Strana 2.

DUBROVACKILIST“



Br, 19, 3

—ij



Ala je lijep ovaj svijet, jer RAdioh pere sam)



srrecce del mare“

Nešto se iza brda valja, samo neka se možda
ne obistini ona: Parturiunt montes et nascitur ridi.
culus mus!

»Frecce del mare?!“ To je najnoviji pjesnički
izraz i naziv za nekakove gorostasne parobrode, što
ih Italija ima da gradi i da s njima obavlja prevoz
putnika i robe po Jadranskom Moru i dalje po Jonskom,
Sredozemnom i Egejskom Moru. Odlazna i ulazna tačka
za ove brodove imao bi biti Trst. A kašnje proširio bi
se njihov paroplovni djelokrug i na Veneciju.

Dakle propaganda za te »Frecce del mare“ počela
je u Italiji živahno i sistematično. Da. Italija treba da
de fačto pokaže Jugoslaviji, da ona nije samo političko-
geograiska nego i pomorska velesila. Dakako, da:
»l'appetit vient en mangeant“, Kako to zgodno vele
Francuzi, Ili, kako ono zgodno reče jedan naš Ličanin,
kad ga upitaše; »Eh, Marko, u slast ii pečeno janje
na ražnju, kad ga ti pojede svega sim I“ Na što naš
Ličanin, gladeći duge svoje brkove, odreže : »Ma, eto,
tek mi se otvorio tek, pa ded Vi meni dajte drugo
jedno na ražnju Pečeno janje, a ja ću damu zgrizem
i pojedem i kosti |“

Politički uspjesi Italije u Albaniji, čini se, da su
rimskim gromonoscim zavrtili glavom. Postepeni razvoj
i umnožak jugoslavenske trgovačke mornarice ne da
im mira, Ta što li će biti sa ,mare nostrum“, ili,
kako ono negda reče Gabriele D' Annunzio : »Adriatico
amaro“. Ma što da zar Zaista jugoslavenska pomorska
zastava zavlada cijelim Jadranom ? To Italija nikako
ne smije da dopusti, vele talijanski političari i kapita-
listi, Treba graditi »Frecce del mare“, Treba pokazati
i dokazati Jugoslavenima, da je samo Italija gospoda-
rica Jadranskog mora — mare nostrum /

I, gospoda u Rimu i u Trstu stala da rade od-
lučno, da spase onaj svoj ,patrimonio linguistico“
u jugoslavenskoj Dalmaciji. A da Spase; treba u tali-
janskim brodogradilištima graditi gorostazne

»Frecce
del mare“,

koje će ticati sve jugoslavenske luke, iskr-
Cavati i ukrcavati Putnike i robu, širiti propagandu za
proširenje talijanskog jezika i tako pridonašati postu-

Carski ljetni dvorac.

»Rex“ i Dux“ imaju se zvati Prva dva talijanska
gorostasa (Frecce del mare), koja će ploviti Jadranskim
morem i ticati ne samo Rijeku (Fiume), nego i Sušak,
(a dakako i Zadar), pa onda i Šibenik, Split, Korčulu,
Vis, Gruž, Ercegnovi, Kotor, Budvu, Bar i Ulcinj. Oso-
bita se pažnja Postavlja na Split.

Računaju Talijani sa važnošću buduće željezničke
pruge, koja će Beograd Spajati izravno sa Splitom,
a koji je već sada spojen željeznički sa Zagrebom.
Predvigjaju Talijani, da će u Split grnuti i trgovačka
roba i trgovački putnici _iž Rumunjske, iz Bugarske,

die Marica uživa. Ne muči se lupa»
njem i trljanjem, za nju radi Radion.

Rublje će biti čisto i bijelo kao snijeg!
Nije više potrebno da se lupa i 2
jer to škodi rublju i rukama, naprotiv >

Radion, idealno sredstvo za

> plovio je Prvi put u

Radion posve sam? Dal

Perite ovako! _
Rastopite Radion u hladnoj
vodi, stavite namočeno rublje
u ovu rastopinu, Maha 20
minuta, pa onda isperite o ičnom

čistom vođom.

rublje postaje ljepše nego prije.

pranje. Štedi rublje!

iz južne Rusije, pa i djelomice iz Magjarske i Austrije.
A i Turska i Grčka dati će stanovit doprinos _k tome
željezničko-pomorskom saobraćaju splitske luke. Pa,
dakle, zar da Jugoslaveni samo imađu svu korist od
tog posla? Ta, zar Jadransko more nije mare no-
strum“, ili talijansko more, Jugoslavenska trgovačka
mornarica ne smije nikako da imade apsolutni mo-
nopol na Jadranu.

Pa onda još i to. Split će postati najvećim sre.
dištem za iseljivanje u prekomorske zemlje. Zašto da
Jugoslaveni stave u svoj tobolac sav. onaj silni novac,
što će ga iseljenici Plaćati .parobrodarskim društvima
Jugoslavije? Treba da tu zasluže i ,Dux“ i ,Rex«
i još druge kojekakove.. »Frecce del mare“, što će ih
Talijani graditi u Trstu, u Monfalcone i u drugim tali-
janskim brodogradilištima,

Misle već sada Talijani, da će njihove ,Frecce
del mare“ uzduž Jadranskog Mora, uzduž jugosla-
venskih obala moći i znati Popolizirati i moderne pro-
izvode svojih mnogobrojnih industrija, Da će njihovi
raznovrsni industrijski i Poljodjelski strojevi, osobito
automobili, kamioni, motociklete, biciklete i druga
razna industrijska roba naći na Jugoslavenskim oba-
lama Jadrana dobre kupce i uzimače. A malo po malo
da će preko Dalmacije ta roba ići i dalje u Bosnu,
Hercegovinu, Slavoniju, Hrvatsku, Sloveniju i drugamo.
A sve to putem mirne senetracije. Ti računi nijesu loši,
Al su učinjeni bez krčmara.

Bez dvojbe. Talijanska
i ekonomska, sve to smjelije diže glavu, A pred pla-
štem ovih dvaju činjenica pripravlja se još jedna stvar,
a 0 toj će biti govora u zgodniji čaši u biranije vrijeme,

Nu: Vigilantibus jura! Ko ima Oči, neka vidi,
a ko ima uši, neka čuje ! I

Hoće li to Beograd razumjeti ?

Saplenti panca ! A.

Pri
»NIKOLA PASIĆ«,

Svečano krštenje Novog parobroda Dubrov.
* Parobrod. Plovidbe.

U četvrtak poslije Podne, na putu iz Mletaka do.-
Srušku luku novi parobrod Du.
brov. Parobr, Plovidbe ,Nikola Pašić“,

Istoga dana izvršen je na brodu svečani čin kr-

U prisustvu po-
Vlasti i štampe, Krštenje je obavio

akcijonara i pionira

Narice gospara Federika Glavića,

: zo je uzeo riječ Pomoćni biskup Presv,
ATbIĆ izrazujući zadovoljstvo radi stalno

naše trgovačke mornarice i želeći druš S a

u daljem radu, nau i

General &. Radosavljević, Zet slavn
Podvlači u svom lijepom
Dubrov. Para

€. Vlaho

98. Bukovca,
| Sovoru Značaj prvih uspjeha
plovidbe, koja nam na Nikoli Pašiću,










Propaganda, i politička -

pronosi u daleki svijet našu slavom ovjenčanu zastavu,
Izražava želju da ,Nikola Pašić“ i daljne nove jedinice
naše trgovačke flote budu imale u našoj prekomor.
skoj trgovini onako velike uspjehe kakve je patron
broda pok, Nikola Pašić imao u otačbini i u inostran.
stvu u radu za naše narodno oslobogjenje i ujedinjenje,
Kap. g. Stipe Vučetić, mjerač pomorske uprave
naš pomorski veteran, pozdravlja napredak društva i
želi mu nove uspjehe u radu. 2
G. Ivo Barač, direktor Dubrovačke Trgov, Banke,
Podvlači značaj odlične inicijative naših brodarskih
lidera na renoviranju naše trgovačke i usavršavanju
naše putničke flote. Dubrovački brodovi služe danas
na čast tradicijonalnom pomorskom duhu Dubrovčana,
a pred stranim svijetom dostojno je osiguran prestiž
naše države i našega naroda. Naša je budućnost na
moru osigurana. Pokazali smo Cijelom svijetu utvr:
gjene sposobnosti i odlike naših pomoraca, koji će
znati i u budućnosti Pobjedosno pronositi zastavu slo-
bodne otačbine, po svom slobodnom moru i širom
cijeloga svijeta, Ž
G. Dr, Stefi Račić, zahvaljuje u ime društva
Predgovornicima na iznešenim odličnim pogledima
Na zadaću naše trgovačke mornarice i izraženim že
ljama za njezin Progres, Sa zadovoljstvom konstatuje,
da dnevno jača duh stvaranja koji odgovara veličini
naše prošlosti na moru, koju je nekad pronosio slavni
stijeg sv, Vlaha danas sjedinjen sa našom zajednič
kom i ponosnom držav, irobojkom,
Pri kraju svoga govora g. Dr. Stefi Račić ističe,
da ,Nikola Pašić“ nije Posljednje djelo društva i da
Će se našoj trgov, floti u najkraće vrijeme pridružiti



novi brod velike tonaže. U radu na izgradnji trgov.1
Putničkih brodova, društvo će stalno ulagati svoje sile,
da se postigne željeni cilj: Postavljanje maše flote uZ
bok ostalih pomorskih naroda,
: KO* oO

U subotu rano odplovio je i ,Nikola Pašić“ po-
zdravljajući grad sa brodskom sirenom. Sa obale brod
je odpozdravljen bacanjem raketa,

Opis broda.

Duljina 390', širina 5p 9". visina 20 3", 0+
ži sa punim teretom. 24, Totalna nosivost tona
8200. Broj posade 36, .
> Čitav je sagragjen od Siemens-Martin čelika. Ima
dvije Palube. Na gornjoj palubi nalaze se podignuta

ke ili za putnike, Nad ovim i

i € glavni t zapovjed«
nika sa kabinom nautičkih s ipo

Prema,

Novi način Pranja.

Namoči rublje
pi » Pa ga 20
pini »Radiona«, zatim isperi i
težak rad, nego zabava,

minuta _kuhaj u rasto“
osuši. Pranje nije više



da