re bin Hrvate mezio, ne bi proti nama pisao
ne bi sve svoje sile nategnuo i on i ostali srpski
listovi, da. potkopaju našu poziciju u Bosni. Ali.
upravo jer u to ne vjeruje, upravo jer dobro zna-
de, da je naša pozicija u Bosni povoljna, jer je
osvjedoćen, da muhamedanci u Bosni neće nikada
uz nje pristati, jer znadu dobro da bi ih srpski
vjerski fanatizam stao trijebiti i progoniti, kao što
ih je u Srbiji iskorenio, zato piše i halabuči pro-
tiv naš.

Dok je god Hrvata, neće se oni nikada o-
staviti svoje težnje na Bosnu, koja je od uvijek
bila hrvatskim narodom napučena i koja bijaše čeat
hrvatske države, dok nije postala samostalnom
državom ; srpska ona nikada ne bijaše.: Hrvati ne
mogu i neće te svoje težnje ostaviti već i radi
toga, što je Dalmacija zalegje Bosne, pa ko ima
Bosnu taj ima 1 UValmaciju. Srpska je obmana, da
ćemo mi ušljed njihova piskaranja svoju povijest
zaboraviti, da ćemo mi pa njihovu otimaćinu pri-
voliti. Oni mogu povijest krivotvoriti, ali će istina
uvijek iznijeti pobjedu !

Srbi su u Hrvatskoj i Ugarskoj skutonoše Ma-
gjara, u Dalmaciji Talijana, ni jednoga t. zv. Sr-
bina nema, koji .bi se borio proti prevlasti Magja-
ra 1 Nijemaca, pa oni ipak govore, da rade za sla-
venstvo !

Nije li to najveća laž. i obmana? Srbi će
primiti ako im 8se &to daruje, kao što im je Rusi-
ja darovala, ali sami svojom snagom nijesu nika-
da ništa izvojevali, —

Kako nikada ne valja šarati i diplomatizira-
li u narodnosnom pitanju, uči nas naš uvaženi i
rašireni: ,Obzor“ i ,Bravik.“ ,Obzor* je proti ja-
vnim naukama povijesti pisao, da u Hrvatskoj i-
made etnografskih Srba, a ti da su naši pravosla-
voi Hrvati, pa ih pozivlje neka se s nama bore za
hrvatsko državno pravo, ali neka ostanu Srbi. Ja-
sno je svakome, da Hcvati i Srbi teže za ciljevi-
ma, koji dolaze & opreku ; Hrvati rade da osnuju
državu u svojim neguasnjim granicama, a Srbi te-
že, da osnuju državu, kojoj bi se iwale pripojiti
čisto“ hievatske zemlje, kao sto je Herceg-Bosna a
po tome i Đalwacija. Srbi zaista neće nikada ta-
diti, da se ostvari hrvatsko državno pravo, jer bi
time svojoj težnji uaškodili, jer bi time onemogu-
ćili proširenje srpske države a hrvatskim zemlja-
ma, Ne valja dakle diplomatizirati i Šarati, već

otvoreno kazati što povijest ući, a ODa nam jasno

zasvjedoćava, da su i pravoslavni isto takovi, ako
ne čistiji Hrvati od katolika, treba kazati, da je
hrvatski narod često vjere mijenjao i da vjera nije
nikakovo obilježje narodnosti, Srbi su doduse bili
isključivo pravoslavne vjere, ali Hrvata je od u-
vijek bilo i pravoslavnih i katolika, a kasnije i mu-
hamedovaca. Sami pravoslavni u gornjoj krajini i
u Dalmaciji nazivali su, a i danas još gdje mje
propaganda djelovala, nazivlju svoj jezik hrvat-
skim, pa kako-dolasi-,Obsor* do.4oga, da im na-
metne srpstvo ? Sloge radi? Ne, 0 slozi danas ne
može biti govora  megju Hrvatima i Srbima, —
treba se boriti, pa će se. vidjeti ko će pobijediti.
Pobjediće jača kulttray jača svijest 1 suošlji«
vost u vjerskim pitanjima, &to sve govori u pri-
log Hrvatima. Srbi su pako do skrajnosti nesnos-
ljivi u vjeri ; njima je samo onaj Srbin koji se kr-

sti sa tri prsta, o njihovoj kultur) ne može ni da,

se govori a tobožnja njihova narodna svi-
jest nije nego vjerski, fanatizam najgadni-
je vrsti.

, Napred Hrvati | Borimo se za hrvatstvo, jer
ono će s Bugarima spasiti slavenstvo na Balkanu

 

e : Naši (Dopisi.
i M 1 +Bouna, 1 Marta,

1 sko se nije. vrijedno: osvrćati ua pisaniju
»Bošnjakovih* pisara u Swrajevu, ipak mi je koju
reći u prilog istine i onih, koji se žbili ako ,Bo-
šujaka,* kao krpelji oko debela bravca. Kao do-
sadanji tako je: i B br, 6. Jiinjuae pun ue-
smislica i povjesne neistine. U dopisima iz Sa-
rajeva' (,Bošnjakove* kancelarije) ne proiavire
ništa ino nego uprav-savist mržuja i sirotinja du-
ha i golotinja: On pošto ne saa voditi nikakoto

eje snjega to

ae samjecim, ol g& fo: GRŠaliti bio: 49 poGITA 4A

narod. Što se Bošnjak“ uzda, da će on biti pi-
tan kad bude vrijeme nadoći o pitanju Bosne i
Hercegovine, to je njegovih deli pokretača puka
želja. Kad dogje na red to pitanje željno očeki-
vano, pa bude naredu dopušćeno slobodno misliti
i govoriti, onda niti će se pitati ,Bošnjak,* piti
njegove strojevi. Narod će svoju reći na otvorena
usta pred cijelom Europom, pa se bojati, da ,Bo-
šujak“ onda ne ode pokunjen u zapećak, odakle
je i nikao. Što je njemu na putu ,Glas Herce-
govca* i Crvena Hrvatska,“ to se nije čuditi, jer
je vn uvjeren, da uprav onako i ne drugčije mi-
sli većina narod& Bosne i Hercegovine. On je u-
vjeren, da će narod najzad ono tražiti što sada
želi postići kroz rečena glasila. » Bošnjače“ | pro-
šla su ona vremena, kad je bilo dosta sa sardja-
ze preko ergile samo reći: — ,Evet, tako mora
biti.* Danas i kašnje će Europa; dokaze sva-
koj opravdanoj težoji tražiti, pa se bojati, da se
»Bošnjakova“ politika ne izjalovi kao ,kadino u
ćupu.“ Ovo će ,Bošnjak“ lako shvatiti, jer je on
i onako puu poslovica ,kO šipak košpica* ili
atikva špica.“

Što se tiče pitanja naroduosti i o tome će
narod odlučiti, a to je jur i odlučio, pa se: uza-
lud ,Bošnjaku“  vrnjositi i o njekakovom ,Boš-
njačtvu“ naklapati. Mi dobro znamo kamo ,Boš-
njakovo* piskaranje cilja, za oto ga i preziremo.
Njegovoj pisaniji smiju se i naša djeca iz ll. ra-
zreda pučke učione.

Elbet selamet.

Rijeka Dubrovačka, 4 Marta.
pPodigla se četa mala
Malena je al je hrabra.“

Da čitalačkoj publici ,Crvene Hrvatske“ iz-
nesemo koješta na očitovanje o Riječkoj srbadiji,
koja toliko galami i bruči rad pozoatih dogogjaja
na Sv, Vlaha. U dušu ovogodišnja svečanost sv.
Vlaha srbiće upekla, te nastoje dati oduška svojoj
hiri . bluteć . svašta u samozvanom ,Dabrovaiku“
protiv odličnih glava i poštenih osoba. Al nemoj-
te cijenit, čitatelji preugledni, da kad vam 0 Ri-
ječkoj srbadiji natukosmo, nemojte cijeniti velju,
da je to kakva importautna sila da pred njow mi
Riječki Hrvati prežimo. Nipošto! Kod nas ta sila
otpada na nekoliko osoba, a na koliko evo nas da
vam ovdje pričamo. U Rijeci da pravo kažemo,
srba nema, osim jedinoga Orlovića Pavla, a drugo
to su po Orloviću usijane zavedene glave kojima
je on oapuhao moždani srpskim idejama, tako da
sve što učitelj Orlović o srpstvu znade kazati, ka-
ža i njegovi učenici, koji su i rad financijskih ne-
prilika pod njegovim musom. Jednom K. Orlović
prišio da iz njegove. porodice potekao pokojni Ža-
darski episkop Koežević; a vladika K. bio S:b,
jer pravoslavue vjece i toliko dosta Pavlu, da je
ovoga posrbio i svojim vijernim pristašom ućinio ;
sanjajuć možda da će kogod od njegove djece
srpskim vladikom postati (1?) pa se dao na veli-
ko srpstvo! Drugomu dao razumjeti, da širogaća
ne može bit Hrvat a on mu povjerovo | Trećemu
pak, koji je iz hrvatskog Hvara, kao prostom čo-
vjeku utuvio u glavu da je ovo srpska zemlja, te
da svak koji se u nju doseli  pretopi se u srba;
za srbe može da radi... . Ovako naš OQulović
svojom strastvenom propsgandom stvorio ove sr-
bima. Čućet će na p. kad ovaj zadnji renegat di-
vaniti 0 našim strdokam  poćne, ćućete ga do-+
slovce onako kazati što ga je Orlović naućio : Ko
će rijeb.......... 48 2..... ja sam  harvat ali
ovi... ne mogu razumit ? Pu malo bolan pota-
ricu, nije sve onako kako se babi šnjelo, Da si ti
Qlarvat* kako kažeš, ti bi nas svoju braću ljubio
a ne pa nas mekim okom gledao; što nas je više
to bolje osobito danas, ali ti ovo no razumiješ, jer

“| te Orlović poteže za nos. Oro je i ovaki je srp-

ski korte& koga je Orlović u Rijeci stvorio. A mi ?
mi činim dokazujemo da smo brojni i da nas ima
osobito mladosti dosta, te smo spravni da ga na-
u stvar u vatru skaćemo, Potvrdićemo i na Gr-
gura ako dogje srpska glazba, vjera je tveda, Or.
loviću Pavle ! Zaludan je posao Orloviću što nas
ludovima krati, jer je to on sam i od ludosti za
srpskim ireodeotizmom brzo će ga, bojimo se ra-
o dovati. (Di nas Pavle ludovima  nasivlješ,  prudila
ti srpska skladnost, ali samo, pokorao molimo,

 

+ s—

odijovori nam, čemu troje toliko Koprotaje, gI4a

 

ti je ovogodišnji eveti Vlaho živće ugtojao? Mi

nijesmo s barjacima u Dubrovnik otišli da vam
svečano dokažemo da slavje sv. Vlaha nema biti
srpsko, nego katoličko, ali smo isto hrlili u Da-
brovnik da se našem svecu pomolimo, a tebe rev-
nog katolika, nigdje ne vidjesmo da klečiš, da se
moliš Bogu. Služi se moj Orloviću s farizejutvom
ali mi te se ne bojimo, niti se strašimo od par“
nice koju si ti po tvom nagovoru P. Bueoniću

protiv nas činio zasnovati. Nijesi zalada toliko ve-
“eri obigravo po Šumetu ! A što ba6 prostački na-

padaš na dobrog i revnog sveštenika Lopižića, to
je srpska skladnost. U hator ti bila! Ali samo
molimo te slijedeće uvažiš: Kad ti se ne mili &lu-
šat Lopižiću predikat, znaš-li što ćeš uraditi. l-
maš ono porušene kapelice onamo pri strani, na-
čini je ljepo, pa kad bude gotova čini doći _Ge-
rasimu ..... i3 Kotora da ti je osvešti. Osvešte-
nu, ueka on dade nalog popu Jovu da ti svake
nedjelje kad očita u Dubrovniku leturgjiju dogje u:
Rijeku predikat i neka ti govori što ga volja, nas
za to neće zaboliti glava. Jesi li nas razumio srp-
ski sine? — U zadnje ti si nas ludovima nazvao;
dobro znaj dakle i nemoj se čuditi: lud što uči-
ni u grijeh mu se ne piše, nit kazne njegov gri-
jeh zaslužuje. Zakon je samo za razumne. Dakle,
Orloviću dragi, ako ti mi dva ludova :kadkada i
nahrdamo pleća, ti nam zato nećeš ništa tamjeri-
ti, niti ćeš nas sudu tužiti, jer ćemo te klapnati
kao ludi?! Ovo ti ona ,dva  ludova“ poručuju :
Riječanima je na svrha hrvatsko ime sveto a srp-
sko ne poznaju, i dosta je ovo da pobijemo hi-
storično etnografsku tvoju ,serpsku“ Rijeku. Ne
znaš hi, jadniče, da je Rijeka bila svojina  hrvat-
skijeh kraljeva i da je nazad 800 godina hrvatski
kralj Stjepan darovao republici dubrovačkoj 2  O-
voliko ti na odgovor a neka sudi svijet ko je lud:
ili mi ili ti Hrvatski ti pozdrav šalju
Tvoja (po tebi) ,dva ludova.*

Pogled po svijetu.
— Do bizo će se završiti rasprave u care-
vinskom vijeću. Većina se nije postigla te sve o-
staje na starom.

— U Njemačkoj digoše glavu antisemite i
agrarci, koji su protivni politici grofa Caprivi. Voj-
pa zakonska osnova zapinje.

— U Italiji pokazuju se posljedice slabe vla-
de Giolittijeve. Novine svaki dan piša o. neured-
nostima i o proganjanju stare desnice, koja je u-
činila Italiju. U bankovnoj aferi nastradali su
samo ovi.

— U Ugarskoj se ima brzo dogoditi velika
stranačka smutnja. Zakon o civilnom braku ne može
da prodre, a liberalna se stranka raspada, Weker:
le se neće za dugo održati na vladi,

 

Domaće vijesti.

Molimo p.n gg. predbrojnike «da se
požure s preplatom.

Djela Dr. Starčevića. — Sabralo se dovolj +
no prinosa da mogu izaći djela ovog velikog mu-
ža. Prvi svezak već je pod tiskom, Pretplata na
10 svez. stoji 8 fior. a novci se šalju odvjetniku
gosp. Miji Tkalčiću u Zagreb,

Pišu nam iz Sarajeva:

U 8 broju ,Bošnjeka“ stajao je Ko bajagi
odgovor na pozuata Četiri dopisa iz Surajeva u
Crvi Hrv.“ Preko onakog odgovora nije vrijedao
imati razgovora, ali ipak jednu bla:femnu pogreš-
ku ne možemo prišućeti, ,Bošnjak* kaže, da su,
arapaki književnici tekli ; (La juldegul.....) Bog
sačuvaj | To ko je rekao nije bio ni kojiševnik
niti pjesnik nego visoko nad obadvome —. to, je
rekao naime Pejgamber. A da je ,Bošojak* od-
nosno njegov babo, tako krupno pogriješio mogao
bi biti ustok ovo: Njemu prevode sa bosanice a-
rapske mudre izreke i poslovice, te on misli, da
je svaća mudra isreka poslovica. — A uije | Zato
ga hodže jako osugjuju i svašta se tu govori, Na:
tome se može naći lijeka i najbolje da Bosnjak“.
(t. j. njegov babo) i nemeće hadisi — čocila m4
sve kad bi | snao razlikovati hadis | .poslovice.:

Dosta, to. de nlo | mlezo:prero S uso