——-



ama risk

God. Hi |



RADUJTE SE NARODI
KAD ČUJETE GLAS

a, jer se u betlemskoj štali-
ci rodilo Božansko djetešce da
svojom krvi otkupi grijehe svi-
jeta, da na drvu Križa propet
umre i uskrsne od mrtvih.

Radujte ,, ubogi i potište-
m poližni 1 prezreni, jer je
došao B o g- dodje da
vas obaspe božanskom Ljuba-
VI i da otare sirotinjske SUZE,

Radujte se vi, poniženi i u-
grederi jer je došao B o g-
Č OV | e k da vas ogrije sun-
cem dede i Istine.

Radujte se vi malodušni, jer
je došao Bo g- Cove k
da srca vaša rasplamti nepo-
kolebljivom Vjerom kršćanskih
ka

Radujte se vi, naši maleni,
naši najmiliji, jer je to dan
svetih dječjih uspomena.

Slavite Ga i veličajte pjesma-
ma, jer zaista rodio se je On,
vaš spas.

A kad zvona dubrovačkih
crkava veselo zabruje u Svetoj
Noći, kad ubavim lugovima pi
tome masline, bora | čempre-
sa odjekne zvuk dubrovačkih
Lied, pohrli skladno, dobri
dubrovački puče, betlemskoj
štalici da se pomoliš tvome
Jezusu. Nek se tvoja čista i
nečujna molitva, pomješana di-
mom mire i tamjana, vine go-
re visoko — Bogu Vi š-
njemu.

ČESTIT VAM BOŽIĆ,

DUBROVAČKI DOMAĆINE!





Cijena 3.— dinara







Dubrovnik, na Zadre 1934 godine | Br. 20

PETSTOGODIŠNJI JUBILEJ
DUBROVACKE GIMNAZIJE

Ustanove koje je osnivala Dubrovačka Republika
najbjelodaniji su dokaz njenih visokih kulturnih napora.
U njima dolazi do izraza sva dubina prosvijećenosti i
humanosti kojima se odlikovala Republika Sv. Vlaha.
Dubrovnik, koristeći se svojim trgovačkim i pomorskim
vezama, željno je upijao tekovine evropske civilizacije
i presađivao ih na domaće tlo, tako da je slovenski
elemenat, navrnut na prvotnu romansku jezgru, u jednoj
sretnoj amalgamizaciji, mogao da razvije čudesni duh
uljuđenosti kojim se odlikuje ovaj maleni grad. Iz ovoga
duha nikle su jedinstvene linije njegovih bedema, a oso-
bito njegove Minčete i Lovrijenca kao i fina_arhitekto-
nika njegova Dvora, Sponze, Gospe, Sv. Vlaha, Place i
Zvonika; ovaj duh je nagibao u elegantne nabore bijeli
ubručić Konavoke, dao je otmeni kroj odijelu Župke i
ulio u naš puk onu pitomost držanja i ophođenja koja
zadivljuje strance. I tako se može objasniti pojava ne-
kih institucija koje se u Dubrovniku javljaju skoro  isto-
vremeno sa sličnim ustanovama u Evropi dok su se ne-
ke čak javljale i ranije u Dubrovniku nego u drugim ci-
vilizovanim zemljama.

Prof. M. Rešetar (Narodna enciklopedija) konstatuje
da u Dubrovniku nije bilo inkvizicije ni špijunstva i u

njegovoj se historiji ne može da zabilježi slučaj da lje
neko živ bio spaljen. Tortura _ je u Dubrovniku ukinuta
prije (krajem 17 vijeka) nego li u kulturnim zemljama
zapadne Evrope (tako, na primjer, u Francuskoj tek god.
1789). Več god. 1416 Dubrovnik zabranjuje trgovinu

robljem. pošto je još od god. 1312 ova bila ograničena.

God. 1318 ustanovljena je u Dubrovniku prva apoteka,
a od god. 1432 nahodište za nezakonitu djecu. God.
1784, dakle dvanaest godina prije prvih Jennerovih
pokušaja, dala j je Dubrovačka Općina nalog da se svima
stanovnicima  cijepe boginje. I zato je veliki talijanski
pjesnik Torquato Tasso, u svom djelu ,,Arte del dialogo“ i
mogao da postavi Dubrovnik na istu kulturnu razinu
sa Đenovom i Mlecima: ,,Se delle regole  aviene quel
che delle leggi, siccome altre leggi hanno i Genovesi
diverse da quelle de' Veneziani, o de' Ragusei, cosi
potrebbno avere altri precetti nell' artiticio_ del _bene
scrivere“'.

Prirodno je da se u ovako  prosvijećenoj sredini
osobita briga posvećivala školi. To najbolje svjedoče
ovi historijski podatci (koje donosimo prema izvještaju
dubrovačke Gimnazije za školsku godinu 1929/30):





U XII 7. već postoji zavod pod naučne rasprave.

stava je povjerena opet redu »Sko-





imenom.»Gramatičko-retoričke škole«.
(Hron, Lukarićeva)

Koncem XII vw. uvećava se Nasta-
vnički zbor jednim  lektorom i troji-
com repetitora.

1454 Dubrovačka republika daje
rektoru Filipu de Diversis dvokatnicu
»nad Sponzom« da u njoj podučava
svojih 150 učenika (»provecti aetate«)
u gramatici, retorici i filozofiji.

1435 Veliko vijeće određuje škol-
ski red (Ordo pro magistris et scho-
laribus) te se uvode stručni mjesto
razrednih učitelja. Skola ima paralel-
na odjeljenja i u jednim se uči lije-

pa knjiga i znanosti, u drugima ra-
čunovodstvo i trgovačka  korespon-
dencija.

1490. Dubrovčani
humanistu Dimitrija Halkokondilu ko-
ji je prvi učitelj za novo uvedenu
pouku grčkog jezika. Uz gramatiku
i retoriku uče se i litaratura, filozo-
fija, teologija, aritmetika, fizika, a3-
tronomija, zakonske uredbe dubrova-
čke rupublike i glazba.

1551. Prvi put spominje se zavod
pod imenom »Gimnazije« (Posvetna
pjesma humaniste Didaka Pira prija-
telju Ivanu Musoniju, kad je stupio
na upravu zavoda).

1560. Uvodi se učenje talijanskog
(toskanskog) jezika u vrijeme rektora
Kamila K mili.

1585. Sabo Mišetič  Bobaljević  o-
sniva »Akademiju Složnijeh«. Akade-
mici održavaju u gimnaziji, u prisu





stvu učenika, svoje sastanke i čitaju

zovu iz Firenze |



1618—1647. Prvi rektor naše  na-
rodnosti pop Petar  Palikuća sa Lo-
puda

1658. Isusovački red preuzimlje

nastavu i osniva zavod pod imenom
»Collegium Ragusinum«.

1667. Potres ruši zgradu zavoda,
U ruševinama ostaje pokopan jedan
cijeli razred.

1667—1671 Bila je nastava obu-
stavljena.

1671. Obnavlja se zavod i diže se
nova zgrada zauzimanjem isusovca
Frana Gundulića.

1691. Prekida se rad za šest mje-
seci zbog kuge.

1696—1709. Upravlja zavodom uče-
njak Ardelio  Delabela poznat u na-
šoj književnoj istoriji.

1733. Zavod dobiva ostavštinu od
25000 mlet  škuda oporukom Frana
Rogačića.

1749. Uvodi se tečaj
čitelj o. Vlaho Bolić).

17735. Nastavu preuzimaju domaći
svećenici, nakon ukinuća reda Isu-
sovaca.

1777. Zavod prelazi u ruke redov-
nika »Skolopa«, koji ga reorganizu-
ju.

1806. Francuski general Loriston
zatvara zovod i uzima zavodsku zra-
du za vojne Svrhe.

1806 — 1808. ne poučava se.

31 svibnja 1808. Obnovljen zavod
odlukom vojvode Marmona pod ime-
nom liceja u zgradi ukinute
koludričke družbe sv. Katarine. Na-

filozofski (u-





lopa«.

1818. Reorganizacija zavoda prama
općim austrijskim školskim  uredba-
ma (5 razreda). Dobiva opet ime
»gimnazija«.

1849. Proširuje se zavod na 8 _ra- |

zreda.

1850. Prvi put se održavaju »ispiti |

zrelosti«.

1854: Nastavu opet preuzimaju Isu-
sovci.

1868. Zavod prelazi u ruke sat
nika svjetovnjaka.

1869. Uvodi se _ pouka na  narod-
nom jeziku.

1914. Zavod postaje Realna gimna-
zija posebnog tipa (latinski od I ra-
zreda za sve učenike.)

1922 Prestaje nastava grčkog jezi-
ka biti obaveznom za sve učenike
nakon 431 godine. koliko se je taj
jezik u zavodu učio.

1925, Uvada se naukovna osnova
prama odredbama odl. Min. prosvje-
te SN br. 28688 od 25 nov. 1924.

16 rujna 1927. Zavod ostavlja
svoju staru zgradu sv. Katarine i
seli se u novi svoj dom na Pločama.

1929. Odl. S. u br. 41332. od 14.
XI. 29 određeno je da se _ prama
članu 2 Zakona o srednjim školama
zavod postupno pretvori u realnu
gimnaziju uz izjednačenje nastavnog
programa sa programom, koji vrijedi

za sve realne gimnazije u Kraljevini.

ali s tim, da se s obzirom na  speci-
jalne lokalne tradicije zadrže klasična
odjeljenja.





H





Ovi suhoparni datumi svjedoče o visokim kulturnim
shvatanjima starih Dubrovčana. Oni pozivaju kao uči-
lje svoje djece istaknute učenjake onoga vremena. Tako
na primjer Filip de Diversis bio je znamenit pisac, Ca-
millo Camilli bio _ je prijatelj pjesnika Tassa i dopunio
je njegovu ,Gerusalemme liberata“ sa pet pjevanja,
Petar Palikuća bio je pisac i učitelj najvećeg dubrovač-
kog pjesnika Ivana Gundulića.

Shvatljivo je što se u dugom nizu vijekova _i u
neprekidnom kontinuitetu ovoga zavoda, rodila u njemu
posebna duhovna atmosfera koja je do nedavna bila još
vrlo živa. U čemu se je ona sastojala i kako bi se mog-

. gla definisati? Teško bi to bilo reći. Možda je ovu po-

javu najbolje okarakterisao prof. Rešetar u članku koji
je napisao povodom smrti Pera _ Budmani, poznatog uče«
njaka i protesora dubrovačke  Gimazije: ,,Jer  gospar
Pero nije stajao ,pred“ učenicima a još manje »nad"“
njima, nego je bio dušom i tijelom s njima i među nji-
ma. Kako bi ušao svojim uvijek živahnim korakom u
razred a mi ga pozdravili veselim ,,dobro jutro, gosparu
Pero, počelo bi učenje — onako kako ga je on shivaćao
i kako smo ga mi s pravim uživanjem primali, . .“ Školski
tekst, bilo kojeg predmeta, bio je samo polazna tačka za
svakojako pričanje i razgovaranje o stvarima što su u

bližoj ili daljoj vezi s predmetom. ,,Obično su đaci pita-

(Nastavak na 5 strani)