inner nn nome PRO RER SJETE TAKSA PLAĆENA U GOTOVOM Varo dn vije GOD. XXII — Br. 31 DUBROVNIK, 31 Srpnja 1940 CIJENA Dion. 150 HRVATI I MASONERIJA (NEKOLIKO POTREBNIH OPASAKA UZ SADAŠNJU AKCIJU PROTIV MASONA) Nije nam sada potrebno posebno pi- sati o slobodnim zidarima (masoni- ma, iramasunima), njihovoj organiza- ciji i ciljevima uopće, a posebno u ovoj državi i mašoj hrvatskoj sredini. Šada se inače o masonima dosta čuje u javnosti. O njima pišu i oni, za koje smo najmanje očekivali, da će morati tako nastupiti prema svojim do- jučerašnjim miljenicima i suradnicima. Njihov protumasonski stav diktiran je razvojem megjunarodne situacije, koja je dovela do sloma i kapitulacije reakcionarnih snaga kapitalističkog li- beralizma, očitovao se taj u gospodar- skom, kulturnom ili političkom polju. U tome lomu dižu se dosad pritisnute pozitivne narodne i tradicionalne sna- ge u težnji, da preporode Francusku i vrate je na vjekovne staze, odakle je skrenula masonerija, anacionalno - ži- dovska plutokracija i jakobinski sek- tarci, koji su u vjeri i tradiciji vidjeli neprijatelja i kočnice tobožnjeg ,ma- predka“ i ,slobodarstva“, Francuska se oslobagja mitosa revolucije od 1789 i vraća se svojem integralnom nacio- nalizmu. Masonerija gubi najvažniju poziciju na kontinentu, gdje je slo- bodno zidarstvo najborbenije i prema crkvi majintransigentnije. Ostaje još anglosaska masonerija, čija je sudbina povezana daljnim tokom i ishodom rata. Ta je pak za nas od manje važ- nosti, jer je Hrvatska bila u sferi bor- benog masonstva, kojemu je na čelu pariški ,Veliki Orijent“, čiji je krak i dubrovačka loža ,Sloboda“, a naši ma- soni šegrti šegrta francuskih i židov- skih megjunarodnih masonskih veličina. Kazali smo, da se u nas čuju gla- sovi, a i akcije protiv masona. To je u prvom redu pojava nastala iz vanj- sko-političkih razloga, iz nužde i po- ložaja, u kojem se sada nagjosmo. Traži se izlaz za održanje položaja, Zato se začudismo tko sve ustaje pro- tiv masona, odnosno koga su moguć- nici morali pustiti, da mastupa u jav- nosti protiv masonerije, Prema svemu tome mi Hrvati imamo posebno gle- dište, koje proizlazi iz opreznosti pred poznatim bizantinizmom i balkanskim kameleonstvom s jedne strane, a s druge pak strane iz našeg načelnog stajališta prema masoneriji, koje odu- vjek zastupamo, tako da nijesmo pri- morani tek se sada ,preorijentirati“, Mi katolički Hrvati, pa tako i naš list, oduvjek smo upozoravali na šte- tan rad masonerije uopće, a u našoj sredini napose, kritizirajući je s kato- ličkoga vjersko-.kulturnog i hrvatskoga macionalnog stajališta, Pritisnuti cen- zurom diktatorskih režima morali smo pisati zaobilazno i škrto, ali je javnost ipak upoznala pravu sliku, zahvaljujući naročito našoj publicistici iz Zagreba. Iz poznatih i utvrgjenih činjenica proizlazi, da je masonerija ovdje bila Širite Narodnu Svijest! stup režima neprekrivene diktatuie, o kupacione politike i hegemonije nad Hrvatima, drugim marodima i marod- nim manjinama. ,Velika Loža Jugo- slavije“ diktirala je iz Beograda u in- teresu srpske imperijalističke politike i versaljskih smjernica pariškoga ,Ve- likog Orijenta“. Ostale lože, masonski kanali i masoni po položajima provo- dili su tu politiku. Masoni su od 1918 dalje vodili prosvjetnu, gospodarsku i ekonomsku politiku. Oni su progonili katolicizam i crkvu na sve moguće načine i onemogućavali njenu misiju. Masoni su pred stranim svijetom krivo prikazivali Hrvate i sapinjali ih ver- saljskim okovima. Masonerija je bila nosilac šestosijećanske krvave diktature, koju je inicirala i podržav:la mason- ska ,liberalna“ i , demokratska“ Fran- cuska. Masoni su pred skoro šest go- dina Hrvate u Francuskoj prikazali kao bandite ubojice i t. d. Masoni su — što će mnepoznavaocima prilika izgle- dati možda apsurdno — omogućavali pa i pomagali komunističku i pučko- frontašku propagandu samo da bi ras- trovali hrvatski marodni organizam i slomili naš otpor. Masoni, da i to spo- menemo, svim silama bore se i nastoje spriječiti svako poboljšanje položaja, u kojem se nalazi hrV&tski narod. U sve- mu tome srpske su masone pomagale hrvatske , jugoslavenske“ izdajničke mizerije, kakovih zmamo i u našem gradu. Mi smo u Dubrovniku takogjer imali prilike kroz ovih preko 20 godina o- sjetiti što su masoni i što spremaju nama Hrvatima. Upozoravali smo, u koliko nam je bilo moguće, na tu nji- hovu rabotu, kao i na njihove prija- teljske i pomoćne organizacije poput Rothary Clubova, kojima je kao gu- verner bio na čelu i dr. Milan Stoja- dinović, kojega nam ime sve kaže, pa najbolje da ovdje za ovaj put i zaklju- čimo uz još par riječi. Sada se ustaje oko nas na masone iz razloga, koje smo u početku vidje- li, Mi smo prema tome rezervirani, Nastavljamo kao katolici i Hrvati bor- bu protiv slobodnog zidarstva, njego- vog duha, baštine i nosilaca. U ovome smo se članku ograničili u prvom re- du na narodno-politički momenat, jer držimo da je potrebno upozoriti naro- čito na tu stranu masonske aktivnosti, F. ŠKOLSKI PRIBOR dobije svaki đak u najvećem izboru kod najveće papirnice i knjižare JADRAN Do BR OV NIJ R Placa Kralja Petra Tel. 194 (Priv. 195). KOMODIŽAM KAO RELIGIJA »Komunizam je najveća religija“, tako se izrazuju mnogi proučavatelji duha komunističkog nazora na svijeti život. Nama ova izreka izgleda ne- shvatljivim paradoksom. Promislimo megjutim, da se paradoksi mogu lako sastavljati izmegju istlna koje su u dubini srodne, iako na prvi pogled iz- gledaju nesvedljive. Komunizam po svojoj definiciji znači uništenje svih re- ligija. Onih religija koje priznavaju kršćanskog Boga stvoriteljem, uzdrža- vateljem i sucem svijeta. Ovo unište- nje religija je za komuniste jedna ži- votna zadaća. U provedbi ove zadaće ili u ostvarenju svoga komunističkog programa služe se nekom službenom doktrinom, nekim nametautim osjeća- jima ili čustvima, a k tome još upo- trebljavaju zajedničku taktiku, odregju- ju predmete i osobe dostojne časti, a propisani su i načini kako da se ča- ste, Predlažu dakle sve što je potrebno za potpunu formaciju života. I provo- de je bez konpromisa. Ne ostavljaju slobodu misli. Niti trpe prilagogjiva- nje. Lako je uvidjeti da su to sve e- lementi religije. I to religije sa skrajno povučenim konsekvencijama. Ali ne religije kršćanskog Boga već pseudo- religije komunističkih bogova ili ku- mira, Stoga komunizam postaje anti- religijskom sektom ili antireligijskom religijom. Ni komunizam nije mogao ostati bez svojih krivih bogova. Promatrajući samu ljudsku narav, dakle oslanjajući se na antropološkoj činjenici, svi ljudi osijećaju potrebu da ugju u neku ve- zu s nekim ili nećim što iskustveno znaju da je iznad njih. Žegja za Be- skonačnim neprestano mori čovjeka. Ako ne može bistrom spoznajom doći do zaključka o pravom i živom Nad- biću, onda čovjek stvara slike krivih bogova. U čovjeku se krije neka neo- doljiva sila na idolopoklonstvo, opaža sv. Toma, zato nas povijest uči da je čovjek uvijek sklon da iskaže čast i poklon onom predmetu što se nad njim ističe veličinom, ljepotom, moću, otajstvenošću (II II art. 94, 4). Veliki je J. J. Strossmayer pravo rekao da ,ni- kada nije bilo naroda ni društva bez vjere i zakona; a kad bi čovjek i po- kušao odreći se svake pozitivne Bo- gom dane vjere, odmah bi postao sam sebi vjerom, to jest: on bi na prije- stolje Božje podigao svoju vlastitu ta- štinu, oholost i okrutnost, djelo ruku svojih, a često i djelo grijeha i opa- čina svojih; To što rekoh, nije puka mašta, nego prava religiozna povijest dvaju najnaobraženijih i najvećih na- roda staroga vijeka, Grka i Rimljana“ (Spomen-knjiga str. 255). Sve idejne i praktične zablude po- vijesti nijesu drugo nego primjena ove nauke. Tako nijekanje Boga kao ne- dohvatnu lstinu, u njegovoj intimnoj bitnosti, ili nijekanje nadnaravnih isti- na okrenulo je čovjeka na kult razu- ma, U razumu su gledali i gledaju najveću moć koja sve može dokučiti, koja zaslužuje poštovanje. To je raci- onalizam. Isto tako oslobogjenje od svih moralnih zakona znači podizanje ljudske volje na čast nekog neovisnog boga. Pa tako i komunizam naznačuje mit kolektiva, bolje rečeno : mit jedne vlađajuće skupine koja diktira svoju nauku, svoj moral, svoj kult, Vrhovni cilj koji zasjenjuje sve ko- munističke simpatizere jest novo cars- tvo komunističkih načela. To je njihov bog. Njemu se sve žrtvuje. Najprije rušenja svega što je staro. Rušenje kršćanstva, Pri tome se me straše da izmišljaju sve najgore, samo u cilju da ocmie kršćanstvo pred svojim pristaša- ma. Racionalnu stranu kršćanske reli- gije, t. j. njezinu misaonu ili razumnu bazu, za koju su ljudi znali i prije kršćanstva, komunisti ignoriraju. Mo- gli bi proučiti prvog i najvećeg filo- zofa, Aristotela, koji je oko 350 godi- ne prije Krista logičnim dokazivanjem obrazložio opstanak Boga i donekle ocrtao Njegovu narav pa bi se, ako žele poznati istinu, valjda uvjerili da Aristotel nije postavio znanstvene pre- mise religiji iz drugih motiva već iz čisto umnih razloga. Pogotovo pak, bi li ,naučni“ komunistički ideolozi ne- šli u Aristotelu da je izumio ,kršćan- sku religiju“ (I) kao sredstvo izrablji- vanja, kad je Aristotel (da se drugi svijetli umovi prije Krista ne spominju) živio toliko godina prije nego se po- javilo kršćanstvo ? Kad bi komunisti uložili i najmanji dio pažnje za objek- tivnim poznanjem prave uloge kršćan- stva i prave socijalne nauke Crkve od one pažnje koju posvećuju kršćanski mislioci da upoznaju objektivne razlo- ge komunističkog nazora na život on- da bi, bez dvojbe, došli do drugih tvrdnja. Ali komunizam ne dozvoljava slo- bodu misli. Nijedna religija nema tako slijepi dogmatizam kako komunizam. Komunistički pristaše slijepo primaju sve ,dogme“ o neosnovnosti religije, o fikciji vječnosti, o prvenstvu materi- je, o historičkom materijalizmu itd. Te i slične ,dogmatske“ komunističke na- uke tiraže od njih samo posluh. Tako je rekao Marks, Engels i to je jedini razlog posluha. Tako pod krinkom ,o- slobogjenja“ od zastarjelih religijskih predrasuda kršćanstva stvaraju se no- ve, neosnovane, pogibeljne predrasu- de i dogme. Posve je jasno da mnogi komunisti niti čas ne promisle da je možda nji- hova idejna orijentacija pogrešna. Niti znaju što je sačinja, niti znaju kako su do nje došli. Ne kontroliraju. Pri- staju uz pokret zaneseni kojom blista- vom krilaticom, kojom reakcionarnom idejom. Doista prava pseudoreligijska obmana, halucinacija | Bez autokritike primaju ateizam, slijepo primaju sve krilatice proti kršćanstva, a u djelatno- sti i propagandi služe se dinamikom najzatucanijeg religijskog bigota. Toli- ko su zasjenjeni da niti ne opažaju da živu u iluziji. Dobro opaža fran- cuski filozof Maritain, da kao što pra- vi vjernik, koji živi od svoje vjere, i- spovijeda svoju vjeru, moli Boga tako spontano da i ne zna da moli, tako i komunist nastupa prepun energija re- ligijskog raspoloženja, i shvaća svoj pokret tako duboko i bitno religijom, da i ne zna da je komunizam religija