DRUGO IZDANJE

LJ

Ci,ena: za Dubrovnik na godinu fior. 4. — Za Austro-Ugarsku, Bosnu i Heree- |

o Pretplata se i oglasi šalju administraciji , Dubrovnika“. — Dopisi se šalju

govinu na godinu fior. 4 i 50 novč. — Za Srbiju i Crnugoru na godinu fior. 5. — I 1la 1 | Kvake N f dielie uredništvu. — Rukopisi se ne vraćaju. — Za oglase, priposlano, izjave, javne
Za sve ostale zemlje na godinu franaka 15 u zlatu. — Na po godine i na četvrt | ] ] * > zahvale, računska izvješća i slične objave plaća se 6 novčića od retka. ko se
godine surazmijerno. — Pojedini broj lista zapada 10 novčića. | više puta štampaju, po pogodbi.

|
| U

Broj 14.

U Dubrovniku 2. Oktobra 1892.

Godina I.

Pretplatnici iz Crnegore neka pošlju svoju pretplatu
ua g. Vuka J. Vuletića na Cetinje a oni iz Srbije na
S. Lj. Joksimovića knjižarnika u Biogradu.

Srpski grehovi.

Treća je tačka tužbe savez s talijancima,
ili bolje naš treći smrtni grijeh.

Ovaj je savez dvostruk, proteže se biva na
cijelu Dalmaciju radi izbora poslanika na  (Care-
vinsko Vijeće i na sam Dubrovnik radi  općin-
skijeh izbora.

Prvi savez nije bio drugo već izborni kom-
promis, koji je imao trajati samo za vrijeme izbora,
a sastojao se je samo u tome, da su obje stranke
obećale pomagati jedna drugoj kandidate. Tu nije
bilo nikakva načelna popuštavanja i svakome je
kandidatu, u slučaju uspjeha, bilo prosto i slobo-
dno, da se drži neodvisno programa svoje stranke.
Mi ne znamo pak zašto su Hrvati toliko kivni, što
potpomogosmo da u Beč otide zastupnik grof
Bonda, kad eto mi vidimo, da grof Bonda i časni
Borčić i drugovi svegj jednako glasuju, baš kao
da pripadaju jednoj stranci, dok je nasuprot Dr.
Kvekvić više puta glasovao drugačije.

Čemu dakle sva ta vika na nas, čemu goniti
vuka, kada iza njega i lisica fuka?

Nu ako se nijesmo ogriješili o slavensku  soli-
darnost u ovijem izborima, jesmo u općinskijem
izborima združivši se s autonomnom strankom.
Biće, ali mi ne vidimo.

U ovijem izborima mi nijesmo žrtvovali ni-
kakvo naše načelo, te ako nam se ovo može po-
reći i ciglijem jednijem faktom dosadašnje naše
općinske uprave, pozivljemo gospodu oko ,,(C. H.“
neka nam slobodno taj fakat iznesu na javnost.

Ali su nas naši Hrvati, ne u ime slavenske soli-
darnosti, već u ime hrvackog skrajnjeg  eskluzi-
vizma napali. To opažamo svaki dan u njihovijem
organima; nameću nam hrvacku političku narod-
nost, iz petnijeh žila ustadoše, da isključe iz škol-
skijeh knjiga srpsko ime, obasiplju nas bez  pre-

kida uvrjedama i podvalama, pak opet, kad im u
račun ide, pozivlju se na slavensku solidarnost i
dovikuju nam: vaša je patrijocka dužnost ostati
osamljeni, ne družiti se s talijanima, a to dakako
da nas osamljene lakše satru i unište. To je po
njima raditi u prilog slavenske solidarnosti!

Čudno je pak i bezobrazno ovo prebacivanje
O našemu savezu s autonomnom strankom, kad
su eto oni sami — dva koraka od nas daleko —
u Kotoru sklopili isti savez tom znatnom razlikom,
da smo se mi u Dubrovniku združili u ime libe-
ralizma i da suzbijemo reakciju, kojom je hrvacka
stranka zadojena, a savez hrvacko-autonomaški u
Kotoru ima najgadniji podlog, biva vjersku ne-
snošljivost.

Šta više, hrvacki radikalac Bianehini
baš ovijeh dana dogovara se s autono-
mnom strankom u Spljetu, da zbaci svog ne-
kadašnjeg druga i prijatelja Dr. Bulata s načel-
nikove stolice, ne mareći ni za državno hrvačko
pravo, ni na slavensku solidarnost, pa ni za hr-
vastvo spljeekog preporoditelja.

Što se pak tiče ovijeh našijeh Hrvata očito
je, da i oni iščekuju željno zgodnu priliku, da au-
tonomaše od nas odijele i da se oni s njima
združe. Ta ,C. H,“ nije se stidila vikati, što op-
ćinsko vijeće nije sudjelovalo sprovodu pok. Ba-
jamonta, a neprestano pak tvrdi da smo mi pre-
varili autonomaše.

O prijevari naravski nema ni govora, ali
svakako recimo, da smo ih prevarili: zašto bi
vama, koji ste napojeni najvatrenijim  ,slavenski-
jem čustvom“ imalo to biti žao?

Naš savez s autonomnom strankom ne samo
da je pod zastavom liberalizma suzbio hrvacku
reakciju, kako rekosmo, nego je još, obzirom na
napredak našega grada doprinio, te je stupilo u
općinsku upravu mnogo  vrijednijeh, štovanijeh
i inteligentnijeh ljudi, koji mogu mnogo doprini-
jeti boljitku svojega grada.

Da zaključimo.

Manite se slavenske solidarnosti, gospodo oko
»C. H.“, manite se zvučnijeh fraza, jer ljudi, ko-
Jima je klevetanje, uhogjenje, denunciranje kruh
naš svakdašnji, nemaju pravo, da o nikakvoj uzvi-
šenoj ideji govore i pišu i da je nameću.

Istina o knjižici , Dubrovčani jesu li Hrvati“?
II.

Vidjeli smo, koji su to čvrsti (!) stupovi na kojim
je gragjena knjižica ,Dubrovčani, jesu li Hrvati?“ — te
pametan čovjek, koji se iole zanima našim stvarima biva
jezikom, književnosti i povijesti, dakle komu se ne može
po onoj Dubrovačkoj ,dati rog za svijeću“ kazaće: kakvi
izvori taka je i knjižica, ako su izvori nevaljali, onda je
i knjižica, koja se na njih oslanja još nevaljalija. Ako se
pak poslužimo teorijom o ,atavizmu“, po kojoj se obično >
kaže, da tjelesne i duševne vrline i mane djeca baštine
od roditelja, pa kako roditelji ili ti začetnici naše knji-
žice duševno i umno boluju, tako i njihov porod, biva
pomenuta knjižica ne može biti bolji t. j. boluje od istih
bolesti, od kojih i njezini roditelji ili ti začetnici,

Cijela argumentacija naše knjižice osniva se na
krivim premisama, te je naravska pošljedica, da su i re-
zultati do kojih se je došlo, krivi i neistiniti. Ovako nas
logika uči, ali čini nam se, da se našemu profeguru 1o-
gika ni malo ne svigja, ili ti, da se bolje izrazimo, on
je veliki neprijatelj logike (kako ćemo dalje vidjeti) t. j.
zdravoga razuma. Ovo naše mišljenje potvrgjuje prof. Dr.
M. Rešetar, koji je našemu prof. jednom prilikom  dovi-
knuo: ,ljudi se mogu prepirati što se ne slažu u nače-
lima, jer svaki čovjek ima svoja načela i svoje misli,
ali svi ljudi zajedno nemadu nego jednu istu logiku“.

Resultati do kojih je došao naš prof. jesu ovi:

a) Dubrovčani po svim jezičnim i plemenskim  osebi-
binama pripadaju Hrvatima.

b) Hrvacko državno pravo vrijedi i za Dubrovnik: «) jer
je Dubrovnik pripadao hrvackoj državi; 8) jer je stara
dubrovačka republika stajala gotovo dva vijeka pod za-
štitom kraljeva ugarsko-hrvackih.

€) Stara Dubrovačka literatura je čisto hrvacka lite-
teratura.

d) Najodličniji ,muževi“ u Dubrovniku sve do najno-
vijega vremena gojili su i širili koli u politici, toli u
književnosti misao hrvacku.

e) Danas je narod u Dubrovniku i okolici dubrovačkoj
Po Svim svojim harakterima narod hrvacki.

Podlistak

KROZ KONAVLE.
Na 19. Septembra 1892.

Obećao sam ti pri rastanku onomadne, da ću ti
koješta o mojemu putovanju pisati. Evo me sada, pošto
sam se odmorio, da ti obećano pismo nakitim. Ostavljam
na stranu razne prigode u putovanju na parobrođu do
Dubrovnika, pa i mnoge sukobe prijatelja i znanaca, s ko-
;ima se izgrlih i upitah za junačko zdravlje, premda ovo
xa mene bijaše veseli trenutak starijeh osjećaja, ali tebe,
znam, ne će vele zanimati. Zato počuj opis moje vožnje
it kolima iz srpske Atine do Hercegova grada; ili bolje
ipočuj jednu crticu iz Konavala.

Nije ni najmanje dosadna vožnja iz Dubrovnika do
ilercegnovoga kroz Župu i divne Konavle; za pet sata
ovaj se put prevali, ali je raznolik pogled svuda naokolo;
sad ti oko uživa ubavijeh panorama, sad plodnijeh voć-
njaka, sad vinograda, gdje se već trga zrelo grožgje i u
kuće goni. — Kočijaš ustavi kola, da se konji odmore,
a možda i sam da se malo po navađi napije, pred jedni-
jem dućanom baš u kraj puta: a ja se stadoh polju di-
viti; mal da ne na sredini sam Konavoskoga polja, lijep
imi ge prizor stere pred očima. Sve je ovdje u kretanju;
prenašaju se badnji, bačve, mečila; na kolima vidiš gdje
se vozi kljuk i grožgje, isto i kiridžije na konjima gone:
innogo je i Hercegovaca ovdje sašlo, da s konjčetom ki-
riju dobiju; svi rado i veselo pjevucaju, sokole i dekaju

konje. U polju po vinogradima vesela se ori graja iz hi-
ljadu grla momaka i djevojaka, ovijem se na glavama
bijele ubrugi, onijem se crvene kape. U kraj puta stoje
po liticama i pločama rpe kao stogovi otrgana grožgja,
gdje čekaju ili kiridžiju da ih gospodaru odžene kući, ili
trgovca iz okolice da ih kupi. Takova je obilatost ploda
na lozi ove godine, kao malo kad, da mnogi jaki posje-
dnici nemaju već gdje sipati grožgje; zato se na brzu
ruku grade badnji i bačve, da se sahrani taj božji dar.
Kako prijašnjijeh godina, kada se je amo obilno
gojio buhač, jer dobro plaćen, i kada je maslina dobro
ragjala, vidio bi hercegovačkog naroda obojega spola, da
pomaže u branju buhača i u kupljenju i mlivu maslina,
tako i ove godine pri trganju vidjeti je konja pod kiriju
i ljudi iz susjedne Hercegovine, da pomažu ili u zamjenu
ili za novce svojoj braći Konavljanima, svojijem komšijama.
Baš da ti pričam neki razgovor, kojemu sam ja pri-
gutan bio i možda mu povoda dao da ge zametne; tu bi-
jaše jedan Hercegovac kiridžija i jedan Konavljanin.
Ovaj ti je krupna ljudurina, izrazita obličja, svo-
jijeh šeset godina na legjima, riječ mu je ozbiljna, uprav
prosta, neprečinjena ni najmanje, sve što priča vidi se
da iz srca govori; te se dosjetih odma da ovo ima biti
koji imućan gospodar, ili kakav mjesni trgovac što vodi
dogovor sa Hercegovcem, čovjekom ponosita stasa, plećo-
njom, veseljastijem izrazom lica, pod čelom mu trepte
dva mudra oka, svaka mu besjeda znano izraziva priro-
gjenu mudrinu bez nakita.
Do ove dvojice i ja se primakoh te sjedoh, pruža-
jući prijateljsku ruku prvo Konavljaninu pak Hereegovcu,

te kao iz šale onome ću ja: ,kako se ti tako bracki o
koječem razgovaraš sa Rišćaninom, Vlahom, koji ti ni u
stotoj kapi krvi nije, a uz to je pravi tvoj vjerski nepri-
jatelj, dajbudi tako svijet kaže, da ste vi Konavljani pravi
katolici, pa došljedno samo Hrvati“. Ovaj se lukavi Ko-
navljanin dosjeti uput mojemu vragometu, te vrhom od
lule pogladi brkove, pa podsmijehom namignu lijevijem
okom, i reče Hercegoveu: , Vidjeli ti, kume, (šišani) ovoga
lukavoga vilaća '), kako hoće ovdje da na pravdu Boga
nas dvoje mirne sad zavadi“. JA

Uozbilji se u licu, pak će ovako: ,Dugo bi valjalo
odgovarati na tvoja pitanja prijatelju. Otkada sam počeo
svojom glavom suditi i ljudi poznavati, nikad se nijesam
dao zavesti za kojekakvijem mudrolijama dekčijaša ornijeh
kapa, koji samo za svoje gadne svrhe nas u vjeri razdva-
jaju, inadeći ge kroz sva poštena i nepoštena srestva svo-
jijeh šupljijeh glava, da nama mržnju megjusobnu u srce
uliju; ali vjera i Bog zaludan im trud! Ovo što ti ja
velju ni pjan ni manit, a Bog miiod sada ovako zdravu
pamet podržo, ovo, velju, kazaće ti svaki pošteni i neza-
vedeni naš čovjek. Možda ti, kao mudar, bićeš čuo jali
čitao, i zato si ti meni ono prigovorio, na koje ti evo
malo riječi. Uuj me dakle.

(Svršiće).

') Konavljanin ovako zove svakoga te nosi uske gaće.