Poštarina plaćena u gotovom



UBRAVA

Pojedini broj dia. 1.—



LDudimo svojt

Svaki Na svom,
Danimo složno

Kovatski dom:

Stjepan Radić







Godina VIII.

Strah od
narodnog
suda

Kiječ »narod« svakako spada me-
đu najviše zloupotrebljene riječi kod
nas. Njom se najradije kite razni po-
kvarenjaci i narodni parasiti. Tom
lijepom riječi, koja je za njih izgubi-
la svaki sadržaj, pretstavnici beo-
gradske čaršije pokrili su mnoga zlo-
djela i gadosti kroz zadnjih dvadeset
godina. Po njihovom mišljenju, narod
je tu, da uz asistenciju bajuneta »iza-

bere« gospodu u Skupštinu, da pla-

ća porez državi i kamate zelenašima,
a za uzvrat da prima lijepa obećanja,
često posve nemoguća, Jednom rije-
čju, narod je za njih tu da sve i sva-
koga pozlati osim sebe,

Na mogućnost, da taj izrabljeni na-
rod, — o kojemu omi uvijek govore
sa hinjenom ekstazom, isprsavajući

. se kao njegovi prijatelji i branitelji,
 — progleda jednoga dana i pomlati

svoje krvopije, gledali su i gledaju
pretstavnici čaršije jednim ogrom-
nim instinktivnim strahom — stra-
hom od narodnog suda. Zato su uvi-
jek sistematski izbjegavali slobodne
izbore i zato su propadali režimi čak
i nakon svojih izbornih »pobjeda«,

Pretstavnici čaršije brižno su na-
stojali da zatvore svaki ventil, kroz
koji bi mogla izbiti riječ nezadovolj-
stva, koje je godinama prožimalo
narodne mase radi njihove pokvare-
nosti i nesposobnosti da upravljaju
zemljom. Kad god bi narod napokon
došao do riječi, makar i u vrlo ogra-
ničenoj mjeri, gospoda bi brzo našla
načina da mu začepe usta, proglašu-
jući ga — antidržavnim. Kad se je
kroz skučene i jadne oblasne samo-
uprave počela polako da manifesti-
ra volja naroda, diktatura ih je ras-
pustila, proglasujući narodnu većinu
izdajnicima, a sebe — naravno —
spasiteljicom države!

Kroz ekspoziture ministarstva po-
licije, poznate pod imenom šestoja-
nuarskih banovina, sa komičnim fi-
$urama banskih vijećnika »izabra-
nih« od postavljenih općinskih fun-
kcionera, nije mogla doći do izraža-
ja narodna volja niti u karikiranoj
formi, jer im diktatura nije uopće
omogućila da bilo o čemu odlučuju.

Kad je Hrvatskom narodu uspjelo

A ekoh dugogodišnje krvave borbe

nametne svoju volju  pokvarenim
pretstavnicima čaršije i da u okviru
svoje Banovine Hrvatske sam vodi
brigu o svojim potrebama, strah od
narodnog suda u Srbiji porastao je

do neslućene visine. Strava je obu-

zela narodne parasite, koji bi željeli
da se i dalje održe na narodnoj grba-
či, a da bi u tome uspjeli, dižu hajku
na Hrvatsku kao živi uzor, koji lebdi
pred očima srbijanskom  seljaštvu,
smatrajući da taj uzor treba ukloniti

.da bi pokvarenjaci mogli dalje uži-
vati prigrabljene privilegije — vlast

i šićar.

Dubrovnik, na Uskrs 1940.



Smisao prvog Uskrsa
u slobodnoj Hrvatskoj

Napaćena od mrazeva, bičevana oštrim zimskim olujama, pri-
roda se eto budi na novi život, a proljeće cvijećem posipa njezin
trnoviti put, kao nagradu za zimska stradaja.

Za korizmenim odricanjima i sumornim danima muke lsusove
svijetli dan Uskrsa simbolizira pobjedu duha nad materijom, triumf

ideje nad grubom fizičkom silom.

Uvijek sa novim nadama dolaze nam ovi vedri dani, pružajući
nam utjehu i pouku u teškoćama koje nas okružuju, u nevoljama
koje nas snalaze u iznenadjenjima koja nas još čekaju...

Pod udarom zime priroda umire, ali je novi život čeka u pro-
ljeće. Pod težinom svoga križa čovječanstvo stenje i pada kao Bo-
gočovjek na svom križnom putu; možda će biti i raspeto krivnjom
raspirene mržnje i odvraćanjem od vjere Gospodinove; ali će ne-
umrli ideali ljubavi, pravde i slobode preživjeti njegove patnje i na
garištima njegovih ognjišta niknuti iz pepela da bi udahnuli smisao

novome životu.

1 Hrvatski je narod prošao svoju Kalvariju. Na horizontu još
strše križevi njegovog stradanja. Ali grobna ploča, kojom su silnici
bili poklopili njegovo klonulo tijelo, zauvijek je odvaljena i on može
radosno da proslavi svoj prvi Uskrs u svojoj slobodnoj domovini,

obnavljajući svoje snage za stvaralački rad na njezinom preporodu.



Znajući pravi razlog te gospodske
uzbune, Hrvati se ne trebaju nervi-
rati. U igri uvijek gubi onaj, koji prvi
izgubi nerve, a čaršijska gospoda su

ih već dobro izgubila, bojeći se na-

7

rodnog suda, koji će biti utoliko

strašniji što kasnije dođe.

 (Pogriješke, zablude i zloupotreba -
narodnog ustrpljenja uvijek se teško
osvećuju, |

e. vw

Ognjište

I tako je, kako nam pišu, po
naših planinah bilo već dosta sni-
jega, ipak je ljetos Zima malo zaka-
snila: tu smrznutu i skvrčenu baku
zadržao je mjegdje lieni debeljak
Jug, pa malo da se nije već sva raz-
kvasila i razkravila, da ju je gadno i
pogledati. Sve već čeka, da stara ju-
načina Sjever zavrti svoje kolo ii po-
vuče sa sobom i baku Zimu... Uh,
alaj će je motati, da će sve pred
njom bježati, kuda, nego — k ognji-
štu!

Ali ne zamjerite, što sam se malo
našalio misleći na stare pripoviesti.
Zbilja govoreći, — čovjek je bez
ognjišta sirota: tko nema ništa, ima
barem svoje ognjište; a tko ni toga
nema, gotovo bi rekao čovjek: bo-
lje, da i njega nema.

Ne znam, kako je kod onih naroda
na žarkom jugu, kojim je vazda vru-
će, a nikada zima; ali kod svih
ovamo sjevernih naroda, gdje i malo
znade zahladiti, — tu bez ognjišta
nema ni doma, Jedan put sam vam,
mislim već pripoviedao, kako je je-
dan stari grčki junak, koji je mnogo
godina bludio po moru daleko od
doma, — kako je od miline zaplakao
kad je opazio dim nad domom svo-
jim. A tako je ognjište milo 1 drago
svakomu čovjeku, i ne samo milo,
nego baš i sveto. Stari krivobožni
ali uza sve to pobožni narodi imali
su svoje bogove na ognjištu, uz og-
njište, tu:su se oni molili na svoj na-
čin; i kad su branili dom od neprija-
telja, pozivali su jedan drugoga na
obranu za »božje žrtvenike i ognji-
šte«. Nije bilo boga bez ognjišta, ni
ognjišta bez boga! Pa ako se može
prispodobiti kršćanska vjera s krivo-
božnom vjerom, — pogledajte i da-
nas božje žrtvenike (oltare): i tu go-
ri oganj, tu svijetle svijeće, — nije li
istina? Imadu te svijeće i svoje dru-
$o znamenovanje, ali ipak je to
oganj, ipak je to slika ognjišta i do-
ma. Gdje nema ognja, — tu je sve
mrtvo, tu nema živa stvora; a čim
čovjek, gdje bilo, ugleda oganj, čini
mu se: tu smo doma, odmah mu je,
nekako toplije ćak pri srcu,

A nije ni čudo, što je oganj i ognji-
šte čovjeku tako drago. Dok još čo-
vjek nije imao krova ni doma, —
koliko se je napatio, dok je gdje u
zatišju pod kakvim drvom, ili pod
kamenom stienom naložio oganj i
prićrnuo oko njega svoje mile i dra-
ge: tu se je stiskao svoj uz svoga,
ponajpače djeca uz oca i majku, Sve,
što je milo i drago, sve što dolazi od
ljubavi, to je čovjek najprvo i najbo-
lje osjetio uz očinsko ognjište, — pa
kako da mu ne bude milo i drago?! I
ja mislim, dok svijet bude sviet, i lju-
di dok budu ljudi, — očinsko će og-
njište biti stvar mila 1 sveta, kako je

.mio otac i majka, a sveta njihova lju-

bav, kojom oko ognjište Mt
gole svoje piliće.
Iz ,Doma“ god. 1902.