POŠTARINA PLAĆENA



: = =: SVAKI BROJ 1.56. Din.

DUBROVAČKI LIST

GODINA PETA
z Broj lk.

| težnja. — Dubrovnik nije grad prošlosti, nego grad sa prošlošću...

Prigodom krštenja parobrodu , Carica
Milica“, održao je naš ugledni sugrađa-
nin i odlični umjetnik, g. Marko Murat
: evaj veliki govor:
— Gospode i Gospari!
| Ona što je dalo povoda priregjivačima ove lijepe
| proslave Dubrovačkog pomorstva i naše najjače tr-
govačke mornarice da mene pozovu, da sa dičnom
| i plemenitom Kumom, podijelim čast kumovanja kod
krštenja ponosnog broda, koji če od danas nositi pro-
| slavljeno ime Carice Milice, držim da je bilo to što
| su se oni osjećali slike ovog skromnog dubrovačkog
slikara: Dolazak Cara Dušana u Dubrovnik.Jer u ovo
| isto slavno dubrovačko pristanište, u ovaj naš porat,
j (pristanište), koji se je ponosio jednim od najstarijih
| arsenala (Orsana) u Evropi, doplovio je 13 novem-
| bra 1350 god, Srpski car Stjepan Dušan Stlni sa Ca-
| ricom Jelenom i sinom Urošem — Dominis Impera-
|
i







tor — kako ga zovu naši ljetopisci, i bio dočekan sa
najvećim počastima i radošću od Vlastele i puka du-
brovačkoga. A Car Dušan je najslavniji Vladar iz
slavne dinastije Nemanjića od koje je vodila porije-
0klo i ona plemenita, mudra i odvažna vladarka srp-
j ska čijim se imenom kiti ovaj naš brod: Carica Mi-
0 lica. Odinah poslije strašne i sudbonosne kosovske
4 kalastrofe, držeći da je sve propalo, u najvećoj tuzi





i i nesreći Carica Milica je mislila na Dubrovnik, Mo-
lila je braću Dubrovčane da je prime, da se skloni u
j njihov grad. I senat joj sa najvećom predusretljivoš-
| ću i saučešćem obeća zaštitu u svom gradu, riješe-

niem od 12 okt. 1389 god. — Ali, pošto su prilike
l uael le drukčiji izgled nego što je Carica u prvi mah
| mislila, ona je ostala u Srbiji, i nije došlo do puto-
| vanja u Dubrovnik.

Malo pomalo, poslije one teške kosovske magle,

oširila se je tama, dok najernija noć ropstva ne pokri-
je cio narod —- osim male ali sjajne njegove čestice:
Dubrovnika. On je sam sjedio »na prestolju od slo-
bode«, a oko njega »s oba kraja« slovinska sva dr-
žava — kako kaže Gundulić — bila je zarobljena.
Ali — kako nam dokazuje i sam Gundulić sa svojom
Sunčanicom i sa pozivom da Oslobodilac skokne ko-
nja po Kosovu — Dubrovnik u slobodi nije zaborav-
ljao svoje braće u ropstvu, nego je vjerovao i čekao
oslobogjenje slovinskog naroda. A kako je i moglo
drukčije biti, kad je i on i cio njegov puk bio jedan
odabrani dio toga naroda? — Iz jedne knjige koja se
čuva u našem Arhivu čitam imena gragjana koji živ-
ljahu u našemu gradu 1417 godine: Ratko, Stojko,
Radoslav, Branko, Živko, Rastko, Obrad, Milovan,
Miloš, Novak, Medoje, Miodrag. Radojko, Kadovan,
Savko, it. d.it. d. I sva imena muška i ženska taka
su, narodna, slovinska. Prirodno je da su lica sa ta-
kovim imenima morala da imaju i dušu sličnu braći
u zalegju sa jednakim imenima, jezikom i običajima.
I onda one iste gusle, koje su gudile o prošloj slavi,
koje su cvilile o propasti i bijedi naroda i koje su če-
znule za slobodom i osvetom po kolibama, planina-
ma i dolinama zarobljene nam braće, one iste gusle

. gudile su onu istu pjesmu po kućama, i stranjima du-
brovačkog puka,

Glas onih gusala zujao je i na dubrovačkim bro-
dovima na svim morima po kojima se brodilo, a pod
bijelim barjakom Sv. Vlaha, barjakom slobode koji
je kroz mnoge vijekove jedini svjedočio pred cijelim
svijetom o postojanju naroda našega,

Glas gusala sa brda i sa mora, velika molitva Bo-
gu, stvori čudo: podiže osvetnike, osloboditelje. Za-
divi se cio svijet. Sveti Vlaho, Sveti Nemanjić Sava,

oČirili Metodije i veliki Gjakovački Vladika osmjeh-
nuše se i blagosoviše onaj barjak, ukrasiše ga crve-





16. APRILA 1928.



Duhrovnik | jueoslovensko pomorstvo.

Dubrovački brodovi ploveće čestice naše otadžbine. —



nilom staroga krstaša — krvavim simbolom najdra-
gocjenije žrtve za slobodu; ukrasiše ga modrilom ne-
ba i mora čežnje naše, znakom Svih najviših pregnu-
ća i zanosa slavenske: duše.

I eto taj jedinstven modro-bijeli-crveni barjak na-
šega naroda i naše države vije se na moru i na suhu,
Po svim morima svijeta plove brodovi naši, kao ne-
ka naša ostrvca, dragocijeni komadići naše otadžbi-
ne pod zastavom koja svijetu pokazuje da smo mi
Narod, Država, sa pravom da živimo, i da se kultur-
no i ekonomski razvijamo.

Ovi brodovi dubrovački, čestice naše
otadžbine, naši divni pomorci i armaturi naslijedili
su od vijekova šve one vrline, koje su ukrašavale nji-
hove pretke:«pređani rad, prioni. red, duh organi-
zacije i veliku ljubav za otadžbinu, napose _ za Du-
brovnik i cio kraj gdje nastava dubrovački narod —-
ratio ragusina — kraj pun ljepote i skladnosti, pun
uspomena, A_ove vrline bile su prava snaga, koja je
uzdržela dubrovačku slobodnu državu "kao
čudom, kroz više nego tisuću godina i sačuvala ne-
ugašen divni žižak visoke kulture u našem gradu,

plovuće

nekim

Državnička mudrost i bezkrajna neokristoljubiva
ljubav prema otadžbini starih Dubrovčana, mogu biti
i danas učitelji kako se državama upravlja na mir i
sreću naroda. Ove vrline, tako mnogo potrebne za
uregjenje i upravljanje državom, živu još i danas kod
naših pomoraca. Da su od naših pomoraca i od sta-
rih Dubrovčana htjeli nešto naučiti, naši vajni držav-
nici i narodni izbranici drukčije bi mi proslavljali de-
setgodišnjicu Oslobogjenja,

Stari naši bili su veliki trgovci, veliki pomorci.
Neumorne pčele, letjele su po cijelome svijetu da
prinesu svoj prilog u košnicu — otadžbinu, da joj
stvore miran život i blagostanje. U Kolumbovoj eks-
pediciji za otkriče Amerike bilo je i dubrovačkih
mornara. Dva Dubrovčanina bijahu veliki Admirali
španjolski. — Veliko se blago slijevalo u Dubrovnik
od svih krajeva svijeta. Silno su bogatstvo mnogi ste-
kli na moru kao Lopugjanin Miho  Pracat i Šipanja-
nin Vice Stjepović Skočibuha, Ali veliko materijal-
no bogatstvo nije dubrovačane činilo  materfjalisti-
ma...,. Nijesu oni smatrali novac ciljem, nego sred-
stvom, kojim će ostvariti dio idealnih težnja za opće
blagostanje i za pravu kulturu, Svakome je od nas
poznato kako je Miho Pracat cijelo svoje_ogromno
bogastvo zavještao otadžbini i humanitarnim  usta-
novama. Vice Skočibuha nije nagomilao onoliko zla-
ta, da ga položi u Banak od Gjenove, pa da se samo
topi od harpagonske miline gledajući kako mu ono
raste: nego je zlatom otkupljivao robove, pomagao
pomorce, sirote i potrebne. A zatim je podigao ne-
koliko arhitektonskih spomenika, koji mogu slavno
da izdrže komparaciju sa najpoznatijim sličnim gra-
Sjevinama na Zapadu. Na Šipanu je visoko utvrgje-
na crkva Sv. Duha, Skočibusina zadužbina njegovoj
Krsnoj Slavi (kojoj je takogjer posvetio oltar sa sli-
kom, možda Vasarijevom, u našemu Rozariju). Za-
tim: dva tipična renesansna ljetnikovca sa gjardini-
ma, taracama, kapelom i kulama (toretama), kojima
se pristupa preko pokretnih mostova, U gradu ću
spomenuti samo najljepšu renesansnu polaču  Dub-
rovnika, sada svojinu porodice Bizzarro-Ohmučević,
i u Tri Crkve onaj čarobni zamak dostojan najljep-
ših rimskih vila rinascimenta, koji porušen i tužan
čeka da ga opet neki armatur obnovljenog Dubrov-
nika, a duha Skočibusina, vrati u prvobitni sjaj,

Ovako su upotrebljavali naši stari armaturi svoj
teško stečeni novac, Ovake su podizali spomenike
svome imenu i svome narodu, I ono što nas osobito
tješi i sokoli to je, da i današnji naši armaturi — u





PRETPLATA: Din. 60
Za inozemstvo Din. 120.






Stare dubrovačke vrline. — Materijalno bogatstvo kao srestvo ostvarenja idealnih

Dubrovnik faktima govori. — Simbolički dolazak ,Carice Milice“.

prvom redu i naročito oni čiji ponosni brod sada kr-

štavamo — nasljediše sve vrline i sve lijepe osobine

| svojih slavnih predaka. Ni njima nije novac cilj, nego

sredstvo za izgradnju. kulture, za prosvjetu i za do-
bra djela,

Velika pomorska trgovačka Akademija Iva Ra-
čića, koja će se podići u Dubrovniku i Račićev Ma-
uzolej u Cavtatu slavno to dokazuju. A komu je poz-
nato koliko je učešća ima u podizanju ovog kul-
turnog spomenika, ovdje na radost našu prisutni če-
stiti i općeljubljeni predsjednik i glavni predstavnik
ove velike atlanske plovidbe — duša i mudri pokre-
tač svega najboljega u ovoj najvažnijoj našoj indu-

ostriji, dostojni nastavitelj slavnih.tradicija našeg po-

morstva, — zajedno sa plemenitom gospogjom ime-
njakinjom Carice, pokroviteljke ovog broga, te kako
on našu umjetnost i sve kulturne manifestacije prati
i podstrekava, može sa pouzdanjem ustvrditi, da će i
nadalje našim pomorcima i armaturima novac ostati
srestvo za manifestovanje kulture # morala: za po-
dizanje ovog najljepšeg kraja naše otadžbine ka lje-
poti i ka dobroti. Nedavno mi je jedan njemački
kritičar, na povratku iz Cavtata opčaran Meštrovi-
ćevim Mauzolejom porodice Račić, kazao ove riječi:
»Novija naša Njemačka umjetnost ne može pokazati
nešto kao što je ovaj Mauzolejl« — Slava i čast oni-
ma, koji nam megju narodima taku čast čine! Onima,
velim, koji podižući Dubrovnik — pod ovom riječi
razumijevam cio teritorij gdje živi dubrovački puk,
od Kleka do Sutorine — podižu i uljepšavaju cijelu
našu otadžbinu, ukrašavajući je najljepšim dragim
kamenom iz kojeg odsijeva stari sjaj kulture, ljepo-
te, obilja. U raznoličnosti je ljepota — in varietate
pulchritudo, I baš ta raznoličnost čini lijepom i preli-
jepom našu veliku slovinsku domovinu: »circumdata
varietate«, kako veli Mudrac,

Čitam:»Preko dvije trećine tona brodskog prostora
od (350.000) što ih Jugoslavija ima, Dubrovačko je, i
ako nije nažalost sve na ime Dubrovnika« A neki vi-
ču: »Dubrovnik je grad prošlosti. Njegova nije. bu.
dućnost. On je samo za turiste«, I t. d. S

Tako je govorila i Austrija, govorila i postupala
prema tome. Ova ugnjetačica slobode upropastila je
dubrovačko brodarstvo povukavši trgovinu u
Trst i Rijeku.

Ali Dubrovnik, jak starom kulturom i trgovačkom
tradicijom, onim vikačima na sav glas faktima ovako
odvikuje: »Nijesam ja grad prošlosti, nego $rad sa
prošlošću, grad sa velikom istorijom, koja mi daje
podstreka i snage da budem grad i sadašnjosti i bu-
dućnosti. Zanemaren od tugjina, koji mi je oduzeo
slobodu, ja hoću'i vjerujem da me u novoj slobodi, u
državi našoj slovinskoj čeka ono blagostanje kultur-
no i materijalno, na koje imam prava baš stoga što
sam najviše za tako blagostanje radio, radim i radiću,
Ja neću da kao najjači predstavnik naše pomorske
trgovine sa najslavnijom tradicijom — budem  zapo-
stavljen pred ma kim bilo: neću da se mojim brodo-
vima uskraćuje sloboda kretanja na ovomu moru po
kojemu oni časno plove preko 13 stotina godina, Ne
tražim privilegije, ne zahtjevam prednosti; ne isko-
rišćavam najveći istorijski kapital. Samo tražim ono
što mi pripada, Ja neću da se i nadalje moje energije
troše u tugjini. Hoću uspostavljenje starih veza sa
braćom u slobodnoj i velikoj otadžbini, hoću obnovu
u gvožgju starog dubrovačkog druma, Hoću baš za-
to, što sam grad sa značenjem, Sa istorijom. Bio
sam neko, jesam i hoću da budem neko i nešto«,

Kazao sam, faktima Dubrovnik govori. A sada
moram još dodati: sjanim taktima, Jer koji drugi od
gradova može pokazati tako sjajan i veličanstven

svu