaca
dogje na naše primorje, to će ih se više svratiti i u
Dubrovnik,

Nerazbor i nemar pokazuje se i u drugom pravcu.
Istina, dok ne budu uregjene željezničke sveze, teško
je da se trgovina razvija. Ali regbi kao da se čeka da
vrijeme i ljudska ruka sruši i ono malo dobra, što je
Boci ostalo od austrijskog gospodstva. Što će ona
silna spremišta vojničkog erara u Zelenici, zar se ba-
rem jedan dio njih ne bi mogao upotrijebiti za trgo-
vinu ? Zašto se ne popravljaju cbale i gati, već čeka
da ih more odnese pa da ih se poslije iznova gradi
sa mnogo većim troškom ?

I u pogledu puteva trebalo bi koješta uraditi,
premda takav zahtjev izgleda u prvi mah nešto čuđd-
novato, kad se znade, koliko je austrijska uprava u
tu svrhu potrošila. No to se je radilo jedino u voj-
ničke svrhe, ie za to te sveze ne odgovaraju ekonom-
skim potrebama Boke Kotorske. Bio je projektiran put
Budva-Bar, no kako čujemo potrebna je svota bila
brisana u budžetu, premda je ta radnja u svakom po
gledu bila opravdana.

Znamo, kazati će nam : ima radnja u državi preće
potrebe i od kojih se ima očekivati za ekonomiju dr-
ževnu više koristi nego od puta Bar-Budva ili gradnje
obale u Zelenici ili koje druge javne gradnje u Boci
Kotorskoj. No mi ćemo ih upozoriti, da je ma isti na-
čin Beč opravdavao svoj stogodišnji nemar prama Dal-
maciji. Kadgod bi se štogod tražilo, Beč bi slegao ra-
menima i kazivao da ima prećih potreba u državi.
Sto godina mu je trebalo, dok se ne osvijesti i ne
uvidi, da je pojam prešnosti relativan. prama ekonom-
skom stanju pučanstva. Prva je dužnost državne uprave
osigurati pučanstvu sredstva za življenje, i gdje tih
sredstava nema treba ih stvoriti. Polazeći sa toga sta-
novišta, pomoć Boci Kotorskoj prijeka je potreba. Po
navljamo, radi se o bolesniku, kojega je oslobogjenje
ozdravilo, ali kojemu treba njege da se oporavi, prije
nego ga turneš u svijet sa riječima : A sad hajde sam!





J.J. STROSSMAYER

“ Predavanje J. Najdanović
u dubrovačkoj učiteljskoj školi na 4. II. 1926.

Mili gosti, danas je ravno 110 godina od kako
se rodio najveći ideolog jugoslovenstva: Josip Juraj
Strosmajer. Tu centralnu ličnost na političkom, kultur-
nom i nacionalnom polju, druge polovice devetnajestog
veka, u hrvatskom delu našeg naroda, dao nam je
Osek. Njegovo regjenje palo je u najstrašnije doba u
Austro-Ugarskoj monarhiji — doba feudalizma, to
doba propraća čak i njegovo detinstvo. Nezgode i beđa
potstiču na rad ali samo onda kad nisu preterane, kad
ima nečega što je u stanju da nas na momente za-
kloni od tih. Srećom, i to naglom srećom, naš mali
ssečki dečko imao je divnu mater, rodom iz Slavo-
nije. Ta prosta žena svojom ljubavlju ga je zaklenjala
od strašnoga toga doba, a narodnim pesmama u ča-
sovima klonulosti krepila njegova detinska nadanja.
Samo njenom uticaju možemo da zahvalimo što smo
od oca Nemca dobili u Stresmajeru pravog Jugoslovena.
Njoj najviše imamo da zahvalimo što se Strosmajer
onoliko istakao za vreme svoga školovanja i svojim
isticanjem postao opat bečkoga dvora. Taj boravak na
bečkom dvoru sve do 1849 g. od vrlo velikog značaja
je za sav docniji njegov politički, kulturno-prosvetni i
nacionalni rad. Za vreme njegove mladosti i njegovog
bavljenja u Beču, javlja se ilirski pokret, kome ma čelu
stoji čuveni Gaj. Pokret je u prvim počecima bio samo
jezikovni, radilo se. na reformi jezika i pravopisa, a
docnije izaziva narodnosni i politički pokret. 1843 g.
ilirski pokret je u Zagrebu obustavljen, ali ban Jelačić,

videći u Strosmajeru najboljega nastavljača toga po-
kreta, zauzima se za njega kog bečke vlade i Stosma-
jer nam 1849 g. dolazi u Djakovo kao biskup. Odmalr
po dolasku u Djakovo postaje vogja narodne stranke
i centralna ličnost. Pošto je već za vreme svog bavljenja
u Beču imao svoje izgragjeno gledište na unutrašnju
i spoljašnju politiku, on je ža vreme svoga delanja
zastupao izvesne ideje.

Cela unutrašnja politika Strosmajerova bila je
prožeta idejom narodnog jedinstva u smislu Jugoslo-
venskom. Jugoslovenstvo je bilo njegov politički Simbol
Vere, u njemu je gledao cilj svega našeg kulturnog
i političkog života. Strosmajer je hteo Jugoslovenstvo
koje će biti: 1) sinteza sviju jugoslovenskih plemena
i 2) u kome će svako pleme morati da žrtvuje nešto
od svojih plemenskih osobina. Ovu misao o takvom
narodnom Jedinstvu, sa puno iskrenosti, razvija Stros-
majer u svojoj velikoj i divnoj propovedi, koju je držao
1882 g., na dan posvete svoje stolne crkve u Djakovu.

Evo propovedi: ,Jedinstvo, sloga i ljubav na-
šega naroda bila mi je i jest mi i sada jedina i naj-
veća želja na ovom svijetu. Ja sam za to jedinstvo za
tu slogu i ljubav vazda mislio, vazda radio, pa ma
da su me mnogi radi toga krivo sudili i osudili. A za
to jedinstvo naroda našeg ja sam pripravan i život
svoj žrtvovati. Narod nam je siromašan, biju ga teške
nevolje, narod nam ne ima prijatelja, ali svemu će se
dati pomoći, ako dogjemo do ljubavi i sloge, ako do-
gjemo do jedinstva.

I ja kada se budem rastajao sa ovim svijetom
poslednja će mi molitva biti za jedinstvo naroda moga...
Svemogući Bože smiluj se momu dobromu narodu i

ujedini ga!... Ja ne želim drugo nego ući u hladni
grob i bez krivice pred Bogom žrtvovati se jedinstvu
naroda moga, da bude jedan, kao što je Isus i otac
njegov jedan“.

Gde ćete većeg slavljenja jedinstva od ovog!
Da je samo jedared u životu ovako govorio i da ni-
kada ništa nije na tome radio mi bi opet imali prava
da ga slavimo kao propovednika Jugoslovenske misli,
Ali naš Strosmajer je svoju ideju o narodnom jedin-
stvu i praktično primenjivao. Održavao je stalne veze
sa vodećim ličnostima Srbije: Knezom Mihajlom, Jo-_
vanom  Ristićem i mitropolitom Mihajlom.  Pomažući
Maticu srpsku u Novom Sadu i srpske pisce materi-
jalno on je pokazao koliko je širok i koliko veliki
Jugosloven.

U svojoj unutrašnjoj politici Strosmajer je imao
još jednu ideju vodilju a ta je: verska tolerancija i
megjusobna ljubav kao uslov za održanje narodnog
jedinstva.

Koliko :je ovim idejama učinio za stvaranje ove
države pokazuje se, a sigurna sam da će tek da se
pokaže u budućim vekovima.

U spoljašnjoj politici bio je vogjen u glavnom 1)
idejom slovenske solidarnosti, jer jedino, kako je on
tačno uvidio, kroz slovensku solidarnost moguće je
slovenskim plemenima da se u megjunarodnoj borbi |
“održe i 2) idejom autonomije slovenskih i hrišćanskih
naroda u Turskoj carevini. U jednom pismu engleskom
državniku Gledstonu Strosmajer kaže: ,Takav jedan -
sistem samouprave služio bi pravim interesima Turske,
a i principima hrišćanstva i civilizacije“. Po. ovim
poslednjim idejama vidimo u Strosmajeru širinu kakve