Br. '50.:



_U DUBROVNIKU 16. Decembra 1898.

VENA HRVATS

List izlazi svakom subotom, a cijena mu je unaprijed za Dubrosnik: Pretplata
dinu fior. 4, na pd godine fior. 2; Za Austro-Ugarsku, Bosnu i Boka ho gre-4 dalju se Uredništvu.
godinu fior. 4: 560, na po godine for. 2: 25; sa inosemstvo flor. 4 i poštarski troškovi.

Pojedini broj stoji 10 novč. Ko ne vrati list kad mu pretplata mine, smatra se | tiskaju po pogodbi.
Rukopisi se ne vračaja. Listove nefrankirane ne prima ni uredništvo ni uprava

da je predbrojen i za došasto polugodište.

Zlotrori ljudskoga društva,

U ponedjelnik stigla je žicom iz Pariza ova
kratka vijest:

..Zo vijećanja zastupničke kuće baciše anar-
“histi dinamit u sred sabora.  Šesdeset zastupnika
je-ravjeno, vjeki veoma teško“.

Čekajući detalje ovoga  groznoga zločina,
znamo samo, da su se anarhiste ovim htjeli osve-
«titi zastupničkoj :kući, jer je ona odbila predlog
amnestije njihovih drugova, koji je nerazborito bio
postavljen -od jednoga -ugrijanoga člana skrajuje
Ijevice. Zastupnička kuća nije htjela :da proslavi
svečani dav, kad je:na čelo vlade stupio čovjek
“velikih nada, ženijalni i još mladi Casimir-Perier,
otvarajuć Francesku svijem onijem stvorovima, ko-
ji-su. je ostavili da izbjegnu okovima i vješalima.
»Avarhistična stranka“ ju je zato kaznila.

Kad promislimo na svu silu «ovoga  razboj-
stva, mi se sa užasom pitamo, šta li će etaroj E-
uropi donijeti vijek koji se ragja; pitamo se tim
"više, što ne vidimo da bi davašnje drušivo s
ikoja strane .kušalo, da utamani ovu smrtnu bo-

lest, koja mu srce “truje. Moderni svijet dapače,
&hvaćajuć velika načela jednakosti, bratstva i slo»

bode u skroz protivnom smislu, nosi na sebi ve-

liki dio anarhistićnih grijeha. e
U staro doba kreposti i poštenja, oni ljudi

koji se danas krste anarhistićnom strankom bija-
hu smatrani ono što u istinu i jesu, te su ih kao
proste lopove i razbojnike vješali ili na križ prebijali.
Danas se s njima postupa sa svim drukčije. Danas
akademičari franceske akademije i svijesni profe-
“suri psihologije pišu o njima učenih studija; slav-
«i fizijolozi izmuđruju poviše njihovih lubanja sva-
kojakih znanstvenih zaključaka; velike novine ša-
lju svoje reportere da intervistirsju razbojnika
Ravachola, koji, iza kako je pa izdajnički način
ubio starca pustinjaka, da se liočepa njegovih no-
Vaca, kušao je da miro&  Parižlije u lagum diže.
Ova-učena djeća svihe devetnaestog vijeka najve-
ćom pomnjom bilježe načela ovakog grcuza iu
milijune primjeraka rasturuju ih svim slojevima
društva. Fotografi se vatjecahu ko će ga prije sni-
miti, fabrikaoti njegovu imenu  posvetiše najbolje
proizvode svoje iadustrije, — šta više po ujegovoj
smrti, učenjaci se zapletu u duboku raspravu, da
li je njegova glava, već odsjećena, mogla da vi-
kne: ,Živjela anarhija!“ Tu mi obični smrtnici
bijasmo izvenagjeni grozomornom erudikcijom naj-
većih genija sadašojosti. Je li čudo što se, godinu
dana iza ovih dogagjaja, našao jedan Ravacholov drug,
koji se prikazao slavnoj franceskoj akademiji kao
kandidat oa jedno ispražnjeno joj mjesto? >

Ma da jo ovih elemenata bilo od vajkada
mogju ljudima, moderni anarhisam sa svojim ured»
bama, nije Stara stvar. Kogod drži Orsini-a nje
govim ocem, ali mi se s tim ne slažemo, jer grof
Oralni, -i ako. je bacao bombe, imao je:njeku na-
rodne ideju koja :ga :je-slo «na to savjetovala, . Za-
četnik današnjeg anarhisma nalazi se, Da žalost,
u našem slavenskom plemena, a to je nililisam.
Knes Kropotkin, koji je.ove: desperate, avjetujuć
ih da pale i ubijaju, organizovao bio je progoani ra-
skl nihiliata, to-e0.je Bitgo po Šrajđarskoj ili France-
skoj. Od njega nazad duanacst godina uregjeni a0ar-
\hisam brojio je jedva mokeliko dlanova. A danas?

Na sadojem njihovom samtaaku & :lsgo0s, ognjišta



anarhizma, bilo je nekoliko hiljada Saučesnika sa
svih strana Europe, a najviše iz Londona! Tu se je
slobodno bez ikakva posredovanja, vlasti, votirala
smrt današnjem društva.

Da se ova masa ljudi uzimlje za ono što vri-
jedi, mi bi se vje brzo oslobodili. Pravo je ono-
madne kazao prefekt pariške polic je: anarhizam
se krijepi tim što mu se pripisuje tolika važnost,
Anarhista je uvjeren da će svojom pojavom po-
buditi opću pozornost. To mo laska, te drugo i
ne traži već široku publiku, koja će o njemu da
govori. On se naprama njoj vlada kao njeko više
biće. Njegove zločine tumači kao borbu za nače-
lo iza svoje pravo. A šta je to njegovo pravo ?
Ono se sastoji u tome da može bacati u zrak pa.
lače i ubijati ljude. Moderni svijet zaboravljajući
da to načelo datira od početka ljudske povjesti,
nalazi ga vnjekim bizarnim fin de sićcle i — prouča-
va ga. Onomadne u Parizu jedan fotograf pošao
je u kuću njekog -anarkiste i fotografisao ga u
njegovu  laboratorijumu. Tu se gospodin fin de
sičele okružio svim svojim pakljenim aparatima.
Franceski su listovi donijeli “ovu sliku kao nowve-
anid de JUNK kzovrazem SVIJeL IIDA pravo Ca se zgrara
pa brzojave koji mu donose grozne pokolje kao onaj
u Barcelonskom kazalištu, ja li na atentate poput za-
dnjeg pariškog! A kad tamo on ja ovu Čeljad po-
digao u njeki nimbus otajstva, on je ovu svojim
postupaojem njihove kazne ovjenčuo paomem mu-
čeništva |



Naši Dopisi.

S Pelješca, 10 Decembra.
Ima jada, dostaih imade,

Evo nas napokon da započnemo. Obećasmo
ostranjivot pljesnivo od zdrava — biva šibat na
paše nevolje, na naše jade. Pa to i hoćemo, No
nećemo onako, kako će bit promislio kogogj valj-
da. Bićemo omjereni i objektivni. Sama stvar od
nas tako zahtijeva. Ton dosadašnjih dopisa treba
stoga da promijenimo. Imamo za to opravdanijeh
razloga, kao što smo ih imali i do sad, kad smo
onako pisali. Koji su to razlozi, ovdje ne kažemo.
U nizu svijeh dopisa ćete ih čitat, čim dogje vri-
jeme za to. Sad prelazimo na stvar — onako, ka
ko ju mi razredismo.

Preko našega običaja na vrhu imamo moćio.
Riječi su to jednoga našega pjesnika — Gilvija
Kranjčevića, ako se ne varamo. Za našu stvar su
kao naručene, pa ih s toga i donosimo. Jasne su i
ruzgovjetne, te ne služi da ih komentiramo. I ne-
ćemo. Samo ćemo da ih prenesemo na naše pri-
like i bašijem riječima popratimo. Pisaćemo o ne-
voljam našijem, o našijem jadima; — neke ćemo
stvari oštro žigosat, neke osugjivat sasvijem. To
megjutijem sveisto neće izgledat, kao da se ne bi-
sto slagali # onijem, što na početku rekosmo, Pa-
če već unaprijed kažemo, da se slažemo potpuno.
Jada ima dosta kod nas, ima ib na mjesta i savi-
de; al ako ima tijeh jada, ima i'nade, stalne va-
de, da će tijeh jada testat jednom. Nestaće ih psk
prije, ako se na javnost iznesu i utmjerenijem na+
dioowm isprave; a ispravak će se ostvariti, ško so
otresemo nekijeh presuda, pa se stavimo na pra
vi put i u nauci unaprijedimo. Sadržaj ovijeh do-
pisa biđe uvijek prilagogjen prama tome cilju. Ko-

lika Goe napjev, bodudanat ća dokazak





i oglasi piaćaju se upravi »Orvene Hrvatske“ u Dubrovnika a dopisi
Za oglase, zahvale i ost. plaća se 10 novč. po retku, a oglasi koji se više puta

Postolar najprije o postolima govori. I mi
ćemo da uradimo nešto slična. Najprije ćemo da
riječ povedemo o  dopisima i dopisnicima našijeh
novina. ,Vi ste #6 zemlje“ — rekao je Hristos
svojijem učenicima, Neka nas se ne obijedi s pre-
tjeranosti, ako ustvrdimo da su to (u političkom
smislu, da bome) za pojedine okoline dopisnici no-
vina, koje tu dobar glas uživaju i koje se tu ra-
do čitaju. Niko, koji nije živio u narodu i koji
narod nije proučavao ue zna, kako na nj djeluje
pečatana riječ u listu, kojeg on cijeni. No treba
da je ta riječ odmjerena, treba da je prama nje-
govu efatanju, Ovdje treba da je oštra, ondje iro-
nična, tu blaga. Sve onako kako se slaže s njego-
vijem mišljenjem ; — gdje se.ne slaže, tu treba
da je oprezna.

A jesu li u tome duhu, jesu li taki dopisi
koji izahode sovijeh strana? Neka nam se opro-
sti, a) bićemo iskreni. Niješu — kažemo katego-
rično bez male izoimke, vijesu. Glavni je uzrok
tome što se kod nas misli da je dosta jednoj o-
sobi da zna napisat par riječi, pa da već može
biti dopisnik jednijeh novina — i ima ih svakoja-
bijah. Keina na ini go ra ranii i
Voća, pauci vero eleci —- mnogo je zvanijeh, sli
malo odabranijeh. 'Tako je kod svega, a navlašte
kod ovoga. Razlikujmo samo dopisnika od dojavi-
telja vijesti; dopisnik je jedno, a dojavitelj drugo.
Prvi treba da je inteligentna osoba, a drugi mo-

.že biti svaki koji zna pisati. Istina, i kod inteli-

geotna dopisnika može da bude pogrešaka, al ti-
jeh je malo. Ono što ih je, proishodi najviše iz
toga što se kod nas još ne zna da razlrči, kako
ge ima da piše za inteligenciju, a kako za prosti
puk. Koliko o jednoj toliko o drugoj vrsti dopi-
snika mi ćemo da se nešto opširnije pozabavimo.
Za danas nećemo. Znamo da ovsko suhoparno ra-
spravljanje u dopisu, ako pogje na dugo unara,
pa s tuga prekidamo. Nastavićemo u dojdućem broju,
Mi, pa mi.
P, 8.

Zakasnila pošta, pa novine od subote i od
srijede primismo tek danas, Udrilo usm u oko od-
ma što talijanaški ,2/ Dalmata“ u oba broja ima
po dopis s poluostrva pelješkog. Jedan je pod nat-
pisom , Trappano e irappanesi“ i datira se iz Trp-
uja;. drugi je pod natpisom »Fanatismo e mise.
ria“ i datira se dalla penisola di Sabbioncello.“
Nemamo vremena a niti smo dogoni da na te do-
pise potanko odgovaramo. Jedino ćemo da onoga
iz Trpoja, un irappanese non fararone, zapitamo ne-
ka nam kaže, koje sa to osobe, persone di senso,
koje non condividono queste seiocehe infransi-
gense (biva zanos sa hrvatskom u pogled poznate
okružnica)? Onome pak dalla penisola ćemo da
poručimo, neka radije mete pred svojijem vratima
i neka nas nimalo ne plaši prizivom na stariju
vlast vadi sakupljanja prinosa za družbu av. Čiri-
la i Metoda“, jer straha nemamo.

A proposito od ovoga! Nije samo časni g.
Tomašević jedini (premda se na njega sama ia.
veljuje) koji je s polaostrva posluo do sad novaca
za tu drušbu. Sa same pošte iz Trstenika, otklo
su olali i odi blišoji is općine kunovske, pošlo je
ove godine što sa ,Dom Btarč.* što za društvo
28v. Oirila i Metoda“ nešto preko 200 (dvjesta)
«Njorisa. — U buduće će i više sko bog da! A
\

Dada“ noba 1a ijedi, o u dpi upo