SZ EI BE VS E POE i PERKO TOO A PPR LE ZETA PEPEO a S OR A od Še

mam? o at e Po





Poštarina plaćena u gotovom



Godina VIII.

UBRAVA

Dubrovnik, 6 siječnja 1940,

O STVARALAČKOJ SLOBODI

Najljepši doprinos Dubrovnika slobodnoj Hrvatkoj: obnova kulturnih tradicija

Sloboda je relativan pojam, ovisan
ne samo o našem shvaćanju slobode,
već i o prilikama pod kojima se ona
ostvaruje, o kulturnom stepenu sre-
dine koja je stiče, te o svrsi koju joj
namjenjuju njeni borci i tvorci.
“Talijanski filozof Benedetto Croce
kaže na jednom mjestu, da se »slobo-
da u državi ne može zamisliti druga-
čije nego kao politička sloboda sara-
divanja u životu države«. Po njemu,
»ljubiti državu znači raditi sa drža-
vom, postavljati u nju i ulijevati u
politički život ono što je najbolje u
nama, naše osjećaje i one istine u
koje vjerujemo, našu aktivnu vjeru,

naše ideale: baš to učestvovanje je

ono što se inače nazivlje slobodom;
ta sloboda mije opozicija državi ili
uvreda za njeno veličanstvo, već je
to srž života same države... ukoliko
se ne želi pretpostaviti, da je živa
krv, koja neprestano u nama cirkuli-
ra i sebe obnavlja, neka nezakonita
uzbuna protiv suverenog mira naše-
ša organizma«,

Vlada, koja želi da narod drži da-
leko od života države, koja smatra
da je normalna cirkulacija krvi u or-

ganizmu nekakva nelegalna uzbuna, |

neizbježivo posiže za ukidanjem slo-
bode, a čineći tako kopa sve dublji
jaz između sebe i naroda, kopa grob
i samoj državi. :

Lijepo je rekao bivši britanski pre-
mijer Stanley Baldwin, da je diktatu-
ra kao »golemo drvo, divno kad ga
gledaš u punoći njegove snage, ali
pod njim ništa ne raste, jer je ten-
dencija diktature, da ukloni sve što

.je sposobno i nezavisno«, — a već je

John Stuart Mill ustvrdio, da je »do-
bra autoritativna vlada gora od naj-
gore, jer slabi i ubija još u većoj mje-
ri misli, osjećaje i sposobnosti gra-
đana«.

Što je čovjek primitivniji, utoliko
više prava za sebe očekuje od slobo-
de, ne znajući da svaka sloboda, ako
ima da bude slobodom za sve člano-
ve zajednice, nameće pojedincima
dužnosti, odgovornosti i ograničenja.

Neka apsolutna sloboda pojedina-
ca može postojati samo u teoriji ili u
mašti primitivaca. Nije teško zami-
sliti kako ljudožder iz prašume  za-
mišlja sebi slobođu; a i u civiliziranoj
Evropi možemo se upoznati sa zna-
čenjem te plemenite riječi u kržlja-
vom leksikonu neukih pojedinaca,
koji u maglovito shvaćenim  socijal-
nim doktrinama vide čudesni izlaz iz
svoje bijede i neukosti...

Izvori slobode i individualnosti
čovjekove nalaze se u dubinama Krš-
ćanstva i Evanđelja« ustvrdio je u
francuskom = parlamentu = Edouard
Herriot, na čuđenje mnogih, koji su
navikli na liberalne i revolucionarne
geste tog francuskog državnika. Vo-
đa hrvatskog naroda dr, Vlatko Ma-
ček naglasio je jednom prigodom da

je »narodnost bez čočvječnosti golo

nasilje; narodnost bez pravde i lju-
bavi je bez sadržaja, a narod bez
Krista rob je tiramije«.

Stara je istina, koju nam historija
čovječanstva potvrđuje na svakoj
stranici, da nasilje ne stvara ništa
trajnoga, te da vlast, koja počiva na
strepnji podanika, nije pouzdana, jer
strepnja s vremenom prelazi u
mržnju.

Stvaralačka sloboda nije uživanje
nego rad, prije svega rad na organi-
zaciji i obrani same slobode, da bi

se u njoj mogao razviti bolji život.

Kao što sama mogućnost novog živo-
ta nije isto što i sam bolji život, tako
i sloboda nije cilj, već okvir života,
dragocijen okvir, ali i krhak, koji
treba stalno da se snaži i obnavlja
svježim impulsima onog duha, koji
ga je stvorio. . - '

U stvaralačkoj slobodi razvija se
karakter pojedinaca, a karakterni i
sposobni pojedinci kičma su svakog
naroda. Može se u slobodi i ne os-
tvariti sve što se od nje želi i očeku-
je, ali ako ona uspije da osigura uz-
$0j karakternih pojedinaca i ako
pruži mogućnost da se takvi poje-
dinci istaknu u služenju općenitosti,
postigla je jedan od svojih glavnih
ciljeva.

Vrijednost slobode je u tome, .da |

ona daje prigode individualnom umu
da se uhvati u koštac s neznanjem
naroda i pogreškama vlasti, da bi se
slobodnom diskusijom utvrdilo i pri-
hvatilo ono što je istinito i ispravno,
a osudilo i zabacilo ono što je po-
$rešno i štetno, Sama ideja diktatu-
re negacija je takve slobode, jer ona
otklanja saradnju s narodom; ona ne
trpi i progoni kritiku, ma kako kon-
struktivnu, što neminovno vodi
k stagnaciji društva. Prije pojave sa-
vremenih diktatura, zadatak države
je bio četverostruk: da štiti pojedin-
ca od ostalih ljudi; da štiti državu od
pojedinaca; da štiti državu od dru-
gih država, i konačno, da štiti poje-
dinca od samovolje vlasti. Diktature
brišu taj četvrti zadatak sa svoga
programa. U tom pogledu nema ni-
kakve razlike između diktature u
ime proletarijata, koji nema ničega,
i diktature drugih klasa, koje se bo-
je da izgube ono što imaju.
Savremene diktature i totalitarni
sistemi temelje se na nepovjerenju,
na krutoj sili i na mehaničnosti, koja
ne poštiva čovjeka i zato ne može
da računa na njega. To je prokletstvo
mehanizacije, koja se sama sebi os-
većuje i sebe paralizira. Ti sistemi
imaju sve vrline i nedostatke stroja:
kada zataje, katastrofa je potpuna,
Hrvatskom narodu uopće, a hrvat»
skom seljaku navlastito, mrzak je
duh sile i stran duh mehaničnosti.
Sila može da muči # ubija, ali ne mo-
že da nadomjesti stvaralačku dobru
volju slobodnog naroda i slobodnog
pojedinca u njemu. Hrvatski narod je
od davnine postao svijestan činjeni-
ce da »sila Boga ne moli«, ali je u
isto doba črvsto uvjeren da je »sva-
ka sila za vremena«, da su silnici
prolazni i da samo »pravda drži zem-

lje i gradove«.

Dok su takvo gledanje na život u
hrvatskoj seljačkoj masi stvarali vje-
kovi teških stradanja i borba, a po-
tvrđivali događaji, naš mali ali slo-
bodni Dubrovnik, prožet idealima hu-
manizma, potresen  zbivanjem koje
ga je doduše mimoilazilo, ali je uvi-
jek prijetilo da proguta i tu zadnju
našu oazu slobode i kulture, stalno je
njegovao vjeru u pobjedu pravde i
visoko dizao stijeg slobode. Nada-
hnut narodnim genijem, njegov naj-
veći pjesnik pjeva zanosnu, vječno
aktuelnu Himnu Slobode, onog bo-
žjeg dara, za kojim je hrvatski narod
kroz vjekove uporno težio i za koji
su stari Dubrovčani u kamenu ukle-
sali da se ne prodaje ni za sve blago
ovoga svijeta.

. Danas, kad se ujedinjena Hrvatska
. raduje preporodu u svojoj slobodi;

kada svaki hrvatski kraj nastoji i
treba da nastoji kako će cjelini dati
najbolje od svega što ima, ozvanja
opet veseli klik vila po ovim. dubra-
vama. U toj radosti i u tom nastoja-
nju učestvuje evo i stari grad slobo-
de, koji je taj božji dar znao tako vi-
soko cijeniti, čuvati ii vrlo dugo saču-
vati; koji pozna | blagodati slobode,
ali i opasnosti koje joj prijete; koji je
radi nesloge svojih sinova, preslab
da se odrhrva sili, pod diktaturom
francuskoga cara izgubio svoju ne-
zavisnost,

Zadovoljan što danas stijeg slobo-
de vidi u sigurnoj ruci, Dubrovnik ne
može da zaboravi, a vrijeđalo bi ga
kad bi se zaboravilo, da je on bio ti-
sućgodišnja luča hrvatske slobode i
kulture; da je on bio kolijevka hrvat-
ske književnosti; da on i danas može
biti živi most, koji će u seljačkoj de-
mokraciji preporođenu Hrvatsku ve-
zivati s neumrlim idealima Huma-
nizma i Kršćanstva, onim idealima,
na kojima počiva današnja civili-
zacija.

U obnovi svojih kulturnih tradicija
— i ekonomskih, koji su prve uvje-
tovali — što se uz svesrdnu pomoć
cjeline može ostvariti, vidi Dubrov-
nik svoj najbolji doprinos veličini, na-
pretku i slavi slobodne Hrvatske, na
čijem bi novom grbu rado ugledao
svoje geslo sa tvrđave Lovrijenac:
»Sloboda se ne prodaje ni za sve bla-
go ovoga svijeta«, — ari —



vidrvatska u užem smislu ove ri-
ječi, sa glavnim gradom Zagrebom, jest
za sve Hrvate, ma gdje boravili, glava
i srce Hrvatstva, kao što je Srbija u
užem smislu, sa Beogradom, glava i
šrce srpstva. Pirvatima je Hrvatska sa
Zagrebom integralni dio njihova naro-
dnoga i državopravnoga bića, njihova
individualizma, a druge su hrvatske
zemlje udovi toga bića“.
FRANO SUPILO



Ples Hrvatskog akademskog kluba,
— Sinoć je u Gradskoj kafani održan
vrlo uspjeli ples Hrvatskog akadem-
skog kluba.



Dudimo svoji
Svaki na svom,
Banimo složno

Favatski dom /

Stjepan Radić



Broj 78

Rirokracija ervotoči život

U četvrtak je održana druga lici-
tacija za gradnju novog puta. I opet
nije uspjela... Pristupili su sa ponu-
dom  »Dubrovačko građevno  dru-
štvo«, inž, Mato Senjanović iz Spli-
ta i inž. Vinko Driak. Neuspjeh lici-
tacije počiva na formalnim razlozi-
ma među kojima je odlučila okolnost
o nelegaliziranom punomoći iizasla-
nika Dubrovačkog građevnog  dru-
štva. Pravna analiza nastalog spora
baca tamnu sjenku na sistem, koji je
kroz dugi niz godina birokratiziran
ostao bez veze sa stvarnosti života.
Kad zakon daje mogućnost da se nje-
$ovi propisi dovode u sklad sa inte-
resima života, onda te mogućnosti
širokogrudnijom interpretacijom tre-
ba maksimalno iskoristiti. Dosta je
natezanja, zakučica i smicalica. Ne-
koliko stotina radnika koji od grad-
nje puta očekuju komad kruha za se-
be i svoju gladnu djecu, ne mogu. se
utješiti ni glad utažiti formalnim
manjkavostima birokratskih  nate-
zanja.

Tako sve ostaje po starom. Gospo-
din izaslanik ispostave Banske vlasti
došao je dva puta u Dubrovnik i do-
ći će još najmanje jednom. Putni
troškovi i dnevnice penju se... Nov-
čana sredstva troše se na nepotreb-
na izaslanstva, jer je cijeli ovaj po-
sao mogao biti svršen po delegira-
nom licu iz mjesnog tehničkog od-
jelka. Novci utrošeni na putovanje i
dnevnice mogli su se korisno upotre-
biti u mnoge svrhe, kojima je potreb-
na javna pripomoć,



Zadnje vijesti |

Teška nesreća na Mljetu, — U Ba--
binu Polju na otoku Mljetu u petak
se je zbila, teška porodična nesreća.
Jedinac sin g. Iva Balance, Marin,
upao je u kabao vrele vode. U teš-
kom stanju je prenesen u dubrov.
bolnicu, ali je pored hitne pomoći
preminuo. I

Nastradao trgovac sijenom. — U
petak u jutro došlo je na Pločama do
teže automobilske nesreće, pri kojoj
je povrijeđen trgovac sijenom iz
Avtovca, 42. godišnji Fevzo Čatović.
U času, kad je on prelazio preko pu-
ta, naletio je jedan automobil, koji je
oborio Čatovića na tle. Vlasnik auto-
mobila, kojem se do sada nije uspje-
lo saznati za ime, čim je opazio sru-
šena čovjeka, umjesto da automobil
zaustavi, on je dao gas i izgubio se
netragom. Čatović je prenesen od-
mah u mjesnu bolnicu, gdje su kon-
statirane teške povrede ramena, me-
đu ostalim i prelom ključne kosti.

Pred hvatanjem zločinaca, koji su
pljačkali grobove, — Povedena je
opsežna istraga da bi se pohvatali
počinitelji teškog zločina na pravo-
slavnom groblju na Boninovu. Re-
darstvo je utvrdilo nekoliko činjeni-
ca, kojima će se poslužiti u daljnoj
istrazi, U toku slijedećih dana može
se u tom pravcu očekivati i stanovi-

ta iznenađenja.