Poštarina plaćena u gotovu

DUBROVAČKA

..

- a

"S :

;
š

BROJ 196

DUSROVNIK, 28 MARTA 1933

SLOBODNI ZIDARI I
CRNA INTERNACIONALA

Skoro svake srijede naša su-
sjeda na Placi Kralja Tomislava
objavi po neki dugački članak ili
noticu uperenu protiy  ,,framoso=
na“ — slobodnih zidara. U traže-
nju saveznika protiv 3 »,Strašne
organizacije“ Rlerikalcij su našli i
jednog ruskog  mitropolitu, raba
božijeg Antonija. Ruski mitropod
lita, tražeći krivce za katastrofu
carske Rusije, nalazi ih u djelu
slobodnih zidara. Nikakvo čudo.
Rab božiji Antonije, nemože ni
pomisliti, a kamo li htjeti, da pra-
ve Rrivce potraži na — pravom
mjestu, jer bi onda otkrio _ da su
i mnoge pravoslavne svetosti i-
male udjela u zlu, u nagomilava-
nju eksploziva koji je razorio VWe-
liku pravoslavnu i slavensku
Rusiju.

Slušajući sva čuda o toj
»strašnoj“ masoneriji mi smo stekli
uvjerenje da ta organizacija grubo
pritiska žulje našim  Rlerikalcima,
pak smo se obratili na obavješte=
ne da nam oni kažu u čemu su
načela slobodnih zidara i odakle
ovo crno bjesnilo protiv njih. Pri
mili smo ovaj prikaz koji objav-
ljujemo Rao slobodno javno  gla-
silo lih radi informacije naših či-
tatelja.

Zagreb u martu 1933

Poznata je stvar da su odnosi
između rimokatoličkog Rlera i slo-
bodnog zidarstva u svim državama,
pa i u našoj, vrlo zategnuti. “Kleri-
kalna štampa, među njom i ,,Narod-
na Svijest“ stalno puni svoje stupce
najgorim pogrdama protiv slobodnih
zidara, nazivajući ih neprijateljima ne
samo rimokatoličke vjeroispovjesti,
nego i same države i_ kugom  ljud-
. skog društva.

Kako je slobodno zidarstvo vr=
lo stara i moćna organizacija rašire-
na po čitavom svijetu, koja broji
danas oko 4i po miliona braće po-
vezane u čvrst lanac, vezom jačom
i užom od same Rrvne veze; kako
su ovoj organizaciji odnjena postanka
pripadale, a i danas pripadaju, mno-
ge krunisane glave, najveći umovi
čovječanstva, koji su svojim djelima
“ zadivili čitav svijet (Diderot, slavni
frančuski naučenjak; Dobrovski, gla-
soviti slavista; Fichte, glasoviti nje-
mački filozof; Franklin, slavni ame-
rički naučenjak; Garibaldi, poznati
borac za slobodu Italije; Gete, ne-
natkriljivi njemački pjesnik; Haydn,
glasoviti kompozitor; Herder. jedan
O njemačkih Rlasika; Viktor Hugo,
slavni romansijer i pjesnik  Klop-
stock, čuveni pjesnik Messijade; Le-
ssing, slavni njemački Rlasik; Liszt,
oRatolički Abbe i slavni violinista;
Mozart, slavni kompozitor i umjetnik;
Voltaire, Vašington prvi pretsjednik
amerićkih država; Wieland, poznati
njemački pjesnik,

pa i mnogi sluge Bočije: Biskupi sa-
. Srebački Maksimilijalan Vrhovac i Galjuf“

kanonici Dolovac i Franjo Sebastijane-

vić, mitropolit karlovački Siratimirović

Šakabent Josip Ivan biskup novosadski
i mnogi drugi koji su svojim  živo-
tom i radom zadužili ne samo svoj
narod nego i čitavo čovječanstvo.

Potpuno vjerodostojni istorijski iz-

vori kažu da fslobodni zidari nijesu
bezvjerci i da nijesu protiv nijedne po-
zitivne vjeroispovjesti.

Prvo i bitno načelo slobodnih
zidara jest VJERA U BOGA, vr-
hovnog i najvišeg Tvorca svemira...
Vjera u jednog, jedinog Boga, dob-
rog oca svih ljudi kakogod mu se
oni molili, krstili se ili ne krstili =
Vjera u Boga, koji suncu svome za-
povjeda da grije i pravedne _ i ne-
pravedne i vjerne i nevjerne. U Bo-
ga koji je ujedno i Bog Kršćana i
Jehova Jevreja i Alah Muhamedaca“
i Vrhovno biće Hindusa, Parza, Kon-
fucija itd.

jer vjeruju da ne može biti onoliko Bo-
gova koliko ima različitih vjeroispov-
jesti, nego samo jedan Bog.

Oni ljube Boga svim srcem i
svom dušom svojom i bližnjega svo-
ga kao samog sebe, a u ovim dvje-
ma zapovjestima visi sav zakon po
učenju Hristovu. Daju caru  carevo,
a Bogu Božije, ljubeći Otadžbinu
prije i iznad svega. Cine dobro iz
ljubavi prema Bogu. Ne traže nikRa-
kve nagrade ni zahvalnosti od ljudi.
Ljube dobre, žale slabe, izbjegavaju
zle, ali ne mrze nikoga. Slušaju glas
svoje savjesti. Izbjegavaju svađu i
klone se uvrijeda, Ne (škorišćavaju
ničijih slabosti, a najmanje slabosti
žena, jer to smatraju smrtnim grije=
hom.

Odbacuju i ne prisnaju nikaksv
povlašćeni položaj, posebna prava i
privilegije, koje pojedine vjeroispovje-
šti, traže za sebe Roo jedinospasavuju-
će,

jer smo svi jednakopravna djeca jed-
noga Boga, koji te gleda koje ko,
nego da li vrši dobra djela koja su
njemu po volji.

Nastavak na 2 strani

Životni problemi Jugoslavije

Unutarnje uređenje Jugosla-
vije mora bit takovo, da daje
apsolutnu garanciju za jedinstvo
države i da najefikasnije dovede
do izražaja najšire slojeve naro«
da u formi istinskih i najširih
narodnih samouprava. Pri unu-
tarnjem uređenju Jugoslavije ne
mogu igrati odlučnu ulogu za»
blude, predrasude i fikcije iz do«
ba podređenosti tuđinu, već sa«
mo životni interesi i elementarne

potrebe maloga čovjeka radno-«
ga naroda. A tim interesima mo-
že se služiti i tim potrebama u-
dovoljiti samo jednom ispravnom
i pametnom socijalnom, finansij-
skom, ekonomskom i prosvjet=
nom politikom na bazi apsolu-
tnog jedinstva, jednakosti i rav-
nopravnosti, a ne na bazi_po-
litičko-+državnopravnoj plemen-
sko-vjerskih antagonizama.

Rješiti ispravno i pravedno
problem odnosa grada i sela,
rada i Rapitala u tom jeste os«
novni problem Jugoslavije i cje-
loga svjeta. Podići Rulturni nivo
života najširih slojeva naroda,
nacionalizovati agrarnu proizvod-
nju, nacijonalizovati industriju, za-
uzdati bankokratiju, sprovesti so«
cijalnu zaštitu rada i pravednu
distribuciju produkata rada, c=
sloboditi našu nacijonalnu eko-
nomiju od eksploatacije sa strane
tuđeg internacionalnog i doma-«
ćeg anacionalnog kapitala, oslo-
boditi našu politiku od kRkorup-

cije, demagogije i ignorancije,

eto u tome su vitalni i akutni
problemi Jugoslavije, a ne u hr=

vatstvu i srpstvu, katoličanstvu i
pravoslavlju, srbijanstvu i pre-
čanstvu.

Ali, ti realni problemi ne za«
nimaju naše stare političke maj-
store, jer za rješavanje tih pro-
blema treba i velikoga znanja, i
iskrene ljubavi za narod, i _ neu-
mornog rada. I zato naši ,,politi-
čari“ rađe ,djeluju“ u sferi ,,či=
ste“ politike  mlaćenja prazne
slame i žongliranja između eks-
tremnosg centralizma i ekstrem-
nog federalizma.

Ta senilna i sterilna, defeti-
stička i destruktivna politika sta-
ropartijaca nas je idovela u ovo
stanje u kojem se sada nalazi-
mo. I dešperaterski recepti nji-
hove vabank politike do kraja
bi upropastili državu. Jugoslaviji
nije potrebna ni federacija, ni
amputacija, već joj je _ potrebna
nova generacija, koja će ju po-
vesti pravim putem njenom pra-
vom cilju. Nama je dosta forma-
lističke i afarističke politike pro-
fesionalnih političara. Oni nema-
ju ni stvarne ni normalne  Rvali-
fikacije da rješavaju realne pro-
bleme Jugoslavije, Roje mogu is-
pravno riješiti samo ispravni )u-
goslaveni. A _ ispravno jugoslo-
venstvo znači apsolutnu jedna-«
kost i ravnopravnost svih djelo-
va naroda i svih krajeva države,
i ono po svojoj suštini isRključu-
je svaki hegemonizam i svaki se-
paratizam Ne radi se o smjeni
forme, već o smjeni ljudi, jer je-

dino ljudi mogu biti garancija za
ispravnost narodne i državne
politike.

(,Jugoslav. Reč“ — Zagreb)

Cijena je ovom broju Din. #—

Godina V

Perom i olovkom

»Nar. Svijest“ i — falsifikati!?

Velika pobornica originala i jas-
noće na Placi Kralja Tomislava, re-
voltirana je radi toga što su  ,,libe-
ralne novine“ netačno reproducirale
članak g. Peze-a u, LA VIE CATHO-
LIQUE“ i sad ,,nemaju moralne ja
kosti da priznadu da su falsificirali...“

Dobro, časna sestro! G. Peze
nije pisao onako kako. smo i mi
zabilježili, nego onako kako vi pi-
šete:.. A je li sa tim demantovano
ono što je glavno i što je u ovoj
diskusiji bitno: da je politički spreg
Vatikana i fašističke Italije uperen
protiv Francuske i njezinih savezni
ka: protiv Jugoslavije i njezinog je-
dinstva i protiv slavenstva uopće?
Zar je malo dokumentovanih doka-
za objavljeno, ne od nas ,,liberalnih“
nego od vaše braće u Kristu? A vi
ste mučali ko zaliveni nemajući mo-
ralne jakosti, da priznate da je swe
to istina. . .

Konačno, časna sestro, potrudi
se da objasniš falsifikate tvojih in-
spiratora, koji dolaze pod udar —
kaznenog zakona.

>
--—-—

Međunarodni kongres

D. E. N. Rlubova u

Dubrovniku

Pripremni rad za XI među-
narodni Rongres D. E. N. klu-
bova u Dubrovniku koji će se
održati od 25 do 28 maja  nas-
tavlja se, i pripremni odbor dr-
žao je svoju posljednju sjednicu
u Zagrebu 5 marta.

Susretljivošću naših plovidbe-
nih društava osigurani su naju-
dobniji parobrodi naše obalne
plovidbe za prevoz putnika. Ti
će brodovi ostati u luci za vri-
jeme kongresa, tako da će se na
njima moći smjestiti jedan dio
mnogobrojnih učesnika

Radi se i na pripremanju an-
tologija naših pjesnika i  pripo-
vjedača na francuskom i na nje-
mačkom jeziku. Materijal za te
antologije je spremljen, a sada
se vode pregovori s izdavačima
koji teku povoljno.

Interesovanje inozemstva za
kongres veliko je. Na poziv, ko-
ji je upućen svima centrima D.
E. N. kluba i njihovim članovi-
ma, stiglo je već do sada dosta
prijava, a naročito iz Engleske,
Njemačke, Švajcarske i Češke, a
zatim iz Francuske i Holandije.
Među ostalima javila je da će
doći i osnivačiea P. E. N. klu-
ba, g-đa  Dozon-Skot. Tačan
broj učesnika zuaće se tek kon-
cem mjeseca.