GE HARE SR PE VERE





meos



e



Poštarina plaćena u gotovom





PRA svojt a
Nonki na svom,
VR noo složno

Favatskis dove /

Stjepan Radić







Dubrovnik, 6. travnja 1940.

Broj 91.





alkanal



U biranju između zakonitosti, moralnosti | balkanalija ne smije biti neodlučnosti

U dugim vjekovima svog slobod-
nog života Dubrovnik je unosio svo-
ju pitomost duboko u zemlje iza svo-
ga zaleđa i vršio je jednu — još do-
voljno neocijenjenu — kulturnu mi-
siju na čitavome Balkanu. Istodobno
je, u dnevnim dodirima sa mnogim i
raznim pohlepnim i svojeglavim  di-
nastama i  koljenovićima  izoštrio

svoju opreznost i uvještio dovitlji-

vost u tolikoj mjeri, da je mogao si-
ćutno upretprediti svaki njihov po-
duhvat, koji je bio uperen proti si-
gurnosti ili interesa Republike. Tu,
Grad nije No ni s darovima, ni
potkupljivanje ni laskanjem, ni
obećanjima, ni E sk intrigama, a
napokon ni prijetnjom. Sve, kako je
Sdje ustrebalo, Ali, sve je to upo-
trebljavao samo i isključivo: za svoj
teritorijalni 1 nacionalni kolektiv, za
slobodu i napredak Građa i građa-
nina,

Ratovi djeluju razorno na učesni-
ke, Prilaskom ratnika poslije ujedi-
njenja u Grad, a i onih koji su ih sli-
jedili, ušlo je i sve ono, što je Grad

.u remijim. vijekovima , svoga. života
tako uspješno pobijao i suzbijao. A

tome zlu znali su podleći i neki do-
maći, To je bilo ono divljanje, što je
sve nas vrijeđalo.

Mnogi stariji su se pobojavali za
svoj Grad. Mi, na usponu gledali smo
stvarnije i znali smo da će Grad i
tome zlu lako odoljeti. Tako je bilo.
Ali ono drugo, što se kradom ušu-
ljalo u Grad bilo je mnogo opasnije:
bakšiš i mito. Republika se upozna-
la sa tim oružjem ponajviše na Bal-
kanu, pa ga je i ona upotrebljavala
u borbi za slobodu.svoje skupnosti.
Republika ga nije trpjela: u borbi
pojedinaca za svoj lični profit. Pa
eto, baš ovo potonje stalo se uvlačiti
u gdjekoju pohlepnu dušu i pokuša-
valo da se odomaći u našem Gradu,
često zaštićenom iskaznicom tada

svemoćnih — a nama tuđih po duhu

i traženju — partija.

Desetak godina kasnije, a i nešto
više, mi smo — sa velikom boli
duši — ustanovili prisutnost toga
zla u našemu Gradu, Tako među
ostalim, kao da i sada gledamo, ka-
ko se oko jednog čovjeka savija sta-
noviti »skorup« dnuštva. Mnogi su
mu se duboko klanjali. Neki su mu
sa ljubaznim posmjehom prilazili. A
i iz roda žena bilo ih je koje su se,
valjda, osjećale počašćene u društvu
takovića, Mi smo ustanovili tađa
da taj gospodin sa mjesečnim priho-
dima od nekih 2.000 Din. provodi ši-
roki i obilni život. Moglo bi se reći
da je naslijedio nekog bogatog stri-
ca u Americi, a možda i da mu je

neka žena donijela milijunski miraz.

Ili nešto slično. Međutim, mišta od
Svega toga. Pa kako je tada sve to
bilo moguće? U onoj drugoj strani
balkanalija sigurno bismo našli i na
to pitanje odgovor,

Al nije dovoljno da neko zloupo-
trebi svoj položaj, Potrebito je naći

i onih koji ga obdaruju, koji ga pot-
pomažu i s tim udovoljuju njegovim
pohlepnim traženjima, e bi — na taj
način — i sebi lično pomogli i sebi
lično koristili. Bez ovih drugih, koji
vole sebe nazivati napadnutom  žr-
tvom, ne bi razni elegatni nasilnici
mogli uspjevati. Tako je bilo i biće
u životu.

Ako vjerujemo i ako stvarno želi-
mo ući u jedno novo doba preporoda
i potpunog očišćenja od svih balka-
nalija, tada nije dovoljno, što smo se

* oslobodili jednog nasilnika, nije do-

voljno da izmetemo sve takove dru-
štvene nametnike u rukavicama, ne-
6o je ioš više i prije svega potrebito
da provedemo i kod svoje kuće, i u
svojim poslovima, u svojim saobra-
ćajima jednu stroću zakonitost i mo-
ralnost,

Poslovi, osnovani na  izigravanju
zakonitog i društvenog reda, dubo-

ko razdiru moralnu osnovu na kojoj
treba da počiva svaka zajednica.
Dobiti i interesi pojedinaca ne smi-
ju gledati i nalaziti sebi neprijatelja
u pisanim zakonskim propisima i ne-
pisanim moralnim zasadama. Moral-
na zakonitost stvorila je jednu kul-
turnu, oduhovljenu i ekonomsku vri-
jednost usredotočenu u oblasti Gra-
da sv, Vlaha, koja će još dugo u bu-
dućim vijekovima služiti kao žuđeni
primjer.

Dubrovnik, ulazeći u svoju narod-
nu hrvatsku cjelovitost treba da ob-
rani moralnu zakonitost i da tako —
na tim temeljima — nastavi svoju
slavnu tradiciju U biranju između
zakonitosti, moralnosti i balkanalija
ne smije postojati neodlučnost. Bor-
ba proti balkanalija mora biti jedin-
stvena i sveopća: za duhovnu cjelo-
vitost i tjelesnu dobrobit našega
puka.



snakesgqvsu faamangraonanassu

EKONOMSKI PREGLED ,DUBRAVE“



Zejedničkim sredstvima treba podizati sve krajeve podjednako

SM da ozbiljna štampa ima
biti što svestraniji odraz cjelokupnoga
javnoga života u kraju koji ona pret-
stavlja, odlučili smo da tu prazninu
ispunimo uvođenjem stalnog ekonom-

skog pregleda u našemu listu. U ovo-

me pregledu mi ćemo nastojati — u
koliko nam to dozvoljava relativno
ograničeni prostor — da pružimo što
objektivniji prikaz činjenica, događaja
i pojava iz privrednog života iDubro-
vnika i okolice, sa ciljem da sto vjer-
nije ilustriramo ekonomsku snagu u
Banovini Hrvatskoj. Uvjereni smo, da
će dubrovačka privreda tim našim na-
stojanjima posvetiti pažnju koju ona
zaslužuju.

Uredništvo ,»Dubrave“

U razdoblju od 1920 do 1935 god,
poznatom po bezobzirnom eksplo-
atiranju t. zv. prečanskih krajeva
putem porezne nejednakosti i t. d,
utrošeno je u Jugoslaviji iz zajedni-
čke kase (u koju su baš najviše do-
prinosili t, zv» prečanski krajevi),
3 milijarde i 377 milijuna dinara, Od
toga je u srbijanskim krajevima in-
vestirano 2 milijarde i 852 milijuna
dinara; dakle 85% svih. izdataka,
T, zv. prečanski krajevi imaju slabo
izgrađenu željezničku mrežu. Veliki
dio tih krajeva (primorje i otoci)
uopće nemaju i ne moću dobiti že-
leznice; ulogu željeznica tamo vrše
obalni parobrodi, prevozeći robu,
osobe, poštu, vojna i službena lica i
dr. Kao protuuslugu za tu službu
državi, privredi i narodu, obalnoj
plovidbi odobrava se godišnja. sub-
vencija. Ne ulazeći u visinu i način
odmjeravanja subvencije pojedinim
društvima, koja imaju ugovor sa“ dr-
žavom, mora se osuditi ignoranitske
ili maliciozne komentare na račun

.šubvencioniranja

parobrodarskih
društava. Od 1922. do _ 1939 godine
platila je država na račun tih sub-
vencija 860 milijuna dinara, od kojih
je 90% otpalo na obalnu plovidbu,
koja spaja bezbroj primorskih i oto-
čkih mjesta sa ostalim svijetom.

Da bi se paarobrodski promet mo-
ćao nesmetano odvijati, zajednica
ima još i tu dužnost, da se stara o
izgradnji i održavanju primorskih lu-

ka. Naše su luke međutim ostale u.

zapuštenom stanju, jer. je zub vreme-
na više rušio nego li je briga pozva-
nih gradila. Država je do 1937 godi-
ne naplatila 96 milijuna lučkih tak-
sa, a na uređivanje svih primorskih
luka utrošila je ukupno 59 milijuna
dinara, Te  porazne činjenice nisu
natjerale stida u lice faktorima, koji
su — znajući za zapuštenost posto-
jećih živih luka, o čijem. prometu
ovisi egzistencija čitavih naselja —
ipak imali odvažnosti da za embrio-
nalnu izgradnju jedne nove luke u
močvarnoj pustoši opterete zajedni-
cu izdacima skoro u istoj visini koli-
ko je kroz 17 godina utrošeno u po-
pravak svih primorskih luka zaje-
dno. Te iste činjenice nisu nimalo
zbunile faktore, koji su za izvedbu
Sramdioznog plana beogragske luke
votirali svotu, koja daleko prelazi
sveukupne izdatke za uzdržavanje
luka na cijelom primorju.

Bilo bi nam krivo kad bi se iz sve-
ga ovoga što smo iznijeli izveo za-

oključak da su primorski krajevi (ili

sam Dubrovnik) ljubomorni na raz-
vitak ostalih krajeva ove državne
zajednice, jer smo i te kako svijesni
njihove međusobne ekonomske po-

Kula se ruši

Sokolsko-pofoska kula se ruši. Zato
se je Dubrovnik“ zabrinuo i zapomaže..
Nove radne sile u Općini ne daju mu
mira. Sve je bilo dobro dok je Općina
bila — a dobrim dijelom nažalost je
ioš i danas — sokolsko-pofovska kula.
U općini najhrvatskijeg grada nije
bilo Hrvata! O iznimkama nije riječ, jer
one samo potvrđuju pravilo. U 6 -ja-
nuarskom režimu namještali su se
samo oni, koji su se istakli na ši-
renju sokolstva a to je isto što i
kazati da su se namještali zbog za-
sluga u protuhrvatskom radu. Bez
potvrde kancelarije koja se bavila
klevetničkim i denuncijantskim ra-
dom nije bilo mjesta u Općini. Op-
ćina je hranila najistaknutije borce i u
vidu unapređenja nagrađivala ih za ra-
zne protuhrvatske akcije. Napadaje po
ulicama vršili su plaćeni ljudi Općine.
Oni su izbacivali radnike, koji su gla-
sovali za Dra Mačeka; oni su se ra-
dnicima prijetili, sazivali ih na sastanke
po općinskim magazinima. Iz njihovih
redova potekli su junaci paleža Hrvat-
ske štamparije, a iz općinske kancela-
rije općinskim papirom i na općinskom
ciklostilu umnožavani su letaci protiv
Hrvatskog naroda. Sve su to Srbi ka-
tolici odobravali i blagosivljali. I sad
zapomažu što su se počeli namještati
Hrvati. Kad se imaju namještati Hr-
vati, onda se zove u pomoć Zakon,
dube se po paragrafima i tumači se
onako, kako bi se. onemogućilo ruše-

nje 6-januarske općinske kule. Zabo-

ravljaju Srbi katolici da je život stariji
od Zakona i da Hrvatski narod za vo-
lju zakona neće sebe osuditi na pro-
past. Najčešće se pozivaju na zakone,
koji su doneseni bez učešća Hrvatskog
naroda i skoro uvijek protiv Hrvat-
skog naroda. | sad traže da te zakone
čuvamo pa čak i da se za njihovo
striktno provađanje i borimo. Kad u
ovakovim zahtjevima ne bi bilo cini-
zma, onda bi ih morali pripisati naiv-
nosti, koja je daleko od hrvatožderskih
raspoloženja ove skupine.

“Ali ,Dubrovnik“ se nije ograničio
samo na obranu kule, prešao je u na:
padaj, kako bi kontrasino odskočila
svojstva čestitosti i poštenja onih, koji
se otpuštaju prama drugima koji se
namještaju, jer među ovim drugim ima
i takovih koji su otpušteni ,ne radi
politike već zbog raznih nepravilnosti
pa čak i zbog falsifikata“. Svi namje-
štenici Hrvati moraju se ovom konsta-
tacijom smatrati lično pogođeni. Ata-
kirana je čast i poštenje svakog od
njih i mi ne sumnjamo da će oni tra-
žiti satisfakciju. Znamo samo jedno:
svi su kruhoborci, koji žele čestitim i
poštenim radom prehraniti sebe i svoje
obitelji. Na zaradu od više stotina hi-
ljada ne pomišljaju . . .



vezanosti i oBtrebe daljeg izgrađiva-
nja ope eg ekonomskog života; samo
primorski krajevi smatraju, da se to
izgrađivanje mora vršiti uporedo na
obe strane, pa ne mogu bez prote-

a gledati kako se decenijima po-
diže zajedničkim sredstvima jedna
strana na štetu druge.

Toj naopakoj praksi, koja je u
tamnom krilu diktature dobila još
jače zube i apetit, treba energično i
jednom zauvijek zakrenuti vratom
ako se iskreno želi ono »smirivanje
duhova« i »bratska tolerancija«,
čemu neki politički ljudi umiju tako

rado i tako slatko pripovijedati.
Konstruktivnosit i »državotvornost«

treba pokazati i na djelu; fraze i pa-
role više nemaju nikakvog efekta,