Poštarina pi«ćena u gotovu

DUBROVAČKA.

š
ž

si

Cijena je ovom broju g Din. *—

BROJ 188

DUBROVNIK, 27 JANUARA 1933

Godina IV

U POSLANICI KATOLIČKOG EPISKOPATA
NEMA TRAGA KRISTU

Baška vjera, baška politika — Det milijona katolika, Hrvata i Slovenaca, ispravnih

građana Kraljevine Jugoslavije, želi očuvati

uzvišenu i nedirnutu vjeru otaca.

Oni poručuju imperijalističkom i ratobornom Rimu: prste R sebi!

Prije nego na ovom mjestu rečemo svoju o poznatoj poslanici Rkato-
ličkog episkopata, moramo priznati, da spadamo u red onih za koje ova
poslanica ne prestavlja nikakwo iznenađenje i nikakvu novost u  sredstvi-
ma Rima.

Naprotiv, mi u stilu i cilju poslan'ce vidimo običan  di-.

plomatski gest sugeriran od strane Roja hoće rat

i kojoj svaki unutrašnji nemir dolazi dobro, osobito na onim linijama, Rko-
je čvrsto drži antifašistička i antireakcionarna Evropa i ostali slobodo-
umni svijet.

To što je jedna skupina biskupa ovoga puta uperila svoju poslanicu
protiv jugoslovenskog sokolstva — u stvari protiv unutrašnjeg mira i sre=
đenja naše zemlje — nije rezultat nikakve zabrinutosti za  pradjedovsku
vjeru Hrvata i Slovenaca, nego je običan diplomatski podvig fašističkih
imperijalista udruženih sa ke je italijanskom diplomacijom čiji se

sajlil savez ne Rriju ni
rimski šefovi, nego ga čaR i ea veličaju sa najliubaznijim frazama.

A među nama Hrvatima Ratolicima, kao i među  katolič- |

kim Slovencima, nema tako naivnih ljudi, koji bi
vjerovati da je to sve radi nas i radi naše slobode.

Poznati su riječiti primjeri. Kao što su jučer kroz katolicizam Irske
obilno iskorišćavani stari i nesvršeni računi između  protestanske Velike
Britanije i Vatikana, t4ko se niz naših unutrašnjih pitanja pokušava danas
iskoristiti protiv zemlje, koja je voljom Providnosti stala čvrsto tu na vra-
ta italijanske ekspanzije i koja je pokazala spremu da, uprkos vjerske
raznolikosti, ukloni vjerske borbe i da nacijonalni ideal, sa punom  vjer-
skom slobodom, postavi za najjače brane protiv svakog pokušaja izaziva-
nja kulturnog boja. A iskonski paragraf vatikanske politike bio je i _osta-
je: bez razlika i bez borbe, naša vlast postaje iluzorna i sklona umiranju...
Tu je početak i svrha svih  jučerašnjih i današnjih podviga vatikanske
diplomacije.

htjeli

Katolicizam živog De Valere i ,bezvjerstvo“ mrtvog Tyrša,
tek su dobrodošle Rrilatice sa kojima se izgrađuju raspo-
loženja i izvode planovi Rima u njegovom nastojanju da
zavlada nad čitavim svijetom, da postane gospodar vlada
i duša, koje će mu robshki služiti.

To su danas sredstva, jer ona iz prošlih vjekova nije moguće obnoriti,
niti savez sa protekiorom revanša sakriti za ,,svete“ fraze.

i Je li onda potrebno dokazivati da poslanica jedne grupe biskupa ne
prestavlja nikakav vjerski ideal, najmanje pak Ratolički? Je li potrebno
dokazivati koliko je Kristova nauka daleko od jasnog cilja biskupske
poslanice?

Je li potrebno dokazivati da je velika većina biskupa, koji su ovu
poslanicu potpisali, svijesna, da ona nije nikakav akt stvoren da se zaštiti
vjera? Je li potrebno dokazivati da je prosto izvršen jedan politički diktat
Rima? Mi smjelo tvrdimo da na poslanici stoje potpisi mnogih naših bisRu-
pa protiv njihovog boljeg i najboljeg uvjerenja.

Hrvatima i Slovencima, osvjedočenim katolicima,neće biti teško da se
opredjele. Njihova su iskustva dosta stara; njihove su oči dosta zdrave,
da u ovom neprijateljskom podvigu ne ugledaju opasnost Roja prijeti pr-
venstveno njima. Na njihovoj izolovanoj grudi zemlje, na ,,slobodi“ Roju
hoće da im literuje Rim Benita Mussolinija i Pija XI —

stvoren je veliki imperijalistički plan sa ciljem, da se po
uzoru Albanije otvore još jedna vrata i još jedna ,carsRka
đada“ u prodiranju na Balkan.
Ne! U poslanici katoličkog episkopata nema traga Kristu, velikom
pioneru LJUBAVI BRATSTVA I JEDNAKOSTI; nema traga nijednoj OSNOYV=

noj misli katoličke vjere, koju uzvišenu i nedirnutu želi očuvati pet mili-
jona Hrvata i Slovenaca, ispravnih građana Kraljevine Jugoslavije.

STJEPAN RADIĆ, VOĐA HRVATA, REKAO JE JASNO I ODREĐENO...

Pronicavi Stjepan Radić, koji nije trpio metanisanja ni-
komu, a najmanje neprijateljima svoga naroda, izrekao je
ove tekstualne riječi, za Roje ne treba komentara:

»Hrvati moraju u djelovanju rimskoga pape tačno i stro-

kog vjerskog uvjerenja i osjećanja. Svaki

go razlikovati njegovu političku akciju i njegovu vjersku funR-
ciju. Hrvati, najvećim dijelom Ratolici, poštuju islušaju papu,
ali kad papa vodi politiku, onda ga nevezano slobodno slušaju,
a ustreba li, onda ga i oštro osuđuju i nepomirljivo pobijaju.“

»Putevi i ciljevi“

Najjači žalac biskupske  po-
slanice uperen je protiv načela,
koja je Sokolstvo, kao svoj osno-
vni credo, postavilo u deklaraci-
ji Putevi i ciljevi“. U toj de-
klaraciji kaže se jasno:

»goRkolstvo kao ideja slobode
priznaje i slobodu uvjerenja i misli
svakog pojedinca. Od svoga  član-
stva zahtjeva, da poštuje svako o=
tvoreno i iskreno uvjerenje i _mišlje-
nje drugih i pri tome da čuva  ćis-
toću sokolske ideologije.

SoRolstvo naročito poštuje i svako
vjersko uvjerenje i osjećanje, jer smatra

da je vjera najsvetiji dio unutrašnjeg ži- -

vota svakog pojedinca. Sokolstvo je duš-
no da jednako poštuje i ispoljavanje sva-

pripadnik sokolske organizacije može
slobodno da izvršava zapovesti i propise
svoje vjere i crkve.“

Glas pelješkos poluostrva

Stanovništvo Orebića — veli-
ki broj pomor. kapetana, morna-
ra, činovnika, zemljoradnika 1
zanatlija — na čelu sa g. 1.
Štuk pomor. kapetanom i načel-
nikom mjesta, potpisalo je javnu
poruku dubrov. biskupu  Presv.
g. Dr. Josipu M. Careviću  po-
vodom čitanja poznate poslanice
uperene protiv  jugoslav. sokol-
stva. Ovu ćemo poruku objaviti
u prvom narednom broju.

Objasnite nam prečasna gospodo...

U današnjem našem uvodniku
tvrdimo, da je katolički episRo-
pat, potpisujući poslanicu protiv
Ju oslav. Sokolstva, izvršio pros-

politički diktat Rima i da
i diktat nema veze sa obranom
katoličke vjere, navodno ugrože-
ne od ,,protuvjerskih i darwinistič-
kih“ teorija Tyrša, osnivača na-
šega sokolstva.

Zagrebačke ,.Novosti“, u bro-
ju od 21 0. mj. objavljuju jedan
riječiti dokumenat za našu tvrd-
nju iz kojega se vidi, da je pro-
čelnik jugoslav. episkopata, Pre-
uzv. Dr. Antun Bauer nadbis-

kup zagrebačhRi, lično uvjeren
da Tyrševom sokolstvu pripada
priznanje sasvim drugog značenja,
nego se to danas tvrdi u posla-
nici biskupa našeg.

»Novosti“ objavljuju original-
nu fotografiju sa velikih sokolskih
svečanosti u Zagrebu g. IgII.,
kada je Hrvatsko . Sokolstvo, sa
velikom bratskom ljubavi i odu-
ševljenjem primilo slavenske so-
kole: Čehe, Poljake, Bugare, Ru-
se, Rusine i Srbe. U spomenici sa
te velebne Slave stoji: ,,Već je
bio nastupio sumrak kad mužari
navjestiše posebni vlak braće Sr-