Poštarina plaćena u gotovom

DUBRAVA

Godina VIII.



U ime presvetoga Trojstva
Oca Sina i Duha svetoga
U ime slavne Djevice Marije
U ime slavnoga svetoga Vlaha
Našega Parca

U ime svijeh Svetaca i Svetica
na nebesima

Život i Pobjeda — mir i obilje
Ovom našem starodrevnom
Gradu

i Zemlji Dubrovačkoj —

Da ih Bog spasi i uzdrži

Mnoga ljeta na moru i na suhu
Živio Sveti Vlaho!

(i državna molitva Republike sv. Vlahu)

Vjekovi su prošli od dana kad
je malena Općina na oštrim hri-
dinama usred mora povjerovala
žarkim srcem u moć i zaštitu
jednog biskupa Mučenika sa da-
lekog istoka. Vjekovi su prolazili,
malena je Općina cvjetala u
slobodi i radu, a vjera u svog
Parca rasla je kao plamen da
postane, konačno, živi simbol
svega dobra.

Živio je sv. Vlaho u dušama
naših otaca kao branitelj od svih
zala i bolesti, kao učitelj čedno-
sti, skromnosti i skladnosti, kao
primjer velike kršćanske svečo-
vječanske . ljubavi, kao čuvar
naših pomoraca i naše slobode,
i zato u ovi dan srca su dubro-
vačka kao goruće svijeće pred
Njegovim zlatnim oltarom, puna
radosti i ljubavi prema Njemu.
U krilu Velikog Sveca Dubrovnik
se osjećao sigurnim. On je dr
žavnom = zamahu dubrovačkih
vladara davao poleta i snage.
On je puk naš naučio strpljivosti
u podnašanju životnih jada. Po-
morci naši, pod bijelim stijegom
Svetoga Vlaha, nosili su u gru-
dima svojim tvrdo i odvažno srce
za sve orkane u jedinoj toploj
misli na svoju malu Domovinu.

U ovi dan obnavlja se Du-
brovnik koji je gosparski i skla-
dno prošetao vjekovima: u ovi
dan duše su Dubrovčana ispu-
njene radošću i zahvalnom pje-
smom Njemu u slavu.

taronši. ade ei ra tip e 9 o oF Alajos ei a ubdn,



Pojedini broj din. 1.—



CDaudimo svoji
Svaki na svom,
Danimo složno

HM vatski dom:

Stjepan Radić



Dubrovnik, na sv, Vlaha 1940. Broj 82

M.OC- IDEA TA

Može se na različite načine pisati povijest pojedinih naroda i čovječanstva. Jedan povjesničar misli
da su važni datumi koji zbivanja ljudska redaju hronološkim redom; drugi objašnjavaju događaje pojavom
velikih ljudi koji sve sile razvitka pokreću dinamikom svoga genija; treći su obratili svoju pažnju širokim
slojevima naroda, i u društvenom životu traže glavni movens odvijanja događaja; četvrti u prirodnim i eko-
nomskim zakonima pronalaze uzroke ljudskim radnjama.

Svi ovi metodi imaju svoje dobre i loše strane, ali nijesu uočili ili su propustili da naglase moć i
snagu ideala. Novi metod proučavanja povijesti ide tim putem, pa kroz sadašnjost vidimo prošlost i nazi-
remo budućnost.

Stara je izreka da je povijest učiteljica života; ali zar nam poznavanje datuma prošlih događaja, oče-
kivanje velikih pokretača ili konstatiranje prirodnih i ekonomskih zakona pod kojima živimo, može pružiti
direktive za rad za našu bolju budućnost? — Tek upoznavanje ideala prošlih naraštaja koji su se u sadaš-
njosti ostvarili ili ne ostvarili, objasnit će nam sadašnjost i dati goleme pouke za izgradnju naše budućnosti.

Ideali — to su ljudske težnje, nade i želje. ima ih koji ujedinjuju čovječanstvo i koji malo pomalo ogra-
ničuju oganj mržnje među narodima; ima ih koji produbljuju osjećaj pravde u ljudskom poretku ; ima ih koji
stvaraju slobodu i nezavisnost pojedinih naroda; ima ih napokon koji u malim prilikama jednoga grada pro-
bijaju led malograđanske ukočenosti i kroče k pravom redu i napretku.

Ideal kolektivne slobode jedne nacionalne grupe i individualne slobode čovjekove vjekovima je raspa-
ljivao ljudska srca i pod barjakom tog ideala čovječanstvo se je u krvi borilo za njegovo ostvarenje. Ideal
socijalne pravde prošao je svoju kalvariju od ropstva u starom vijeku do današnjeg uređenja društva. Milijuni

se ljudi ustalasaju u strasnoj težnji da ostvare jedan svoj plan.

Ideai je svojstven ljudskoj duši ; ona nemirno traži putove k savršenstvu, ona čezne za redom koji će
čovjeku omogućiti maksimum slobode i maksimum socijalne pravde, ona neprestano potkopava i ruši opreke
između individualne volje pojedinca i kolektivnih zahtjeva ljudske zajednice.

Upoznavanjem težnja, nada i želja svih prošlih hrvatskih generacija, postavljamo pitanje realizacije tih
vjekovnih ideala. U tome leži najveća pouka za nas. Ona nam kaže da tekovine naših današnjih generacija
imaju duboki korijen u dalekoj prošlosli; one su zapravo realizacija, i ako ne potpuna, ideala naših djedova.

Kako onda moramo izgrađivati našu narodnu budućnost ? Moramo postaviti naše nacionalne ideale
osnovane na pažljivom ispitivanju uvjeta pod kojima živimo. Srećom mi ih već imamo; nosimo ih strasno
u svom srcu i fanatično vjerujemo u njihovu opravdanost.

Hrvatski je nacionalizam etičan, jer se osniva na prirodnom pravu ,svoj na svome“. Taj ideal moramo
neustrašivo i beskompromisno braniti od svih koji hoće da nam ga bilo kako okrnu. Povijest je hrvatska sa
svim svojim sastavnim djelovima temelj našeg nacionalizma, a težnje su hrvatskog naroda puni, integralni
narodni i ljudski život. Hrvatska je kulturna orijentacija sadržana u hrvatskom nacionalizmu: ona će čuvati

bitne vrijednosti naše prošlosti, po-
praviti mane sadašnjosti i osigurati
budućnost u kojoj ćemo živjeti kao
Hrvati i kao ljudi.

Moć ideala u povijesti čovječan-
stva je očita; ona je pored drugih
iaktora najjača poluga u|pokreta-
nju događaja prema težnjama, že-
ljama i nadama koje postavljamo.

S puno prava možemo reći da
naši ideali utiču na našu budućnost.



Antun Borozan





»To je dakle taj Dubrovnik sa svo-
jim orijaškim zidinama i kulama, koje
gledaju prema moru — grad krasnih
arhitektonskih kreacija i slobode
starije od tisuću godina. Njegova je-
dinstvena ljepota opija čula: tu se
koraca po kamenu, pogled pada sa-
mo na kamen... ali kakav kamen!

Taj kamen vapnenac kvaliteta mra-
mora — ima ružičast ton; vadi se ne-
$dje u blizini, a dade se krasno tesa-
ti. Generacije klesara uobličile su
svoje misli u ovom krasnom kamenu
i iz onoga što su one stvarale, nastao
je Dubrovnik. ...

Tko voli da putuje, mora prije
svega — ili bolje reći poslije svega
što je na ovom svijetu vrijedno vidje-

ti — da posjeti Dubrovnik,«

(W. von Ziegler, u ,Pester Lloydu“)