Makovi su pogibeljai | za čistoća graka. A sve mi:

se nekako čini, da ovaj gosp. dopisnik mora da
bude jedan od onih, koji se dogjoše nojesti ši-
benskog kruba, pak sad kad su se siti najeli za-
novetaju svojim poštenjem. Ali non quis sed quid,
je li, gosp. dopisniče 1?

One pak vaše ljudske i skladne riječi, da smo
se ,obmanom i lukavstvom podigli“ odbijamo s
gagjenjem od sebe i bacamo ih natrag nama u
obraz, jer kad ste taki, drugo vam se i ne pri-
stoji. Stražičić vam je napravio ogledalo ; ogledaj-
te se u nj i vidjećete se u pravoj slici, pa, ako
možete, perite se; a dotle u nikoga ne dirajte.

+ Antun Kazali.

(Nadgrobni govor izrečen od velč. gospodina dn.
Vice Medini).

Gospodo! Imamo pred sohom 'mrtvo tijelo
Dum Antuna Kazali,

Rijetka doista i nezaslužena čast meue da-
nas dopane da pred mrtvim  ostancima  Ovakova
čovjeka rečem dvije riječi u njegovu pohvalu. Pje-
snika Dum Antuna _ Kazali pozna vas naš narod
na daleko, a pozna ga po njegovim djelima, kako
što ga po ajima i ja. pozaam, jer osobno, kako
mlad čovjek, ja. nijesam imao sreću, da ga bolje
upoznam. Kazat ću dakle. o njemu samo 010 što
o njemu mogu znat, a cijenim da će biti dosta da
se uvjerimo, kako imamo iskreno žaliti za njego-
vim gubitkom.

Rodio se on u Dubrovniku. na 29 aprila 1816
od Nikole Kazali, pomorakog kapetana i Margari-
te Bigonzini. Roditelji, po davnom kućaom običa-
ju, bijahu naumili svoga sina uputit.u pomorstvu,
i za to ga dadoše na nauke u nautićku školu. Ali
niti nauke u toj školi, niti poslije filozofski nauci
u zadarskom gimnaziju nijesu prijali našemu dum
Antunu, jer mu se činilo da od njih neće vele mo-
ći crpsti koristi za život. Bijaše uz to već od dje-
tinstva boležljiv pa promjeni prvašnju namjeru i
iunenada navijesti ocu da boće da postano crko-
vojskom. Izučivši četiri godine bogoslovja u Za-
dru, zaredi se svećenikom i godine 1838 otpjeva
mladu Misu u svome rodnome mjestu,

= Od toga vremena vidimo ga gdje vrši dušo-
briža.čko zvanje po razaim župama ove naše bi-
skupije, uajprije ua Pločicam u Konavlima, pa na
Mijetu, Vrućici, Mokošici, Lopudu i Ošljemu. Vr
šeći trudne dušobrižničke dužuosti, uvijek je učio
i puno učio, a vrhu svega upre dobro da izuči
svoj marodni ježik, jer ga.od djetinstva slabo bje-
še čuo u kući, a još ga manje wmogao naučit u 0-
nadašnjim zadarskim školam, koje bješe pohodio,
tako da se je vidio nekako zapućen, imajući pro-
povijedati riječ božju seoskome puku, Pregnu da-
kle svim silam da dobro izuči narodni jezik, eda
bi time mogao biti koristan onome 'varodu iz ko:
ga je sikao, 1 kome bješe naumio posvetiti vas
svoj umni rad. Zgodnu. su mu za to priliku pru-
žale mjesta u kojim je župnikovao, jer tijesno op-
ćeći & narodom nauči ne samo forme narodnog je-
zika, nego tikogjer pronikoe u samu narodnu filo-
sofiju i duh narodnog govora, a to korjenito po.
znavanje naroda i jezika, združeno sa neobičnim
i uprav rijetkim umnim sposobnostima, kojim je
od naravi-bio bogato obdaren, učini da se doma-
lo  pojaviše. i plodovi: njegove svijesti i njegovog
umaog napora, koji, razuijeće glas o njemu na da-
leko po pokrajigi,

God. dakle 1855 bi imenovao učiteljem pa
zadarskoj gimnaziji, 1 tu je službu vršio za nje-
koliko godina, utegjuj.ći istodobno za. koje vrije-
me Glasnik Dalmatinski“, Poslije okušavši u Za.
dru razoo suprotive, licvati god. 1861 pozvaše ga
Da Senjsku Rijeku, gdje je proživio njekoliko vre-
mena, sve dok Kijekom ne počeše zapovijedat Ma-
pai :Quda stavi Bijeku i povrati: 82. svojoj o-
tadžbini, ua vije u Stonu kao upravitelj oadješnje
pučke #
došao kao učitelj pri sagrebačkoj gimusziji, ali no
htjede, nego nakon malo, željsu pokoja, zakloni
se u Luku Š panjsku, (gdje je, župuikujać i nepre-
stuno baveći Be kujiževošću; daleko Od bučnoga
svijeta, sproveo više. od 10 godina, sve dok god.

ioša no u osma Da došivošno zari Nadar-

Tu ga zagrebačka vlada poza da bi |

je kod ,Tri. Crkve“, Otdje, živeći u mitu | tihoći

sproveo je Dum Anton svoju kasnu starost, i ov-
dje je umro, — a da ga ipak, na žalost, nije mo-
gla mimoići ona nesreća, koje se je on toliko bo-
jao onda kad je u svojoj ,Zlatki* pjevao: ,Kada
duša umre nam -— ah, da smo mi prije“! :

Ovo su u kratko, gospodo, mijene što je vr-
li pokojnik imao u 78 godina svoga mučnoga ži-
vota, ovo je njegov život što se tiče njegovih iz-
vanjskih sveza sa svijetom. Vidi se po svemu, da

i ako je on u svijetu dosta suprotiv& okušao, su-

protiv4 koje su za njegovu posve osjetljiva ćud i
ljubeće srce jos težim i nesnosnijim postajale, to
ipak svijet mu nije odkazao ono poštovanje, koje
svaki vrijedni i veleumni čovjek sam po sebi po-
stiže u prkos svim svjetovnim inadima i zadjev cam.

Rekoh: vrijedni i vele umni čovjek; i takav
je zbilja bio naš dum Aatun! Kao svećenik, zva-
pje koje bješe odabrao, izabrao je svojevoljno, po-
znajući vrlo dobro s kakvim je dužnostima, su-
protivom i prijegotima vezano, i premda preba-
can simo taimo od Žestokih svjetskih oluja, obda-
ren jednom pameti, koja bi kome drugome mo-
gla biti uzrokom potpunog zalutanja i propasti,
znao se je ipak do smrti održat vjerom svome
zvanju i svome karakteru. Kao pjesnik, sve što
mu je iz pera izlazilo, izlazilo mu je iz dna srca ;
iz onog srca, koje je tu sada pred nama mrtvo i
ledeno, ali koje mu je za živa kucalo tako jako,
kako u malo kojeg čovjeka. Kao pjesnik, imao je
pokojnik u sebi združene sve one vrline i sposo-
bnosti, koje čine pravog pjesnika: opširno i &ve-
strano poznavanje svojih grana ljučke znanosti i
umjeća, tako da ni;e bilo stvari u koju se oo ne
bi bio razumio; izvanredno pamćenje, duboko po-
znanje ljucčkog srca i ljudskih strasti, koje je či-
nilo da bude tako zanimivo sve ono što je pisao;
sve te pak sposobnosti združene 8 izvrsnim po-
znavanjem jezika, i urešene takom silom pjesni-
čke mašte, da mogu bez otezanja kazati, da se
Dum Antun Kazali mže smatrati, ako ne prvim,
a ono megju prvim našim pjesnicim, uz bok Pre-
radoviću i Mažvraniću. Nije on vele stvari papi-
sao, ali što je pisao vrijedi više nego stotinu ko-
jekakvih koj;ga neslano napisanih i u svijet ture-
nih. Najprije nam se prekozuje njegova , Zlatka“,
objelodanjena g. 1845, čiji izvornik bješe u koje-
čem preradio po naputku pok. Meda Puoića. Vi-
lioskoj ovoj pjesmi bjehu uzorom Byronovi pjesšni-

čki sastavci, a € jenim da pogagjam kad kažem

da svrha ovoj pjesmi jest taj da pokaže: kako se
neuredna ljubav sama na sebi osvećuje. Iza ,Zlat-
ke* imamo njegove ,Trista Vic& Udovic4*, što je
spjevao Župnikujuć na Lopudu i posvetio svome
ocu, u znak sinovske ljubivi. Predmet pjesmi dao
je jedan epizod povijesti Dubrovačke za doba Kar-
la Petoga. Pjesma je veoma ganutljiva sadržaja,
ispremiješana kako | ,Zlatka“ dubokim filozefskim
razmišljanjima o najbitnijim pitanjim života, lwa-
mo zatim pjesmu, koju je pokojnik štampao u
Zadru pod naslovom ,Glas iz Pustioje*, po kojoj
se vidi kako je i koliko je Kazali svoj rod ljubio.
Njoj uz bok stoji pjesma ,Dvije Vile“, divna pje-
sma gdje se uvagja vila Velebita du se rezgovara
sa vilom Nevesinja, pravo remek-djelo pjesuikovo !
Napokon od štampanih pjesničkih sastavaka imu-
mo ,Grobnik* u tri pjevanja. Kra<ni ovaj junački
spjev posvećen Auki Zuwajićevoj viteški py) sveti-
vanjskoj i vladici Strossmajeru, štampan je g. 1563
pa Sepjskoj Rijeci, te opijeva borbu Ilrvata sa
divljim Tatarima i kako ih porazžiše na groboić-
kom polju, uz poklik; ,Za krst časni i - slobodu

slatou 1“
Osvem toga mnogo je svojih pjesu čkih u-

motvorina štampao po raznim književnim listovi-

ma, pak je preveo mnogo toga iz Eaogleškoga je+-

sika, Grčkoga, Francuskoga, a najzoawewtiji mu
je perijod cijele Omerove Ilijade, oko koga je si-
la truda i muke vidio. Dosta stvari ima još u ru-
kopisu, koje. pokojnik u zadnje doba nije bio u
stanju da razvidi i objelodani, megju kojim ,Si-
rot ea Lopudska*, ,Cvijet neimeni*, ,Brštan i
Dub“, i druge.

Tako dakle, gospodo, imademo u pokojniku
pravog učenjaka i pravog pjesnika, koji radi svo-
jih velikih taleuata i slavnih kojiževnih djela o-

stavlja sa sobom pepomraiv trag, i mrtav nam još
govori! Dal job sam govori; i dokle god tude ua.

e

roda našega njegovo će se ime spominjati kao f-
me jednog od poglavitih naših književnih prepo-
roditelja, ne samo, nego kao ime jednog velikana
pjesnika, sina ove zemlje, koji se u veličini i krep-
čini pjesme može iaporediti i sa najoglašenijim
pjesnicima inostranstva, Da, djela Dum Antuna
Kazali ne umiru, preko njih nam on uvijek govo-
ri, a njegov glas daj da ne bude isprazan! Ea-
spravlja li o Bogu i budućoj sudbini ljuckoj, čuj-

mo ga kako duboko govori u ,Trista Vica Udo-
vica* :
»Svjjeh nas kupi Ljubav vječna sama
Sama stavna u promjeni svega,
Po otajstvu životnoga plama,
Po otajstvu smrti tamnog stiega :
Vap u pustu: ,Svaka pit je slama !“
»Kralj kom svaka živu“ vapaj s briega;
Smrt i život, protivno za ljudi,
Smrt i život jednim putem trudi.“
Radi li se o svjetu čujte ga kako otsijeca u
»Zlatki“ :
»Sve prohodi! Stvor nam trini
Dan i noć“;
a o znoju i naporu ljučkomu :
pAh! trud ljucki! Već ga *'e dosti,
Svaku dušu tre!
Ta ispraznost ispraznosti
Ogorčiva sve !“
ipak ostaje ufanje, o kome pjeva drugovdje :
»Oh ufanje! vodi me za ruku
Kroz svjetovne zlotvore ;
Otri suzu, a sladi mi muku,
Dokle grob mi otvore !“
Hoćete li od njega čut, sto sa ljučke strasti, po-
slušajte :
»Jerbo oganj što nam srce gori
U razbludi samoj sebe mori,
I dospjeva stignutim veseljem ;“
a u ,Grobniku* :
»Ljubi srce svoje zavičaje,
Ljubi slasti jučer oćućene,
Al svagdano nešto ožešćene,

Uzvišene do samih nebesa ;
Dok na svrhu čestim uživanjem

Nemoguću promjenu požele.“
Na jednom mjestu pita:
»Ko zvjersko srce ljudima
A ljucko poda hridima ?“
a na drugomu mjestu obara se, kakoi Byroa, pro-

ti krvništvu ljadi te veli :
,Osvem branit svoju domovinu,

Nema slave da se krvlju m'jeni“!
Drugovdje razložeći o sveopcoj ljubavi, kaše:
N'jemo 'e brdo i n'jemo je more
Duši praznoj, duši bez ljubavi“!

a sumnjivce našega vijeka pita:
»Jel ti sišla pamet do te smutnje
Da b'? dvojila povrh svoje ćutnje ?!“

Radi li se pak o ljubavi uapram rodu i domovini,

u ,Glasu iz Pustinje“ ovako jala:

»Pramaljetno žarko sunce sjaje

Svim narodim još jednome da je!
a u ,Grobuiku“ obraća se na svoju svijezdu po-
sestrimu, koja luta tamo i amo po nebu, te joj
upravlja ove riječi:

»Koli slična, zvljezdo posestrimo,

Koli slična sudbina je tvoja

I sudbina roda slovinskoga !“

pak prilaže :
»Stradaj vječno, nesretni putniče,
Stradaj vječno po tugjijem jarmom
Kada bratu i ime zavigjaš!“ —

O NesrECLOL slanju FOda, govori ;

»Kruh svagdanji, prezir i tlačenje
Omili nam srcu umiljenu ;

Te mi sami željet ne smijemo

Što jur znamo da nam pravo spada !“

ali ipak oslaje nada, Jet hivatski junaci pali na
aGrobniku“ pjevaju:

»Tada robom, puče mili,
Nećoš gordih bit naroda,

Kada bukne po svoj sili
Krst, prosvjeta i slobeda!4

, Ja ueću dalje, gospodo, jer se u #Fću ćuliu
duboko ganut, razmišljajući da nema više onoga
koji je evako divno' mislio, i na ovaki način svo.
me rodu govorio! Vječni ti pokoj Dum Antune,
veliki umniče, miljeniče vil&, i & ku svega roda, &
napose Dubrovnika, koji vajmeh! u tvomie gobit-
ku nadazrijeva gubitak posljeduieg svoga velikana
pjesnika,  Vječai ti pokoj  dičui Autune od o
noga Boga, čiji svećenik bio si na semlji l Laka
ti bila rodna gruda, i vječna ti slava u narodu!

 

t : . ? “ %t