8880808003]

 

Clonca maxima.

Daleko od nas svaka namjera,
da se upu tamo u polemiku s
ljudima, koji za svoje novinarske
izraze rabe najgnusnije riječi, i
koji se ne žacaju, kojekakvim
mišterijozno nabačenim summnji-
čenjem zavarati javno mnijenje“.
»P. C. H.“ zagrebačkoj ,Slo-
bodnoj Riječi“.

Zadnji smo put upi ali ,P. C. H.“, ko je
onaj njezin prijatelj, što im je saopćio, da
bi jedan Hrvat u Beču dao novaca u fond
lista. Mješte da odgovofi, sasula je pregršt
rječetina i najprostijih i1sulta; to je prava
eloaca maxima prostaštva i kleveta i podlosti,
koj» ti svojim neugodnim vonjem izdaleka
odaje golotinju ljudi, koji se qko lista kupe.

Toliko se moralne nečisti tu skupilo,
da su njom promočeni svi, koji su s listom
vezani. Ne možemo stoga činiti razlike iz-
među urednika i ljudi, koje list zastupa.
Blato je poprskalo svijeh, a najprvo dubro-

_ vačko svećenstvo, jer je ono i po svomu položa-
ju i po svomu zvanju u prvom redu odgovorno
za list, kojega je vlasnik dubrovačka hrvatska,
iliti recimo odmah svećenička tiskara. Svećen-
stvo naime, počinjući od biskupa Dr. Marče-
lića, ima u svojim rukama tri četvrtine akcija.

Nu o tomu kasnije, kad razbistrimo poli-
tičku stranu ovoga ,pitanja“. Jer psovke i gnu-
sobe ne smiju nas odvratiti od same stvari.
Kad je ,Prava“, kako zgodno ,,Dubro-
vnik“ kaže, tjerajuć lisicu istjerala vuka,
mi ćemo ga dalje vijat. Ona je priznala,
da ima u njezinoj blizini neko, koji po-
sreduje između Beča i nje. Sad bi htjela,
da psovkama zamete trag svojoj ispovijedi,
ali joj uspjeti ne će.

U ostalom kao da se ni ona tomu vele
ne nada, jer da oslabi utisak priznaje,
sjeća nedavnih borba između Srba i Hrvata
u ovomu gradu pa spominje svako malo
vremena sada Chlumetzkoga sada Kaćansko-
ga, vežuć s njima, ko im prvi dođe na pamet.

Htjela bi tim pokazati, kao da se u Du-
brovniku u to doba bog zna što događalo
te da ljudi, koji su onda vodili Hrvate, ne-
madu sada prova koriti njih, što su se svije-

PODLISTAK.
Neke nepoznate pjesme M. Vodopića.

(Priopćuje J. Gyra).

 

. U posebnom izdanju ,Crv. Hrvatske“,
te je izašlo prigodom pomena padu Dubro-
vačke republike, iznio je prečasni Dn. V.
Medini jedan fragmenat Vodopićeve pripo-
vjesti ,Gjinevrija“. To me je ponukalo, da
objelodanim one YVodopićeve pjesni, koje
se nalaze kod mene (u rukopisu) a koje još
ne bijahu bile štampane. Pjesme nijesu Bog
zna kakove umjetničke vtijednosti, ali zato
zaslužuju, da budu štampane, radi čistog
jezika, kojim je Vodopić tako umjetnički
baratao, da mu je teško izim Martića u našoj
literaturi naći premca. Ovdje mi padaju na
na um riječi pjesnikove :
divno je slago“
gdeć u kolu zateko zanago“

»Vile, te mu udijeliše mito“ —

U koliko mi je poznato do sada su
štampane od pripovijesti: ,Na doborskim
razvalinama“ — ,Marija Konavoka“ —
»lužna Jele“ i »Gjinevrija“, od pjesama
pak: ,Robinjica“ i ,,Što je: Vilo“? — Sva-
kako među prve njegove (pjesme spadaju

sno i besvijesno stavili u službu austrijske
policije. Pri tomu ona računa na to, da mi
moramo mučati iz raznih obzira.

To je donekle istina. Mi ne možemo
već iz obzira na ondašnje naše suborce izni-
jeti golu istinu na vidjelo, premda bi to
konačno raskrinkalo patriotizam tih  pra-
vaških korenika, ali u glavnim potezima do-
gođaji su onih godina dobro poznati. Radilo
se, da u kratko rečemo, o borbi, koja je je-
dino u sretnoj Austriji moguća, između po-
krajinske i državne policije. Ovoj su se bili
Srbi zamjerili zbog pisanja ,,Dubrovnika“
o Bosni, a pokrajinska, upućenija u domaće
posle, protežirala je pod vodom Srbe,
koji su bili digli na pleća Gondulu, vješto
izrabljujuć na taj način Srbe proti Hrvatima,
a Hrvate proti Srbima. K tomu je došao
antagonizam između  Tončića i  Davida-
Nardelli. Hrvati u Dubrovniku pristali su
uz prvoga, a drugo nijesu ni mogli, niti će
im to zamjeriti, ko ima na pameti, koje je
oblike bila uzela borba između Srba i Hr-
vata po cijelom narodu. Jedan je drugomu
bio navijestio rat do istrijebljenja, pa u tom
pogledu nema niko razloga, da drugoga
prekara. Bit će bilo zlo, ali u političkom
životu i zlo je kadgod potreba. U onoj borbi
bila je naime klica onoga, što se sada raz-
vilo. Bez nje ne bismo mogli promisliti ovo
stanje, do koga smo došli nastojanjem s jedne
i druge strane.

Ne smijemo dakle gledati na one ze-
mane današnjim pogledom; a ako je bilo
pogrješaka ....... peccatur intra moemia et
extra. Svi smo bili zaboravili, da smo jedan
narod, pa u tom pogledu niti smo mi čisti,
niti su Srbi čisti a najmanje su čisti oni, koji
hoće da budu ,čisti“, kako su to dokazali do-
gođaji, koji su slijedili godinu 1899. Hrvati
dubrovački, koji su se sada okupili u. ,Hr-
vatsku stranku“, a na čelu im načelnik Pero
Čingrija, netom su došli na općinu, nastojali
su, da izliječe rane, koje su gradu bile za-
dale stranačke zadjevice, i da sprave teren
za eventualno zbliženje. Ovo je nastojanje
nutarnji uzrok sukoba, koji su se odmah
počeli javljati u stranci i koji su doveli do
otvorena prijeloma, kad su političke prilike

»Pjesanci“, te su napisani prigodom pastir-
skog posjeta biskupa T. Jederlinića u razne
župe. Takovih je pjesanaca sedam na broju,
osmi pak je podulji, a pjeva ga guslar od
Žabe (brdo u biskupiji Trebinjskoj).

1.
Župa od Ošljega svome biskupu.
Pjesanac.
Ako sestre mene ostale
U bogastvu pritjecaju,
Ak ljepotom dične hvale
Mene tmastu nadsivajn :
Ja uboga, ja met\ hridim
Čas njihovu ne zavidim,
»Prid pozore mom_Pastjeru
Doću u uboštću od haljini
Al neockvrnu noseć vjeru,
Ku zagrlih od starina,
I ku s malo službenika
Vrlo branih doba u priki.

u.
Župa od Banića
Pjesanac.
pljubljenomu mom pastiru
Ke ću dare pokloniti ?
Nepomičnu ali viru

u zemlji kreriul: u toliko na bolje, da je
trebalo otvoreno zagovarati potrebu pribli-
ženja između Srba i Hrvata. ,,Hrvatska
Stranka“ nije htjela prihvatiti politiku inada
jednoga Dr. Mandolfa, niti vjersko-plemen-
skog ekskluzivizma, kako su je zagovarali
Lijepopili i drugovi, a odvraćala se s ogav-
nošću od same misli da bi Hrvati u Du-
brovniku mogli :biti austrijska stranka, kako
ih je zamišljao Crnica. Kad je odlučila, da
stane na put rovarenju ovih elemanata i
sačuva čistoću hrvatske misli, oni su se slo-
žili i proglasili , pravašima“.

Ovo je geneža dubrovačkog ,pravaštva“.
Nju treba da imaš na pameti, da razumiješ
ogavne prizore, koji se pred našim očima
odigravaju. Jer prevrni i obrni ,, Pravu“, što
ćeš drugo naći, nego dosta inada, još više
vjerskog i plemenskog fanatizma, a najviše
ponizn> bezočnosti, koja je vlastita ljudima
vičnim ljubiti skute silnicima, kojegod fele
bili? Pa kad promislimo, da su svi ti ljudi
bili jednom u redovima hrvatske stranke u
Dubrovniku, gdje su rovali, kako i sada
raju, moramo se cijeniti sretnim, da smo se
vraga kurtarisali.

Tim čuvstvom čitamo psovke ,,Prave
Crvene Hrvatske“, a s njime se miješa osje-
ćaj stida, da je nešto slično moguće u drev-
nom nam Dubrovniku. Stide li se oni, pod
kojih egidom ovo se zbiva, ne marimo znati,
ali je čudna ironija, kad po vratima naših
crkava čitamo proglase proti psosti, a stupce
Prave Crvene Hrvatske“ vidimo pretvorene
u skladište svake pogani. Ona ti dokazuje,
kako je fanatizam neke naše svećenike tako
zaslijepio, da više ni ne razumiju ništa. Ono,
proti čemu se buni svako moralno čuvstvo,
smatraju da je ipak dopušteno, jer se tobože
radi o proglašenim ,bezbožnicima“. Izgleda,
da njima nije ništa sveto, do _,privatnog“ ži-
vota njihova urednika. Do ovoga zaključka
mora žalibože da dođe svak, ko ima ustr-
pljenstva i snage, da čita njibov ,organ“,
nu kad vidiš u njihovim redovima Crnicu,
razumiješ, kako je do toga došlo, da su se
oko dubrovačkog klera sakupili Perišići i
svi drugi slični stvorovi; jer gdje stoji Cr-
nica, zašto ne mogu i oni?!

Ko Tmor od zal ki me štiti?

Ali ljubav dublju jače,

Neg je more, ke me plače?
»To smijem. Nu joštere
Primorsku ću dozvat vilu, '
Da s vrh Tmora glas prostere
I u pjesmu klikne milu,

Ime, krepost, slave Njega
Nek se i dalji kraj razlijega.
iu.

Doli

Pjesanac.

»S strani do tri uzbunjene
Mene morske sile biju,
A s četvrte pak se viju
Do nebesa ljute stijene.

»Iz Doline tuj gabite
Te mejaše proć nije moći
I k Stadniku s' inijem doći
Časti noseć vijence svite.
slim ću odovla; Pod Njim stara
Bogoljubnoj nam će eviti,
A vječni će nju toviti
Snažnom rukom odizgara.